ul. Legionów 92, 42-202 Częstochowa, Polska
+48 34 361 31 18 wew. 110, +48 34 344 18 28
szkolenia@sgpgroup.eu

Mobbing i dyskryminacja w pracy – jak reagować?

Mobbing i dyskryminacja w pracy – jak reagować?

Zastanawiasz się czasem, czy byłeś ofiarą dyskryminacji? Warto poznać to pojęcie bliżej, a przy okazji przyjrzeć się swoim prawom, jako pracownika i człowieka. Dyskryminacja w pracy może dotknąć niemal każdego. Ludzi wyklucza się na podstawie takich kryteriów, jak: płeć, wiek, narodowość, religia, kolor skóry, czy poglądy polityczne. Paradoksalnie, temat mobbingu i dyskryminacji jest nadal powszechny. Warto wiedzieć o tym, że prawo nie toleruje obecności takich zachowań. Żaden kolega z pracy, czy osoba zapewniająca nam pracę, nie ma prawa dopuszczać się dyskryminacji.

Wyróżniamy dwa rodzaje dyskryminacji:

  • pośrednia

Przejawia się w ukryty sposób. O przykładach dyskryminacji pośredniej możemy się dowiedzieć przypadkiem, np. zdając sobie sprawę, że w firmie są obecni sami studenci, chociaż w ogłoszeniu o pracę nie było wymogu bycia osobą uczącą się. Innym przykładem może być zawieranie umów zlecenie z kobietami, które nie mają jeszcze dzieci. Skutki wspomnianego zabiegu są oczywiste, jednak firma taką informacją raczej nie pochwali się wśród swoich pracowników. O tego typu dyskryminacji można usłyszeć z plotek, podszeptów, domysłów pracowników.

  • bezpośrednia

polega na gorszym traktowaniu osób ze względu na pewne kryteria i robieniu tego w sposób całkowicie jawny. Przykłady mogą się wydawać niewinne. Np. w ogłoszeniach o pracę, gdzie poszukiwana jest: „młoda, atrakcyjna asystentka” lub „silny i zdrowy fizycznie mężczyzna”. Mówienie w sposób oczywisty, że nie interesuje nas zatrudnienie osób innych, niż ładne, czy silne, jest dyskryminacją bezpośrednią.

Szkolenia tylko dla wybranych

Czy zdarzyło Ci się pracować w firmie, która chętnie wysyła na szkolenia wyłącznie osoby w młodym wieku lub takie, które posiadają konkretne umiejętności? Być może byłeś świadkiem sytuacji, w której dwóch specjalistów tej samej dziedziny zostali inaczej potraktowani, np. na szkolenie pojechał młodszy, a starszy musiał pozostać w biurze na posterunku? A może na szkolenia jeżdżą wyłącznie kobiety? Jeśli pracodawca upodobał sobie konkretną grupę pracowników, w którą inwestuje, zaniedbując resztę, jest to przykład dyskryminacji.

Pytanie, co można z tym zrobić? Czy warto ubiegać się o swoje prawa? Przede wszystkim, zastanów się, czy w miejscu, w którym pracujesz, jest jakieś pole do dyskusji. Jako pracownik, zbieraj doświadczenia. Być może warto podjąć dyskusję choćby po to, by utwierdzić się w przekonaniu, że należy iść dalej, aby móc się rozwijać? Pracownicy coraz śmielej podchodzą do kwestii zmiany miejsca pracy i coraz rzadziej godzą się na nierówne traktowanie. To zdecydowanie dobra tendencja, która wzrasta zwłaszcza w dużych miastach, gdzie to pracodawca walczy o pracownika, nie odwrotnie.

Zapanuj nad porządkiem w swojej firmie

Jesteś przedsiębiorcą i Twoja firma rozwinęła się szybciej, niż zakładałeś? W przeciągu kilku lat powstały nowe siedziby, a w nich zgromadzili się pracownicy, których nie miałeś nawet okazji poznać? Pamiętaj, że w takiej sytuacji dobór właściwych osób na stanowiska dyrektorskie, jest bardzo istotny. Jeśli nie przemyślisz tego odpowiednio, w internecie nagle mogą zacząć się pojawiać informacje o dyskryminacji obecnej w Twojej firmie. Internauci nie mają litości – gdy spotyka ich bezpośrednia krzywda, chętnie działają online, nawet jeśli na żywo nie dali po sobie poznać wagi zadanego ciosu.

Pamiętaj, że podczas Twojej nieobecności w konkretnej jednostce pracy, dyrektor, którego zatrudniłeś, może poczuć się na tyle pewnie, że zacznie postępować zgodnie z własnym kodeksem moralnym. Zatrudnianie wyłącznie młodych, szowinistyczne docinki w kierunku kobiet, czy wieszanie krzyża w każdym pokoju. Jako CEO, powinieneś raz na jakiś czas porozglądać się po wszystkich siedzibach, przeprowadzać wywiad z pracownikami i dowiedzieć się, czy nie borykają się z dyskryminacją.

Takie sytuacje nie zawsze wynikają ze złej woli. Czasem wystarczy, że ktoś opowie żart, który może zaboleć osobę siedzącą obok. Dyrektor się zaśmieje, a dotknięty krzywdą nie będzie miał odwagi przyznać się do swojego uczucia. Zamiast tego, będzie w sobie pielęgnował zranienie, które z czasem może urosnąć do niebotycznych rozmiarów. Z tego względu ważna jest szczera rozmowa z pracownikami. Ty możesz nie mieć na to czasu, jednak osoby zajmujące stanowiska wysokiego szczebla są po to, by pielęgnować wzorowe warunki do pracy.

Zadbaj o pracowników

Zainteresuj się szkoleniami dla kadry zarządzającej. Istnieje wiele ciekawych warsztatów, które pozwolą managerom oraz dyrektorom stawać się coraz lepszymi pracownikami. Nasza akademia skutecznego managera pomaga w nabywaniu kompetencji, dzięki którym nie tylko zapanuje się nad dużą ilością pracowników, ale również wniknie się głębiej w indywidualne przypadki. Podwładni powinni ufać swojemu przełożonemu. Dzięki temu być może opowiedzą o czymś, o czym ten powinien wiedzieć, by uchronić swoich pracowników przed doznaniem potencjalnej krzywdy.

Zarządzanie ludźmi to ogromne wyzwanie. Zwłaszcza, gdy nagle pojawia się wiele nowych osób. Nie da się poznać wszystkich cech człowieka podczas spotkania rekrutacyjnego. Właśnie dlatego, managerowie oraz dyrektorzy zarządzający muszą posiadać dużą wiedzę nie tylko na temat branży, w której funkcjonują. Powinni znać podstawy psychologiczne i społeczne. Muszą być zainteresowani ludzkimi problemami oraz powinni wykorzystywać potencjał każdego zatrudnionego pracownika. Do tego właśnie służą specjalne szkolenia, jak team building, leadership, czy nowoczesne przywództwo i zarządzanie zespołem.

Zapraszamy do współpracy! SGP – Training & Consulting

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *