Warsztat skierowany jest do pracowników oraz osób zarządzających zespołami w Powiatowych Urzędach Pracy.
Cel kluczowy:
Kształtowanie umiejętności osobistych w zakresie obsługi klienta wewnętrznego i zewnętrznego ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania się oraz rozwiązywania sytuacji trudnych.
Cele szczegółowe:
- Wypracowanie przez uczestników szkolenia umiejętności budowania odpowiednich relacji z wymagającym klientem wewnętrznym i zewnętrznym
- Uzmysłowienie uczestnikom wago relacji z klientem
- Budowanie proefektywnej postawy w sytuacjach trudnych
- Poznanie technik zarządzania sobą w czasie
- Zapoznanie się z praktycznymi technikami redukcji stresu i kontroli emocji
- Rozwój umiejętności reagowania na trudne sytuacje w obsłudze klienta dzięki technikom komunikacji asertywnej
- Zwiększenie narzędzi budowania wizerunku eksperta i profesjonalisty
- Poznanie umiejętności wywierania wpływu na klientów o różnym typie osobowości
Metodologia szkolenia:
- Wykład interaktywny
- Warsztat
- Praca indywidualna,
- Dyskusja moderowana,
- Odgrywanie ról,
- Testy osobowości.
Program Szkolenia:
BUDOWANIE RELACJI ZESPOŁOWYCH
- Grupa czy zespół
- Role zespołowe
- Cechy efektywnego zespołu
- Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu
- Zespołowe podejmowanie decyzji
- Cykle pracy zespołowej (inicjatywa, tworzenie alternatywnych rozwiązań, koordynacja, realizacja)
- Formalne i nieformalne źródła autorytetu
- Koncepcja stylów zarządzania
- Zarządzanie przez cele
- Zarządzanie wynikami pracy zespołu
- Delegowanie i rozliczanie zadań
- Organizacja pracy zespołowej: Jak zarządzać priorytetami? Jak umiejętnie i efektywnie rozdzielać zadania w zespole?
- Zadania zespołowe – cykl życia ról zespołowych czyli jak zarządzać gwiazdami
- Rozwój zespołu
- Cechy charakterystyczne dla efektywnych i dysfunkcyjnych zespołów.
- Znaczenie wspólnoty celów, przepływu informacji, elastyczności, jasnych oczekiwań, umiejętności rozwiązywania konfliktów dla efektywności zespołu
RADZENIE SOBIE Z SYTUACJAMI TRUDNYMI W ZESPOLE
- Wybrane zachowania utrudniające dobre funkcjonowanie zespołu
- Zarządzanie konfliktem w zespole
- Rola burzy mózgów i otwartości w przezwyciężaniu problemów, metody kreatywnego rozwiązywania problemów
KULTURA ZESPOŁOWA
- Komunikacja wewnętrzna w zespole
- Rytuały zespołowe – tworzenie
- Zarządzanie budowaniem relacji zespołowych
- Kultura zespołowa a efektywne działanie zespołu
- Kodeks pracy zespołu - Jak wspólnie ustalić, co jest dla nas naprawdę ważne?
- Znaczenie komunikacji w procesie rozwoju zespołu i udzielanie informacji zwrotnych.
PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – CO JESZCZE MOŻESZ ZROBIĆ W TYM ZAKRESIE?
- Proces efektywnej komunikacji
- Zasady i uwarunkowania procesu komunikacji
- Własne style wpływu werbalnego i pozawerbalnego na efektywną pracę zespołu
- Najczęstsze błędy w procesie komunikacji – na podstawie doświadczeń praktyków
- oraz własnych obserwacji
- Bariery w procesie komunikacji
- Zagrożenia i konsekwencje barier komunikacyjnych oraz metody ich niwelowania
- Skuteczne sposoby reakcji na powstające w zespole bariery komunikacyjne
- Skuteczna komunikacja hierarchiczna
- Sztuka oceny pracownika
ASERTYWNOŚĆ NARZĘDZIEM NA BUDOWANIE RELACJI ZESPOŁOWYCH
- Jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących
- obszary trudności w odmawianiu
- jak mówić „nie” by brzmiało przyjaźnie
- Asertywne wyrażanie próśb
- dlaczego prośby bywają nieskuteczne?
- jak formułować asertywną prośbę?
- Oceny – czyli krytyka i jej wpływ na poziom naszego stresu
- kiedy warto wypowiadać krytykę
- problemy z przyjmowaniem krytyki
- co robić z nie konstruktywną krytyką
- oddzielenie opinii od faktów
- Wyrażanie własnych opinii, gdy są one sprzeczne z poglądami innych
- jak dyskutować, gdy inni mają odmienne poglądy?
- typowe błędy w wyrażaniu opinii
- jak asertywnie wyrażać własne opinie?
- Jak zmieniać relacje, które są dla nas krzywdzące?
- komunikaty JA i komunikaty TY
- metody ustanawiania konstruktywnych relacji
- hamowanie agresji a problemy z wyrażaniem emocji
- asertywna obrona przed gniewem i agresją
ZNACZENIE CZASU W PRACY - PO CO ZARZĄDZAĆ CZASEM?
- Czas jako źródło sukcesu lub porażki
- Indywidualne znaczenie czasu
- Sporządzanie budżetu czasu - na co zużywamy nasz czas?
- Diagnozowanie tzw. „złodziei czasu”
- Własny katalog "pożeraczy" czasu i sposoby "oswajania" ich
PLANOWANIE PRACY
- Inni ludzie jako „złodzieje czasu”
- przykłady sytuacji, w których inne osoby nie szanują naszego czasu
- propozycje sposobów radzenia sobie z takimi sytuacjami
- asertywność jako umiejętność konieczna w kontaktach z innymi ludźmi
- Znaczenie planowania czasu w procesie pracy
- Rola planowania w zarządzaniu czasem
ZARZĄDZANIE CZASEM W PRAKTYCE
- Techniki ustalania priorytetów
- Formułowanie i definiowanie celów
- Zasady planowania zadań
- ustalanie priorytetów pod kątem ważności i pilności
- rejestr czasu
- analiza zadań według zasady Eisenhowera
- zasada Pareto - praca nad zadaniami przynoszącymi największe korzyści
- Planowanie
- krzywa wydajności i koncentracji - kiedy mogę zdecydować się na twórczą pracę?
- zasady i techniki planowania
- Planowanie metodą ALPEN
- czas faktyczny i prognoza – porównania perspektywiczne
- metoda planowania i kontroli realizacji przedsięwzięć
- pomoce w planowaniu (programy komputerowe, kalendarze, planery)
- Kontrola
- kontrola przebiegu pracy
- kontrola osiągniętych celów
- przegląd i ocena dnia (samokontrola)
SPOSOBY ZAPOBIEGANIA I RADZENIA SOBIE Z EMOCJAMI I STRESEM
- Czym jest stres
- Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem
- Sposoby wypierania emocji (racjonalizacja, projekcja, stłumienie, przemieszczenie itp.)
- Tłumienie a transformowanie emocji
- Sytuacja wewnętrzna a sytuacja zewnętrzna
- Zarządzanie emocjami w sytuacjach trudnych, czyli jak radzić sobie ze złością i innymi silnymi emocjami?
- rola wyrażania emocji i odreagowywania napięcia
- szybkie sposoby pozbywania się negatywnych emocji
- wyrażanie emocji pozytywnych
- psychosomatyczne konsekwencje obciążenia stresem
- autodiagnoza indywidualnych obszarów zagrożeń
- rodzaje oddechu
- Praktyka świadomego oddechu
- „Zmniejszamy stres” – ustalanie celu, który pomaga zmniejszyć stres oraz przeanalizować sposoby jego osiągnięcia
- Techniki relaksacyjne - „Relaksacja przez oddychanie” / „Trening autogenny” (oddychanie połączone z wizualizacją, rozluźnianie mięśni) / Relaksacja Progresywna / „Techniki wizualizacyjne, pomagające kreatywnie znajdować rozwiązania problemów” i inne
- Wpływ kondycji psychofizycznej, czyli jak zadbać o siebie?
- Wiara w siebie i jej wpływ na poziom stresu
SKUTECZNE ZARZĄDZANIE CZASEM POD PRESJĄ PRZEZ OSOBY O RÓŻNYCH TYPACH OSOBOWOŚCI
- Rozpoznawanie typów osobowościowych pracowników
- Świadomość przewagi ograniczeń własnego typu osobowości
- Zarządzanie czasem przez każdy z typów osobowości
- Motywowanie i dobór reakcji czterostrefowy model zachowań
- Samopostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
- Plan zarządzania czasem a osobowość
Analiza własnego stylu komunikacji i pracy na podstawie TESTU OSOBOWOŚCI TTI Ltd. INSIGHTS Analysen by SCHEELEN Instutut fur Managementberatug und Bildungsmarketing.
Możliwy jest indywidualny feedback na podstawie, którego każdy z uczestników określi swoje mocne i słabe strony, a także cechy i umiejętności niezbędne w efektywnym zarządzaniu czasem
TERMINY
Termin i miejsce szkolenia ustalane są z Klientem.
KOSZTORYS SZKOLENIA
Szkolenie realizowane w formie zamkniętej wyceniane indywidualnie dla każdego Klienta