Gra w ,,Monopoly

Gra w ,,Monopoly" a ciągłe doskonalenie

Czy graliście kiedyś w „Monopoly”? Czy wiecie, że gra w nią świetnie oddaje różnicę pomiędzy "Róbmy Pieniądze" a "Weźmy Wypłatę"?
W książce "Jak wdrożyć teorię ograniczeń w firmie produkcyjnej" Mark J. Woeppel stwierdza: "Twoi pracownicy codziennie przychodzą do pracy i grają w "RÓBMY PIENIĄDZE". Niestety, większość z nich nie wie, na czym polega ta gra, grają więc w "WEŹMY WYPŁATĘ", a to zupełnie różne gry".
 
Właściwe definiowanie, kaskadowanie, komunikowanie i mierzenie celów organizacji oraz zachowanie ich spójności bez względu na poziom organizacji to praktycznie być albo nie być firmy w dzisiejszych zmiennych czasach. Ludzie muszą wiedzieć jaki jest cel, z wykorzystaniem jakich reguł mają go osiągnąć oraz gdzie są obecnie z jego realizacją, jeśli mają się zaangażować w pełni w jego realizację. Dotyczy to także celów doskonalenia!
 
Częstym błędem w wielu organizacjach jest definiowanie celów w oparciu o działy a nie procesy. Podejście procesowe w organizacji jest niezwykle ważne, to procesy a nie działy dodają wartość, to procesy a nie działy podlegają doskonaleniu. W efekcie wysiłki poniesione na doskonalenie nie tylko nie przynoszą założonych efektów, ale stają się marnotrawstwem. Przykładem może być klasyczny już cel dla obszaru zakupów, czyli „kupowanie najtańszych surowców, materiałów i usług”. I tak, na zakład trafiają tanie surowce - których taniość wynika z gorszej jakości i parametrów - generujące podczas dalszych etapów problemy technologiczne, wzrost ilości odpadów, braki, konieczność wprowadzenia dodatkowych działań, kontroli oraz reklamacje. W takim przypadku działania doskonalące w obszarze produkcji stają się walką z wiatrakami, gdyż rozwiązywane tutaj problemy to tylko symptomy, których przyczyny leżą w obszarze zakupów czy zarzadzaniu organizacją (to tutaj definiuje się cele). Innym typowym przykładem są cele dla obszarów sprzedaży, które zwykle polegają na „sprzedawaniu” a nie na „zarabianiu”. Konsekwencją tego są podpisane kontrakty, na których firma zarabia mniej niż planowała, nie zarabia wcale lub nawet traci.
 
 
 
Powyższych problemów można uniknąć zarządzając z wykorzystaniem podejścia procesowego. Nie bez przyczyny jest ono podstawą systemów zarządzania zgodnych z ISO 9001. W organizacjach poprawnie zarządzanych procesowo wszyscy „pchają wózek organizacji” w jednym, zgodnym kierunku wskazanym przez wizję, misję, strategię i cele, ponieważ pracownicy znają i rozumieją odpowiedzi na poniższe pytania:
 
·      Jakie są cele organizacji?
·      Jakie są cele procesów, w których uczestniczę?
·      Jakie są moje cele w organizacji i w procesach, w których uczestniczę?
·      W jaki sposób moje działania wspierają realizację moich celów?
·      W jaki sposób realizacja moich celów i celów procesów, w których uczestniczę wspiera realizację celów organizacji, innych osób i innych procesów?
·      W jaki sposób realizacja celów organizacji, innych osób i innych procesów wspiera realizację moich celów i celów procesów, w których uczestniczę?
 
Jeśli pracownicy nie znają i nie rozumieją odpowiedzi na powyższe pytania, to ich celem staje się dostać wypłatę, premie czy inny bonus i każdy „pcha wózek” w swoim kierunku. W takich warunkach ciągłe doskonalenie również staje się nieefektywne a nawet może okazać się marnotrawstwem.

A co z tym wspólnego ma „Monopoly”? Każdy chyba grał w te grę i zna jej zasady, dlatego łatwo wytłumaczyć rolę zaangażowania we właściwy cel. Otóż w „Monopoly” chodzi o to, by zarobić najwięcej pieniędzy i pokonać konkurencję. To jest cel, do którego mają dążyć gracze i który gwarantuje zwycięstwo. Pomyślcie, co się stanie, jeśli będzie on sformułowany inaczej - jak najszybciej przechodzić przez pole "Start" by zgarniać wypłatę?
Jak długo uda się Wam pozostać w grze?
Czy macie szansę wygrać z innymi graczami, który grają by zarobić i zwyciężyć?

Tak samo jest w rzeczywistości. Niby proste, ale jak rzadko spotykane w praktyce…

Jeśli chcesz uświadomić sobie swoją rolę w procesie ciągłego doskonalenia, zapraszamy do udziału w szkoleniu z zakresu LEAN, KAIZEN i 5S – Optymalizacja i doskonalenie procesów. Dzięki udziałowi w szkoleniu będziesz: 
  • systematycznie i systemowo stosować Lean, Kaizen i 5S w swoim obszarze,
  • korzystać z narzędzi wspomagających wdrażanie, utrzymanie i doskonalenie standardów,
  • identyfikować marnotrawstwo,
  • prowadzić działania doskonalące w swoich obszarach.

Dariusz Łotysz

Trener SGP-Training & Consulting
 
Zamknij
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce dotyczącej cookies. [OK, akceptuję cookies]