Skuteczna rekrutacja to tylko kwestia odpowiedniej metody

Skuteczna rekrutacja to tylko kwestia odpowiedniej metody

Rekrutacja to bardzo trudne przedsięwzięcie. Rekruter spotyka się z ludźmi, którzy są zestresowani, zdeterminowani, ale też nie zawsze do końca uczciwi, a nie brakuje też takich, którym zdecydowanie brakuje predyspozycji. Jak z tego grona wybrać pracownika idealnego?

Wszystko zaczyna się od dokumentów

Dla rekrutera najcięższa praca zaczyna się przy lekturze dokumentów. Jak czytać CV, jak czytać listy motywacyjne, żeby wyłapać w nich nieścisłości i półprawdy, ale też nie odrzucić dokumentów osoby, która idealnie nada się do pracy? Przede wszystkim należy tej czynności poświęcić dużo uwagi i nie ograniczać się jedynie do najbardziej interesujących wyjątków z dokumentów. Rekrutacja pracownika wymaga dogłębnej analizy jego życiorysu. Mało który będzie idealny, więc wzorcowe CV, zawierające wszystkie wymagane punkty może budzić wątpliwości. Najlepiej jednak, zamiast od razu weryfikować wszystkie dokumenty u źródeł, wybrać te najbardziej obiecujące. Nie warto na pewno zagłębiać się w lekturę listów motywacyjnych stworzonych z szablonu, bo to po prostu nie ma prawa dostarczyć cennych informacji. Aby ułatwić sobie pracę i skrócić czas rekrutacji, analizę dokumentów zaczynamy od wstępnej selekcji kandydatów.

Kilka poniższych zasad pomoże ci lepiej zarządzać selekcją CV:
  • Dokonaj wstępnej analizy otrzymanych zgłoszeń i odrzuć aplikacje niespełniające zakładanych kryteriów
  • Stwórz bazę danych kandydatów
  • Wprowadzając system punktacji, wyróżnij najbardziej istotne dla ciebie kryteria doboru
  • Ustal progi punktowe, po przekroczeniu których kandydaci będą przechodzili do następnych etapów rekrutacji


7 najczęstszych błędów dyskwalifikujących kandydata na stanowisko

 
  1. Kłamstwo, na którym udało nam się złapać kandydata
  2. Błędy ortograficzne, interpunkcyjne, gramatyczne, stylistyczne
  3. Błędy logiczne, rzeczowe oraz pomyłki
  4. Zbyt długie lub zbyt krótkie CV
  5. Życiorys nie mający żadnego związku ze stanowiskiem, o które ubiega się kandydat
  6. Plagiaty
  7. Informacje o rzeczach nieistotnych - kandydat pisze o wszystkim i o niczym


Pierwsze wrażenie jest ważne

Nierzadko rozmowa kwalifikacyjna rozstrzyga się już na samym początku. Od chwili wejścia kandydata do pokoju rekruter może w ciągu kilku sekund, na podstawie ruchów, mimiki czy powitania ocenić kandydata i taka ocena będzie rzutowała na dalszy przebieg rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli jednak już od drzwi wyczuwa się stres kandydata, warto postarać się skłonić go do chwili swobodnej rozmowy, co pozwoli na jego zneutralizowanie. Jeśli jednak kandydat swoim zachowaniem daje do zrozumienia, że praca raczej nigdy nie stanie się jego priorytetem (bo na przykład na rozmowę przychodzi ubrany w dżinsy albo trampki do garnituru), rozmowa kwalifikacyjna będzie przebiegała inaczej. Rekruter może dążyć albo do potwierdzenia swoich obiekcji, albo do ich zniwelowania np. przez przeciwstawienie im pozytywnych cech kandydata.

Nabór pracowniczy musi udzielić przede wszystkim odpowiedzi na pytanie o przydatność konkretnych kandydatów. Pierwsze wrażenie będzie więc ważne szczególnie w przypadku stanowisk, na których takie pierwsze wrażenie pracownik wywiera wiele razy w ciągu dnia: obsługa klienta, negocjacje itd.


Rozmowa kwalifikacyjna – chwila prawdy

Jednego możesz być prawie pewien – jeżeli w którymś CV pojawiają się nieścisłości, to kandydat będzie mógł je wyjaśnić. Możesz albo poprosić go o to wprost, albo umiejętnie poprowadzić rozmowę, aby kandydat musiał wykorzystać informacje podane w CV. Ten drugi sposób jest skuteczny, jeśli podejrzewasz, że dokumenty mogą być nieprawdziwe, ale nie chcesz urazić rozmówcy wyrażeniem tego przypuszczenia wprost.
Najczęściej informacje zawarte w dokumentach rekrutacyjnych to zbyt mało, aby podjąć odpowiedzialną decyzję. Warto więc, choćby posługując się prostymi trikami językowymi, skłonić kandydata do udzielenia informacji, która jest potrzebna rekruterowi. Zadawanie pytań, które zmuszą kandydata do odsłonięcia kart nie jest trudne, natomiast wymaga znajomości zasad komunikacji, również niewerbalnej, ponieważ często kandydaci wcale nie są skłonni do udzielania szczerych odpowiedzi.

Oto kilka prostych wskazówek, które pomogą ci zwiększyć poprawę efektywności zadawanych pytań.

  • Zadawaj proste i bezpośrednie pytania skoncentrowane na jednym, konkretnym zagadnieniu, tak by łatwo można było je zrozumieć. Staraj się nie wprowadzać kandydata w zakłopotanie, skup się wyłącznie na zebraniu jak największej ilości informacji
  • Nie oceniaj kandydata poprzez własne uwagi (np. "czy na prawdę uważa pan, że tak to powinno wyglądać?"). Zadawaj pytania w taki sposób, by twoje komentarze nie miały wpływu na odpowiedzi kandydata
  • Skup większą uwagę na ostatnich wydarzeniach, a nie na wydarzeniach z odległej przeszłości. Najwięcej wartościowych informacji uzyskasz rozmawiając na temat obecnej, a nie byłej pracy kandydata
  • Nie pytaj o rzeczy, o których kandydat pisał w swoim CV lub życiorysie (np. "Na jakim stanowisku pracowała pani w firmie X?", "Jakie ma pani zainteresowania?")
  • Przeplataj swoje pytania komentarzami. Staraj się nadać rozmowie charakter dialogu, by kandydat nie odebrał rozmowy jako przesłuchania.
  • Formułuj pytania w taki sposób, aby nie powstało kilka możliwych odpowiedzi (np. "Jeśli oferuje pan klientowi produkt, który nie spełnia jego wymagań, próbuje pan przekonać klienta do tego produktu czy przedstawia pan inny produkt?")
  • Staraj się nie narzucać odpowiedzi na zadane pytania (np. "Znając życie, woli pani dostawać prowizję od sprzedaży, niż kwartalą, prawda?"). Kandydat w ten sposób zmuszony jest do udzielenia krótkiej odpowiedzi tak/nie, przez co ograniczasz ilość otrzymanych informacji
  • Kontroluj przebieg rozmowy sprowadzając jej tor na interesujący cię temat. Jeżeli kandydat zaczyna odbiegać od tematu, zadając odpowiednie pytania przekieruj charakter rozmowy na interesującą cię kwestię (np. "to bardzo interesujące, ale jak pan sądzi, czy na tym przykładzie może pan wskazać rozwiązanie problemu negocjacji w przypadku gdy trafi się trudny klient?")

Powyższy artykuł nie wyczerpuje tak ogromnego tematu, jakim jest rekrutacja pracowników. Jeśli jesteś zainteresowany poszerzeniem swojej wiedzy w tym zakresie, zachęcamy do wzięcia udziału w naszym szkoleniu "Efektywne metody rekrutacji pracowników"

Ta strona używa plików Cookies. Proszę zapoznać się z celem ich używania i możliwościami zmiany ustawień Cookies w przeglądarce czytaj więcej...[OK, akceptuję cookies]