Blog

Szkolenia – zwiększanie zaangażowania pracowników

By 8 września 2019 Październik 16th, 2019 No Comments

Badania przeprowadzone w 2017 roku pokazują, że ponad 50% polskich pracowników nie uważa się za osoby zaangażowane w swoją pracę. Skąd takie nastroje? Przecież bezrobocie sukcesywnie się zmniejsza. Tymczasem w Polsce zaangażowanie pracowników leci na łeb, na szyję, podczas gdy Europa chwali się wzrostem tego wskaźnika. Czym różnimy się od Niemców, czy Francuzów?

Okazuje się, że plagą na polskim rynku pracy w dalszym ciągu są firmy zakładane przez osoby, dla których ważny jest tylko czysty zysk a zupełnie bez znaczenia pozostają ludzie. Nie jest to prawidłowy tor myślenia. Możliwości na rynku pracy rosną a specjaliści, którzy nie czują się docenieni, są skłonni pracować nie tylko w Polsce ale i za granicą.

Finalnie, przedsiębiorstwa, w których nie szanuje się pracowników, tracą ekspertów różnych dziedzin. Co ciekawe, nie chodzi wyłącznie o pieniądze. W większych miastach duże firmy walczą między sobą, gwarantując potencjalnym zatrudnionym liczne benefity. Darmowe wejście na siłownię, czy zniżka na opiekę zdrowotną to w tym momencie standard.

Dlaczego warto dawać?

Duże korporacje idą o krok dalej – poza 15-minutową przerwą, pracownicy mają możliwość poświęcić 20% czasu dziennej pracy na swoje prywatne zainteresowania. Co więcej, uczestniczą w ankietach o tym, co lubią robić poza pracą. Tym sposobem jako pracownik np. Google, możesz liczyć na rabaty na sprzęt rowerowy, czy pakiet naturalnych kosmetyków pielęgnacyjnych, jeśli jesteś ich pasjonatem. W ten sposób pracodawca pokazuje, że interesują go pracownicy jako ludzie z konkretnymi zainteresowaniami.

To nie wszystko. Elastyczne godziny pracy, możliwość zdalnego zarobkowania, czy liczne formy rozrywki obecne w obiekcie pracy, stają się coraz bardziej popularne. Przedsiębiorstwa walczą także o dobrą opinię, ponieważ okazuje się, że to kolejny aspekt ZA lub PRZECIW podjęcia pracy w danym miejscu.

Zanim pracownik złoży aplikację, czyta opinie o firmie. Jeśli kwestia reputacji jest przez przedsiębiorstwo zaniedbana, nie pomoże nawet duża stawka dla potencjalnego pracownika. 10 tys złotych za stres, presję i nieprzespane noce to za mało. Ludzie walczą z depresją i nerwicą. Poszukują w swoim życiu równowagi i swoją pracę pragną zaliczać do rzeczy przyjemnych i ważnych.

Usatysfakcjonowany pracownik jest bardziej zaangażowany. Myśli o swojej pracy nawet w domu. Nie potrzebuje znaczącego rozdzielenia kwestii osobistych od zawodowych, ponieważ obie jako całość wypełniają jego życie. Zadowolony pracownik jest wierny, entuzjastycznie nastawiony do wypełniania swoich obowiązków, kreatywny.

Wiesz już dlaczego te pozornie nieopłacalne wygody dla pracownika mają sens? Niby odciągasz od natłoku pracy a tak naprawdę prowadzisz do sytuacji, w której to sam zatrudniony chce zarabiać dla Ciebie pieniądze. Angażuje się mocniej, myśli o pracy nawet podczas urlopu.

Wyciągaj wnioski na przyszłość

Badania przeprowadzone w firmach, w których można odnotować dużą satysfakcję z pracy wskazują jeszcze jeden istotny aspekt. Okazuje się, że ludzie mają coraz większą ambicję do tego, by być częścią czegoś istotnego. Chcą brać udział w dużych, często skomplikowanych projektach. Nie spoczywają na laurach. W momencie gdy czują zadowolenie ze swojej pracy, pragną być częścią sukcesu firmy, którą tak bardzo cenią. Z kolei potencjalna utrata stanowiska w tejże firmie wiąże się z przeżyciem podobnym do rozwodu.

Twój pracownik dostarczył Ci wypowiedzenie z wyraźną satysfakcją na twarzy? W takim razie czeka Cię sporo przemyśleń, gdzie popełniłeś błąd. Pamiętaj, że to dzięki ludziom Twoja firma zarabia pieniądze. Im dalej jesteś, tym bardziej potrzebujesz wykwalifikowanych pracowników. Co by było gdyby nagle wszyscy postanowili Cię zostawić?

Nadal będziesz się odgrażać, że sam jesteś w stanie nad wszystkim zapanować? Przypomnij sobie strajki pracowników znanej linii lotniczej w Polsce z 2018 roku. Zaczęło się od ignorowania potrzeb pracowników, potem doszło do kar. W końcu dyrektor musiał stawić czoła mediom, które wylały na niego falę hejtu. To już nie były personalne potyczki. Mieliśmy do czynienia z absolutną porażką wizerunkową.

W czasach, gdzie o sukcesie przedsiębiorstwa decydują ludzie, budowanie zaangażowania pracowników staje się koniecznością. Zastanów się nad spektakularnymi sukcesami takich firm, jak: Apple, czy Google. W tym przypadku można mówić o pewnej przewadze branży. Jednak przykładów dobrej reputacji firm jest znacznie więcej. Starbucks, United, Toyota. Widzisz, jak różne są to przedsiębiorstwa a jednak łączy ich pewien wspólny element – ludzie są dla nich ważni.

Warto czerpać inspirację od najlepszych. My bardzo mocno w to wierzymy. Zdajemy sobie sprawę, że sukces przedsiębiorstwa można osiągnąć poprzez satysfakcję obu stron. Ty potrzebujesz świetnych i zaangażowanych pracowników a oni pragną czuć się przez Ciebie docenieni.

Udaj się na specjalne szkolenia dotyczące zwiększania zaangażowania pracownikówSzkolenia jakościoweproblem solving, czy akademia rozwoju osobistego. To wszystko pomoże Ci rozwijać swoją firmę poprzez rosnące zaangażowanie pracowników.