ETYKA I ETYKIETA W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY


PROGRAM SZKOLENIA


WPROWADZENIE
  • Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
  • Etyka urzędnicza i moralność urzędnika
  • Wartości, normy i oceny etyczne
  • Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.

PRAWNE ŹRÓDŁA ETYKI W SŁUŻBIE CYWILNEJ. ZASADY SŁUŻBY CYWILNEJ ORAZ ZASADY ETYKI KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ.
UREGULOWANIA PRAWNE Z ZAKRESU ETYKI SŁUŻBY PUBLICZNEJ W POLSCE:
  • zasady etyki korpusu służby cywilnej Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
  • Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości podpisane przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017
  • podział zasad funkcjonowania administracji publicznej (podział na zasady tradycyjne i wynikające z nowoczesnego modelu administracji publicznej)
  • Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
  • Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
ZASADA GODNEGO ZACHOWANIA.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • wykonywać pracę z szacunkiem dla reguł współżycia społecznego i kultury osobistej,
  • szanować godność innych osób, w tym podwładnych, kolegów i przełożonych,
  • być życzliwym wobec ludzi oraz zapobiegać powstawaniu konfliktów w pracy i w relacjach z obywatelami,
  • właściwie zachowywać się poza pracą,
  • unikać zachowań, które mają mieć negatywny wpływ na wizerunek państwa, służby cywilnej i urzędu, w którym pracuje.
ZASADA SŁUŻBY PUBLICZNEJ.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • pamiętać o służebnym (wobec obywateli) charakterze swojej pracy,
  • służyć państwu, chroniąc jego interesy i rozwój,
  • współtworzyć pozytywny wizerunek służby cywilnej oraz wpływać na właściwe postrzeganie państwa w kraju i na świecie,
  • przedkładać dobro wspólne obywateli nad interes osobisty, jednostkowy i grupowy,
  • podejmować działania w sposób rozważny, ale skuteczny i realizowany w sposób zdecydowany.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
  • uchylać się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie.
ZASADA LOJALNOŚCI.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • być lojalnym przede wszystkim wobec Rzeczypospolitej Polskiej,
  • lojalnie i rzetelnie realizować program Rządu RP, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne,
  • być lojalnym wobec urzędu, przełożonych, kolegów oraz podwładnych,
  • wykonywać polecenia służbowe, dbając, aby nie złamać prawa, lub nie popełnić pomyłki,
  • udzielać przełożonym obiektywnych (zgodnych z najlepszą wolą i wiedzą) porad i opinii.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
  • publicznie wypowiadać poglądów na temat pracy swojego, oraz innych urzędów, zwłaszcza jeżeli podważałoby to zaufanie obywateli do tych instytucji.
ZASADA NEUTRALNOŚCI POLITYCZNEJ.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • dystansować się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które prowadzą do stronniczych działań,
  • dbać o jasność i przejrzystość relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
  • manifestować publicznie poglądów i sympatii politycznych,
  • prowadzić jakiejkolwiek agitacji o charakterze politycznym w służbie oraz poza nią,
  • podejmować publiczne działań bezpośrednio wspierających działania o charakterze politycznym,
  • stwarzać podejrzeń o sprzyjanie partiom politycznym.
ZASADA BEZSTRONNOŚCI.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • jednakowo traktować wszystkich uczestników prowadzonych spraw administracyjnych.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
  • dopuszczać do podejrzeń o powstaniu konfliktu między interesem publicznym i prywatnym,
  • podejmować pracę i zajęcia, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
  • ulegać jakimkolwiek naciskom,
  • demonstrować zażyłość z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej,
  • promować jakiekolwiek grupy interesu.
ZASADA RZETELNOŚCI.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • sumiennie i rozważnie wykonywać powierzone zadania,
  • zgodnie z przepisami prawa dotrzymywać zobowiązań,
  • twórczo podejmować zadania i aktywnie realizować obowiązki (robić to z najlepszą wolą, interesem społecznym i nie ograniczać się przy tym jedynie do przestrzegania przepisów).
ZASADA BEZINTERESOWNOŚCI (DODATKOWE ZATRUDNIENIE, ZAJĘCIA ZAROBKOWE, ZAJĘCIA NIEZAROBKOWE).
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • zrezygnować z dodatkowego zatrudnienia (lub zajęcia zarobkowego), jeśli może ono mieć negatywny wpływ na sprawy prowadzone w ramach obowiązków służbowych.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
  • przyjmować korzyści od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy,
  • przyjmować zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem,
  • prowadzić szkolenia, jeżeli mogłoby to negatywnie wpłynąć na bezstronność prowadzonych spraw.
ZASADA PROFESJONALIZMU.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
  • realizować zadania państwa,
  • posiadać niezbędną wiedzę dotyczącą funkcjonowania państwa,
  • podnosić kwalifikacje oraz rozwijać wiedzę zawodową,
  • znać akty prawne dotyczące funkcjonowania urzędu, w którym jest zatrudniony,
  • zapoznawać się z wszystkimi istotnymi faktami prowadzonych przez siebie spraw,
  • znać i sumiennie przestrzegać zasady etyki korpusu służby cywilnej,
  • znać i sumiennie przestrzegać zasady służby cywilnej,
  • poddawać się weryfikacji znajomości zasad służby cywilnej,
  • stosować wysokie standardy zarządzania publicznego,
  • wykorzystywać wiedzę przełożonych, kolegów i podwładnych oraz dzielić się z nimi własnym doświadczeniem,
  • w uzasadnionych przypadkach korzystać z pomocy ekspertów,
  • zarządzać posiadanymi zasobami kadrowymi w sposób efektywny i racjonalny,
  • w wykonywaniu zadań dążyć do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,
  • być gotowym do przyjęcia krytyki, uznawać swoje błędy oraz być gotowym do naprawy ich konsekwencji,
  • przez swoją postawę dbać o wizerunek służby cywilnej,
  • korzystać z zagwarantowanych praw pracowniczych,
  • korzystać ze szczególnej ochrony stosunku pracy urzędnika służby cywilnej.
  • Konflikt interesów, w tym: w zamówieniach publicznych, przy wydawaniu decyzji w sprawach indywidualnych (np. w trybie KPA).
  • Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
  • Nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
  • Aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
  • Informacja publiczna i prawnie chroniona.
  • Dylematy etyczne – studia przypadków.
  • Wybrane zasady Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji z dnia 6 września 2001 r.
  • praworządność
  • niedyskryminowanie
  • niezależność
  • obiektywizm
  • zakaz nadużywania uprawnień
  • uczciwość
  • uprzejmość
  • ochrona danych osobowych
  • jawność działania administracji publicznej,
  • ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
  • zakaz zatrudniania krewnych,
  • obowiązek składania oświadczenia majątkowego,
  • antykorupcyjne ograniczenia.

DYLEMATY ETYCZNE I WŁAŚCIWIE ZACHOWANIA PRACOWNIKÓW W TYM KONFLIKT INTERESU;
  • dylematy lojalności,
  • lobbing

PRZYCZYNY I RODZAJE ZACHOWAŃ NIEZGODNYCH Z ETYKĄ PRACY URZĘDNIKA
  • Prawo, tradycja, religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
  • Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
  • Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką

NIEETYCZNE ZACHOWANIA W SŁUŻBIE PUBLICZNEJ A ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ:
  • nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
  • korupcja,
  • naruszenia prawa
  • nepotyzm, kumoterstwo,
  • patologiczna partyjność.
  • Schemat postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem korupcji.
  • Konsekwencje postępowania nieetycznego dla instytucji oraz dla urzędnika
  • Informacja publiczna i prawnie chroniona.

DIAGNOZA I SPOSOBY RADZENIA SOBIE W SYTUACJACH TRUDNYCH ETYCZNIE
  • sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty sygnalizowania (jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i wątpliwych)

TECHNIKI I METODY BUDOWANIA ETYCZNEJ KULTURY ORGANIZACYJNEJ
  • Jakość pracy, a etyka
  • Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem
  • aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych
  • etyczna postawa urzędników wobec klientów i współpracowników
  • podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników -  jak ich unikać
  • rola kontroli i metod systemowych w zapobieganiu i zwalczaniu korupcji – mocne strony i ograniczenia
  • złota zasada

ETYKIETA I PROTOKÓŁ DYPLOMATYCZNY
  • przestrzeganie zasad etycznych,
  • zasada wzajemności,
  • zasada uszanowania prywatności,
  • zasada starszeństwa,
  • zasada tolerancji,
  • zasada dyskrecji,
  • zasada punktualności,
  • zasada zdrowego rozsądku

TWORZENIE POZYTYWNEGO WIZERUNKU INSTYTUCJI
  • tworzenie pozytywnego wizerunku instytucji (sposoby reakcji na zarzuty, kampanie negatywne, rankingi, sposoby na chwalenie się sukcesami)
  • rola urzędnika w budowaniu prestiżu urzędu i wizerunku administracji publicznej w społeczeństwie
  • kompetentny urzędnik – cechy profesjonalisty
  • urzędnik przyjazny petentowi
  • „otwartość" na interesanta

KOMUNIKACJA Z INTERESANTEM
  • efektywna analiza potrzeb interesanta
  • praca z nieświadomością interesanta – omijanie negatywnego nastawienia
  • efektywne wykorzystywanie narzędzi komunikacji
ETYKIETA URZĘDNICZA I SAVOIR VIVRE
  • zasady pierwszeństwa w kontaktach
  • przedstawianie, anonsowanie, umawianie – jak nie popełnić faux pas
  • wymiana wizytówek, powitania, tytułowanie
  • zasady jazdy samochodem i transportu
  • ceremoniał – ceremonie oficjalne, przebieg i organizacja uroczystości
  • organizacja spotkań oficjalnych, wyjazdów i wizyt
  • procedencja – zasady ustalania pierwszeństwa
  • spotkania towarzysko – służbowe
  • delegacje - dobór uczestników delegacji
  • wręczanie oraz dobór prezentów

BUDOWA WIZERUNKU PROFESJONALNEGO URZĘDNIKA I URZĘDU
  • strefy odległości w kontaktach interpersonalnych
  • typy uścisków dłoni i ich znaczenie
  • jak uniknąć gafy
  • cmok nonsens i gesty kulturowe
  • postawa obrazująca styl komunikowania się
  • mowa ciała i gesty wzmacniające przekaz
  • Materiały promocyjne
  • Dekalog współpracy z mediami

CODZIENNY SAVOIR VIVRE
  • etykieta korespondencji oficjalnej
  • etykieta korespondencji elektronicznej
  • telefoniczny savoir vivre
  • netykieta
  • jak reagować na gafy
  • nowoczesne technologie a protokół dyplomatyczny

POWITANIA, POŻEGNANIA, PREZENTACJE – KULTURA DNIA CODZIENNEGO
  • znaczenie pierwszego wrażenia w kontaktach z innymi
  • wizyty oficjalne i nieoficjalne w firmie
  • zasady właściwego powitania i pożegnania gościa w firmie
  • sposoby witania, podanie ręki – zasady pierwszeństwa
  • jak należy powitać, podjąć i pożegnać gościa honorowego?
  • kłopotliwy „gość” w firmie
  • sposoby prezentacji
  • zasady i wyjątki
  • przechodzenie na „Ty”
  • zasady używania biletów wizytowych
  • tytuły kurtuazyjne, naukowe, służbowe, honorowe

DRESS CODE - ELEGANCJA W UBIORZE - CO I KIEDY NOSIĆ?
  • Ubiór w administracji – sztuka autoprezentacji
  • Kultura organizacyjna a wizerunek pracowników,
  • Prawidłowy dobór stroju i dodatków,
  • Fryzura, makijaż, biżuteria
  • Podstawowe uchybienia w wyglądzie kobiety,
  • Podstawowe uchybienia w wyglądzie mężczyzny.
  • Ubiór służbowy - Typy strojów i zasady ich doboru, wskazania elegancji
  • Dobór typu stroju w biznesie: business dress, business casual, casual; dodatki
  • Idealny ubiór do biura oraz na spotkania
  • Wskazówki dotyczące doboru stroju
  • Strój nieformalny czy ubranie wyjściowe?

ZGŁOSZENIE UDZIAŁU

Formularz zgłoszeniowy na szkolenie: formularz-zgloszeniowy

TERMINY

Proponowane terminy i miejsca realizacji szkolenia:

08 - 09 grudnia Częstochowa
05 - 06 kwietnia Częstochowa

KOSZTORYS SZKOLENIA

Koszt szkolenia dla jednej osoby wynosi: 1290.00 PLN netto.
Przy zgłoszeniu powyżej 2 osób koszt szkolenia za osobę wynosi: 1190.00 PLN netto

W cenę szkolenia wliczone są:
  • proces szkolenia,
  • sala szkoleniowa,
  • materiały szkoleniowe w formie książkowej wraz z długopisem,
  • wszelkie koszty związane z trenerem,
  • imienny certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
  • przerwy kawowe, obiad,
  • poszkoleniowe konsultacje z trenerem.


Szkolenie zamknięte wyceniane jest indywidualnie dla każdego klienta

Zamknij
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce dotyczącej cookies. [OK, akceptuję cookies]