PROGRAM SZKOLENIA
WPROWADZENIE
- Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
- Etyka urzędnicza i moralność urzędnika
- Wartości, normy i oceny etyczne
- Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
PRAWNE ŹRÓDŁA ETYKI W SŁUŻBIE CYWILNEJ. ZASADY SŁUŻBY CYWILNEJ ORAZ ZASADY ETYKI KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ.
UREGULOWANIA PRAWNE Z ZAKRESU ETYKI SŁUŻBY PUBLICZNEJ W POLSCE:
- zasady etyki korpusu służby cywilnej Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
- Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości podpisane przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017
- podział zasad funkcjonowania administracji publicznej (podział na zasady tradycyjne i wynikające z nowoczesnego modelu administracji publicznej)
- Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
- Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
ZASADA GODNEGO ZACHOWANIA.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- wykonywać pracę z szacunkiem dla reguł współżycia społecznego i kultury osobistej,
- szanować godność innych osób, w tym podwładnych, kolegów i przełożonych,
- być życzliwym wobec ludzi oraz zapobiegać powstawaniu konfliktów w pracy i w relacjach z obywatelami,
- właściwie zachowywać się poza pracą,
- unikać zachowań, które mają mieć negatywny wpływ na wizerunek państwa, służby cywilnej i urzędu, w którym pracuje.
ZASADA SŁUŻBY PUBLICZNEJ.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- pamiętać o służebnym (wobec obywateli) charakterze swojej pracy,
- służyć państwu, chroniąc jego interesy i rozwój,
- współtworzyć pozytywny wizerunek służby cywilnej oraz wpływać na właściwe postrzeganie państwa w kraju i na świecie,
- przedkładać dobro wspólne obywateli nad interes osobisty, jednostkowy i grupowy,
- podejmować działania w sposób rozważny, ale skuteczny i realizowany w sposób zdecydowany.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- uchylać się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie.
ZASADA LOJALNOŚCI.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- być lojalnym przede wszystkim wobec Rzeczypospolitej Polskiej,
- lojalnie i rzetelnie realizować program Rządu RP, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne,
- być lojalnym wobec urzędu, przełożonych, kolegów oraz podwładnych,
- wykonywać polecenia służbowe, dbając, aby nie złamać prawa, lub nie popełnić pomyłki,
- udzielać przełożonym obiektywnych (zgodnych z najlepszą wolą i wiedzą) porad i opinii.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- publicznie wypowiadać poglądów na temat pracy swojego, oraz innych urzędów, zwłaszcza jeżeli podważałoby to zaufanie obywateli do tych instytucji.
ZASADA NEUTRALNOŚCI POLITYCZNEJ.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- dystansować się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które prowadzą do stronniczych działań,
- dbać o jasność i przejrzystość relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- manifestować publicznie poglądów i sympatii politycznych,
- prowadzić jakiejkolwiek agitacji o charakterze politycznym w służbie oraz poza nią,
- podejmować publiczne działań bezpośrednio wspierających działania o charakterze politycznym,
- stwarzać podejrzeń o sprzyjanie partiom politycznym.
ZASADA BEZSTRONNOŚCI.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- jednakowo traktować wszystkich uczestników prowadzonych spraw administracyjnych.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- dopuszczać do podejrzeń o powstaniu konfliktu między interesem publicznym i prywatnym,
- podejmować pracę i zajęcia, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
- ulegać jakimkolwiek naciskom,
- demonstrować zażyłość z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej,
- promować jakiekolwiek grupy interesu.
ZASADA RZETELNOŚCI.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- sumiennie i rozważnie wykonywać powierzone zadania,
- zgodnie z przepisami prawa dotrzymywać zobowiązań,
- twórczo podejmować zadania i aktywnie realizować obowiązki (robić to z najlepszą wolą, interesem społecznym i nie ograniczać się przy tym jedynie do przestrzegania przepisów).
ZASADA BEZINTERESOWNOŚCI (DODATKOWE ZATRUDNIENIE, ZAJĘCIA ZAROBKOWE, ZAJĘCIA NIEZAROBKOWE).
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- zrezygnować z dodatkowego zatrudnienia (lub zajęcia zarobkowego), jeśli może ono mieć negatywny wpływ na sprawy prowadzone w ramach obowiązków służbowych.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- przyjmować korzyści od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy,
- przyjmować zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem,
- prowadzić szkolenia, jeżeli mogłoby to negatywnie wpłynąć na bezstronność prowadzonych spraw.
ZASADA PROFESJONALIZMU.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- realizować zadania państwa,
- posiadać niezbędną wiedzę dotyczącą funkcjonowania państwa,
- podnosić kwalifikacje oraz rozwijać wiedzę zawodową,
- znać akty prawne dotyczące funkcjonowania urzędu, w którym jest zatrudniony,
- zapoznawać się z wszystkimi istotnymi faktami prowadzonych przez siebie spraw,
- znać i sumiennie przestrzegać zasady etyki korpusu służby cywilnej,
- znać i sumiennie przestrzegać zasady służby cywilnej,
- poddawać się weryfikacji znajomości zasad służby cywilnej,
- stosować wysokie standardy zarządzania publicznego,
- wykorzystywać wiedzę przełożonych, kolegów i podwładnych oraz dzielić się z nimi własnym doświadczeniem,
- w uzasadnionych przypadkach korzystać z pomocy ekspertów,
- zarządzać posiadanymi zasobami kadrowymi w sposób efektywny i racjonalny,
- w wykonywaniu zadań dążyć do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,
- być gotowym do przyjęcia krytyki, uznawać swoje błędy oraz być gotowym do naprawy ich konsekwencji,
- przez swoją postawę dbać o wizerunek służby cywilnej,
- korzystać z zagwarantowanych praw pracowniczych,
- korzystać ze szczególnej ochrony stosunku pracy urzędnika służby cywilnej.
- Konflikt interesów, w tym: w zamówieniach publicznych, przy wydawaniu decyzji w sprawach indywidualnych (np. w trybie KPA).
- Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
- Nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
- Aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
- Informacja publiczna i prawnie chroniona.
- Dylematy etyczne – studia przypadków.
- Wybrane zasady Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji z dnia 6 września 2001 r.
- praworządność
- niedyskryminowanie
- niezależność
- obiektywizm
- zakaz nadużywania uprawnień
- uczciwość
- uprzejmość
- ochrona danych osobowych
- jawność działania administracji publicznej,
- ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
- zakaz zatrudniania krewnych,
- obowiązek składania oświadczenia majątkowego,
- antykorupcyjne ograniczenia.
DYLEMATY ETYCZNE I WŁAŚCIWIE ZACHOWANIA PRACOWNIKÓW W TYM KONFLIKT INTERESU;
- dylematy lojalności,
- lobbing
PRZYCZYNY I RODZAJE ZACHOWAŃ NIEZGODNYCH Z ETYKĄ PRACY URZĘDNIKA
- Prawo, tradycja, religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
- Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
- Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką
NIEETYCZNE ZACHOWANIA W SŁUŻBIE PUBLICZNEJ A ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ:
- nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
- korupcja,
- naruszenia prawa
- nepotyzm, kumoterstwo,
- patologiczna partyjność.
- Schemat postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem korupcji.
- Konsekwencje postępowania nieetycznego dla instytucji oraz dla urzędnika
- Informacja publiczna i prawnie chroniona.
DIAGNOZA I SPOSOBY RADZENIA SOBIE W SYTUACJACH TRUDNYCH ETYCZNIE
- sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty sygnalizowania (jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i wątpliwych)
TECHNIKI I METODY BUDOWANIA ETYCZNEJ KULTURY ORGANIZACYJNEJ
- Jakość pracy, a etyka
- Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem
- aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych
- etyczna postawa urzędników wobec klientów i współpracowników
- podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników - jak ich unikać
- rola kontroli i metod systemowych w zapobieganiu i zwalczaniu korupcji – mocne strony i ograniczenia
- złota zasada
ETYKIETA I PROTOKÓŁ DYPLOMATYCZNY
- przestrzeganie zasad etycznych,
- zasada wzajemności,
- zasada uszanowania prywatności,
- zasada starszeństwa,
- zasada tolerancji,
- zasada dyskrecji,
- zasada punktualności,
- zasada zdrowego rozsądku
TWORZENIE POZYTYWNEGO WIZERUNKU INSTYTUCJI
- tworzenie pozytywnego wizerunku instytucji (sposoby reakcji na zarzuty, kampanie negatywne, rankingi, sposoby na chwalenie się sukcesami)
- rola urzędnika w budowaniu prestiżu urzędu i wizerunku administracji publicznej w społeczeństwie
- kompetentny urzędnik – cechy profesjonalisty
- urzędnik przyjazny petentowi
- „otwartość" na interesanta
KOMUNIKACJA Z INTERESANTEM
- efektywna analiza potrzeb interesanta
- praca z nieświadomością interesanta – omijanie negatywnego nastawienia
- efektywne wykorzystywanie narzędzi komunikacji
ETYKIETA URZĘDNICZA I SAVOIR VIVRE
- zasady pierwszeństwa w kontaktach
- przedstawianie, anonsowanie, umawianie – jak nie popełnić faux pas
- wymiana wizytówek, powitania, tytułowanie
- zasady jazdy samochodem i transportu
- ceremoniał – ceremonie oficjalne, przebieg i organizacja uroczystości
- organizacja spotkań oficjalnych, wyjazdów i wizyt
- procedencja – zasady ustalania pierwszeństwa
- spotkania towarzysko – służbowe
- delegacje - dobór uczestników delegacji
- wręczanie oraz dobór prezentów
BUDOWA WIZERUNKU PROFESJONALNEGO URZĘDNIKA I URZĘDU
- strefy odległości w kontaktach interpersonalnych
- typy uścisków dłoni i ich znaczenie
- jak uniknąć gafy
- cmok nonsens i gesty kulturowe
- postawa obrazująca styl komunikowania się
- mowa ciała i gesty wzmacniające przekaz
- Materiały promocyjne
- Dekalog współpracy z mediami
CODZIENNY SAVOIR VIVRE
- etykieta korespondencji oficjalnej
- etykieta korespondencji elektronicznej
- telefoniczny savoir vivre
- netykieta
- jak reagować na gafy
- nowoczesne technologie a protokół dyplomatyczny
POWITANIA, POŻEGNANIA, PREZENTACJE – KULTURA DNIA CODZIENNEGO
- znaczenie pierwszego wrażenia w kontaktach z innymi
- wizyty oficjalne i nieoficjalne w firmie
- zasady właściwego powitania i pożegnania gościa w firmie
- sposoby witania, podanie ręki – zasady pierwszeństwa
- jak należy powitać, podjąć i pożegnać gościa honorowego?
- kłopotliwy „gość” w firmie
- sposoby prezentacji
- zasady i wyjątki
- przechodzenie na „Ty”
- zasady używania biletów wizytowych
- tytuły kurtuazyjne, naukowe, służbowe, honorowe
DRESS CODE - ELEGANCJA W UBIORZE - CO I KIEDY NOSIĆ?
- Ubiór w administracji – sztuka autoprezentacji
- Kultura organizacyjna a wizerunek pracowników,
- Prawidłowy dobór stroju i dodatków,
- Fryzura, makijaż, biżuteria
- Podstawowe uchybienia w wyglądzie kobiety,
- Podstawowe uchybienia w wyglądzie mężczyzny.
- Ubiór służbowy - Typy strojów i zasady ich doboru, wskazania elegancji
- Dobór typu stroju w biznesie: business dress, business casual, casual; dodatki
- Idealny ubiór do biura oraz na spotkania
- Wskazówki dotyczące doboru stroju
- Strój nieformalny czy ubranie wyjściowe?