ul. Legionów 92, 42-202 Częstochowa, Polska
+48 34 361 31 18 wew. 110, +48 34 344 18 28
szkolenia@sgpgroup.eu

Nowoczesne przywództwo – zarządzaj z pasją

Nowoczesne przywództwo – zarządzaj z pasją

Obecnie coraz więcej firm poszukuje zacięcie pracowników wyższego szczebla. Mowa o stanowiskach kierowniczych, na których można się nie tylko rozwijać ale i świetnie zarobić. Okazuje się jednak, że to wcale nie jest takie proste, aby zarządzać ludźmi, czy projektami. Rynek wciąż się zmienia a utrzymanie wysokiego stanowiska nie jest wcale czymś prostym.

Zespołowy sąd

Myślisz, że jeśli postraszysz swoich pracowników, zdobędziesz pewną władzę? To błąd. Można zliczyć coraz więcej sytuacji, w których to właśnie pracownicy doprowadzili do zwolnienia głównego managera, a nawet dyrektora. Będąc na tak odpowiedzialnym stanowisku, trzeba wykazywać się mnóstwem różnych kompetencji. Dodatkowo należy w ten sposób ułożyć relację z pracownikami, aby zdobyć ich sympatię, jednak niekoniecznie wchodzić na stopę przyjacielską.

To bardzo trudne. Dyrektor przez to czuje się jakby odosobniony. Nie uczestniczy w plotkach pracowników, nie wie wszystkiego, co o nim mówią i nie powinien wiedzieć. To naturalne, że pracownicy na niższych stanowiskach, czują ze sobą pewnego rodzaju więź i dzielą frustrację. Jeśli tylko ocenisz ich sprawiedliwie, nie masz się czego bać. Choćby rozpowiadali, że jest im źle, zostaną.

Asertywność lidera

To ważne: niech pieniądze zawsze idą w parze z umiejętnościami. Ktoś nie miał odwagi poprosić na początku o pieniądze, na które od razu zasługiwał? Jeśli przyjdzie po kilku miesiącach, gdy już się sprawdzi i utwierdzi w swoich umiejętnościach, przyjmij jego argumenty. W sytuacji, gdy rzeczywiście jesteś zadowolony z jego pracy być może warto dorzucić trochę z firmowego budżetu na jego wynagrodzenie.

Z drugiej strony, przychodzi pracownik, który zarabia dokładnie tyle ile powinien, ale dowiedział się o podwyżce kolegi z podobnym stażem? To już jest manipulacja. Do tego służy ocena pracownicza, by zatrudnieni sami się “hamowali” w swoich roszczeniach. Daj pracownikowi do zrozumienia, że jesteś sprawiedliwy. Wyznacz piramidę celów, które ten ma spełnić, by uzyskać podwyżkę.

Pracownicy powinni Cię przede wszystkim szanować, a będą to robić, jeśli Twoje decyzje zawsze będą sprawiedliwe. Nie unikaj dyskusji. Zapraszaj zatrudnionych do swojego gabinetu i słuchaj ich argumentów. Asertywność to jedna z ważniejszych cech pracowników wyższego szczebla. Możesz nad nią pracować podczas treningu asertywności. Doskonałym szkoleniem dla Ciebie będzie również leadership. Pomocny będzie także problem solving.

Bądź przewodnikiem stada

Jako dyrektor, musisz być wzorem do naśladowania. Właśnie dlatego nie jest to najlepszy pomysł, by udawać się ze swoimi pracownikami do pubu lub dzielić się swoimi poglądami politycznymi. Żarty? Z tym też trzeba uważać. Twoje poczucie humoru może być dla kogoś zbyt mocne. Aby nauczyć się odpowiednich zachowań, udaj się na akademię rozwoju osobistego oraz skutecznego managera.

Pozyskane tam umiejętności przydadzą Ci się podczas łagodzenia konfliktów w zespole. Nie będąc powiązanym z żadnym pracownikiem, stajesz się obiektywnym doradcą. Jeśli każdy z zatrudnionych wie, że gra na tych samych zasadach, wprowadzanie porządku przez lidera staje się prostsze.

W dalszym ciągu wiele pracownic deprecjonuje się na konkretnych stanowiskach. Mężczyźni nie są przyzwyczajeni do obecności kobiet w dziale IT, czy na magazynie. Tymczasem kobiety nie myślą tak szablonowo, jak kiedyś i chętnie próbują innych zawodów, niż ich matki. Kolejnym powodem do konfliktów może być polityka, pochodzenie, czy wyznawana religia. Właśnie dlatego, zachowując te prywatne informacje dla siebie, stajesz się obiektywnym doradcą dla pracowników.

To bardzo ważne – obserwuj i reaguj. Spraw, by każdy, niezależnie od płci, pochodzenia, czy orientacji seksualnej, czuł się dobrze w Twoim zespole. Z kolei wszelkie formy agresji powinny być przez Ciebie karane. Najlepszy sprzedawca w zespole obraża pracownice? Dobrze się zastanów, co jest dla Ciebie ważniejsze. Zyski uzyskane przez sprzedawcę, czy potencjał pracownic, które odejdą, nie mogąc znieść więcej szowinistycznych uwag?

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *