Employer branding w dobie mediów społecznościowych

Employer branding w dobie mediów społecznościowych

Czym jest employer branding?
Employer branding to stosunkowo nowa moda wśród polskich firm, głównie tych największych, obejmująca tworzenie wizerunku firmy przyjaznej pracownikom. W krajach zachodnich i Stanach Zjednoczonych od lat organizowane są plebiscyty na pracodawcę roku i firmy biorą w nich udział masowo – u nas podobne konkursy nie mają takiego rozmachu, ale świadomość, że opinia o firmie wśród potencjalnych i obecnych pracowników jest niezmiernie ważna, szybko rośnie.

Employer branding w pigułce

Employer branding (w skrócie EB) to wszystkie działania, jakie firma podejmuje, aby zbudować wizerunek przyjaznej dla pracowników, by stać się „pracodawcą z wyboru”. Jest to najczęściej działanie wielotorowe, korzystające z dorobku marketingu, PR i reklamy, ale o ściśle określonym działaniu i precyzyjniej dobranej grupie docelowej. Celem EB jest „reklama” pracodawcy, a nie konkretnych produktów, niemniej jednak narzędzia zostają bardzo podobne.

Trzy filary EB

Employer branding to działania, które można podzielić na trzy ogólne, szeroko zarysowane kategorie:
  • budowanie wizerunku, a więc działania o charakterze PR-owym i promocyjnym, wliczając w to również kampanie medialne (najczęściej billboardowe i internetowe, także w mediach społecznościowych);
     
  • dbałość o pracowników, w tym organizację programów pracowniczych, programy premiowe i motywacyjne, a także poprzez zwyczajnie przyjazną atmosferę. Przydatne są w tym specjalne, nowoczesne techniki zarządzania personelem, a także podejście nieskupiające się wyłącznie na dochodowości przedsiębiorstwa;
     
  • oddziaływanie na otoczenie, czyli ogół działań skierowanych przede wszystkim do potencjalnych pracowników, co oczywiście wiąże się i z dbałością o pracowników już zatrudnionych i budowaniem wizerunku, ale przede wszystkim obejmuje klarowną komunikację z potencjalnymi pracownikami, co ma być zapowiedzią i obietnicą kontaktów, na które mogą liczyć wszyscy pracownicy.
     

Komunikacja jako podstawa EB

Niezależnie od tego, który filar EB się analizuje, zawsze jednym z najważniejszych albo najważniejszym elementem strategii employer brandingu musi być komunikacja. Jasne, proste, jednoznaczne i zrozumiałe komunikaty w każdej sytuacji są cenione wysoko. Zarówno jeśli chodzi o komunikację wewnątrz organizacji, jak i przy porozumiewaniu się z mediami, a za ich pośrednictwem także potencjalnymi pracownikami. Dobra komunikacja na wszystkich szczeblach organizacyjnych jest także najprostszym wyrazem dbałości o pracowników, ważniejszym niż najlepiej zorganizowane i przygotowane programy motywacyjne.

Media społecznościowe w EB

Skoro komunikacja, to nie można pominąć roli, jaką odgrywają w EB media społecznościowe. Choć w większości nie są to media elitarne (pomijając np. LinkedIn, który jest serwisem o zupełnie innej linii przewodniej od Twittera czy Facebooka albo Instagrama), mają tę zaletę, że pozwalają błyskawicznie dotrzeć do olbrzymiej ilości odbiorców. Rzecz jasna wiele zależy od odpowiedniej konstrukcji przekazu, jednak to kwestie techniczne.  W praktyce najgorsze wiadomości, z błędami, niekorzystne i tak roznoszą się szybciej niż dobry viral EB.
Nie można jednak mediów społecznościowych bagatelizować, ponieważ są one jednym z najchętniej wykorzystywanych przez pracowników kanałem komunikacji, a to oznacza, że dzięki umiejętnemu motywowaniu pracowników można uzyskać w nich sprzymierzeńców w EB – osoby, które swoją postawą i wypowiedziami w mediach społecznościowych przyczynią się do poprawy wizerunku firmy.

EB to nie tylko wizerunek

Employer branding wymaga szczególnej dbałości o atmosferę w firmie. Być może znacie Państwo historie o ludziach, którzy przez nieprzemyślane wpisy w mediach społecznościowych straciły pracę (stewardessa w wyzywającej pozie fotografująca się w samolocie lub pracownicy baru, o których zachowaniach najlepiej nie czytać przy śniadaniu). To również działania z zakresu EB, ponieważ ich wydźwięk jest prosty: w naszej firmie doceniamy rzetelnych pracowników, ale tym, którzy nie dbają o naszą markę, szybko dziękujemy za współpracę.
Taki komunikat świadczy o firmie dobrze, ponieważ dowodzi, że pracownik nie jest dla firmy jedynie „zasobem ludzkim”, ale częścią społeczności wspólnie budującej opinię marki. Zasadniczo każdy przejaw dbałości o dobre imię firmy jest postrzegany pozytywnie, o ile nie jest przesadną reakcją na błahe zdarzenia. Dlatego właśnie wlicza się to do EB, podobnie jak weryfikacje kandydatów do pracy za pośrednictwem mediów społecznościowych – próba stworzenia przyjaznej atmosfery w miejscu pracy wymaga starannego doboru pracowników, a ich „prześwietlenie” w sieci jest dziś banalnie proste.

Po co dbać o EB?

To bardzo podstawowe pytanie, a odpowiedź na nie jest istotna dla każdej firmy: znalezienie doskonałego pracownika jest zadaniem trudnym. Stworzenie atmosfery przyjaznej pracownikom – wizerunek przyjaznej firmy, o ile oczywiście odpowiada rzeczywistości, może być podstawowym argumentem, atutem, który przyciąga pracowników nawet bez oficjalnego otwarcia rekrutacji. To pozwala w znaczący sposób zmniejszyć koszt procesu selekcji i poszukiwań, a także maksymalizuje szanse na to, że wśród kandydatów znajdą się osoby wyjątkowe.


Jeśli zainteresowała Państwa tematyka promocji firmy w mediach społecznościowych, zachęcamy do zapoznania się z ofertną naszego szkolenia:
http://szkolenia-sgp.pl/szkolenia/marketing-i-pr/130-promocja-i-marketing-w-dobie-social-media

Ta strona używa plików Cookies. Proszę zapoznać się z celem ich używania i możliwościami zmiany ustawień Cookies w przeglądarce czytaj więcej...[OK, akceptuję cookies]