OPIS SZKOLENIA
Szkolenie przygotowuje do praktycznego stosowania technik rozwiązywania problemów
w modelu PDCA. Wśród prezentowanych technik znajdują się:
- Techniki kreatywności – „burza mózgów”, „burza pytań”, „kruszenie przedmiotu”
- Technika RCA 5Why
- Technika Ishikawy – cause&effect
- Metoda Pareto i analiza ABC
- Techniki diagramowe SPC
CELE SZKOLENIA
- Przygotowanie do uczestnictwa w Zespole ds. Rozwiązywania Problemów
- Poznanie efektywnych narzędzi rozwiązywania problemów (jak 5Why, Root Cause Analysei inne) oraz sposobów ich wykorzystania w ramach modelu PDCA, dla powtarzających się problemów
- Zdobycie umiejętności trwałego usuwania powtarzających się problemów przy pomocy, opartego na modelu PDCA, 8 etapowego procesu rozwiązywania problemów „lean problem solving”
PROGRAM SZKOLENIA
PROCESOWE PODEJŚCIE DO ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ – SPRAWNOŚĆ PROCESÓW
- Mapowanie procesów z wykorzystaniem metod BPMN, VSM i SIPOC
- eliminowanie wariacji i poprawa wydolności (capability) procesów produkcyjnych (mapowanie procesów metodą SIPOC, model PDCA, metoda DMAIC, wykorzystywanie narzędzi statystycznej kontroli procesu SPC, diagramy Pareto i Ishikawy, metoda FMEA)
- TOC - podstawy zarządzania operacyjnego – optymalizacja systemów, zasady priorytetyzacjii kolejkowania zadań, identyfikowanie tzw. „bottlenecks”
PODSTAWOWE NARZĘDZIA I TECHNIKI KWANTYFIKOWANEGO DEFINIOWANIA PROBLEMÓW (TECHNIKI DIAGRAMOWE)
- 7 narzędzi analizy - arkusze kontrolne, diagramy przepływowe, grafy, histogramy, diagramy Pareto, diagramy przyczynowo-skutkowe, listy kontrolne
- Narzędzia „visual management” w sterowaniu procesami - metoda A3 rozwiązywania problemów
- Zastosowane metody: case studies, dyskusja, ćwiczenia indywidualne – warsztaty, symulacje, mini-wykład
ETAPOWY PROCES „LEAN PROBLEM SOLVING”
Model PDCA w konstrukcji procesu – powiązanie etapów procesu z elementami Plan-Do-Check-Act modelu
Definicja problemu
- Techniki identyfikacji i oceny symptomów
- Identyfikowanie symptomów problemu
- Stworzenie listy kontrolnej symptomów
- Deklaracja problemu
- Diagramy przepływowe procesów, diagramy powiązań i przypisania,
- Technika „bazy informacyjnej” – „what is?” vs. „what isn’t?”
- Charakterystyka problemu
Dekompozycja problemu
Ustalenie celu działań korygujących
- Ustalenie zakresu działań korygujących
- Wybór i weryfikacja działań korygujących
- Walidacja działań korygujących
Analiza przyczyny źródłowej RCA (Root Cause Analyse)
- Lejek RCA
- Stosowanie technik kreatywności w identyfikowaniu RC
- Stosowanie diagramu Ishikawy – cause&effect
- Wyjaśnianie Root Cause - technika 5Why
Wybór działań korygujących CA
- Wybór kryteriów akceptacji
- Charakterystyka i ocena ryzyka / FMEA
Przegląd działań korygujących CA
- Obiektywizowanie wyboru działań korygujących
- Wybór punktów kontrolnych dla potwierdzenia wyników
- Weryfikacja działań korygujących
Potwierdzenie wyników i skuteczność systemowa
- Wybór kryteriów walidacji
- Projektowanie list kontrolnych dla walidacji CA
Standaryzacja i podtrzymanie efektów działań korygujących CA – przekształcenie w działania prewencyjne PA
- Audyt wystąpienia problemu dla podobnych produktów i procesów
- Profilaktyka systemowa
- Zestandaryzowana praca i praktyka
- Aktualizacja procedur i polityk
Zastosowane metody: case studies, dyskusja, ćwiczenia indywidualne – warsztaty, symulacje, mini-wykład
TERMINY
Proponowany termin szkolenia:
KOSZTORYS SZKOLENIA
Koszt szkolenia dla jednej osoby wynosi: 1290.00 PLN netto.
W cenę szkolenia wliczone są:
- procesz szkolenia,
- materiały szkoleniowe w formie książkowej wraz z notatnikiem i długopisem,- wszelkie koszty związane z trenerem,
- ewaluacja szkolenia,
- imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
- sala szkoleniowa z wyposażeniem,
- całodzienne przerwy kawowe,
- obiad w każdym dniu szkolenia,
- konsultacje poszkoleniowe z trenerem.
Cena szkolenia nie uwzględnia:
- noclegów,
- kolacji,
- dojazdu uczestników,
- ubezpieczenia.
Szkolenie zamknięte wyceniane jest indywidualnie dla każdego Klienta