Opis szkolenia ZARZĄDZANIE STRESEM - EFEKTYWNE TECHNIKI REDUKCJI ORAZ KONTROLI STRESU DLA PRACOWNIKÓW POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
Cel szkolenia:
- Pogłębienie wiedzy w zakresie skutecznego zarządzania stresem
- Zwiększenie własnej skuteczności w działania w sytuacjach stresowych
- Praktyczne rozwijanie umiejętności i radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych
- Zwiększenie własnej odporności na stres
- Poprawa efektywności redukcji stresu gdy on już wystąpił
- Zwiększenie efektywności zapobiegania sytuacjom stresowym
- Autodiagnoza indywidualnych stresorów i dobór narzędzi im zapobiegającym
- Poznanie technik redukujących stres i napięcie zawodowe
Metodologia szkolenia:
- Wykład interaktywny
- Warsztat
- Praca indywidualna,
- Dyskusja moderowana,
- Odgrywanie ról,
- Testy autodiagnostyczne,
Program szkolenia:
MECHANIZM POWSTAWANIA STRESU
- Stres jako interpretacja sytuacji a nie sytuacja
- Objawy stresu, czyli po czym poznać, że jesteśmy pod wpływem stresu?
- Typowe reakcje na stres, czyli jak funkcjonujemy w trudnych sytuacjach?
- Sposoby zapobiegania – by stres nie nastąpił lub był łagodniejszy
OBJAWY STRESU, CZYLI PO CZYM POZNAĆ, ŻE JESTEŚMY POD WPŁYWEM STRESU?
- Reakcje fizyczne
- Reakcje psychologiczne
- Zmiany w zachowaniu
TYPOWE REAKCJE NA STRES, CZYLI JAK FUNKCJONUJEMY W TRUDNYCH SYTUACJACH?
- Emocjonalne vs zadaniowe nastawienie do stresu
- Strategia poznawcza
- Strategia emocjonalna
- Fantazje, myślenie życzeniowe
- Współdziałanie z innymi
SPOSOBY ZAPOBIEGANIA I RADZENIA SOBIE Z EMOCJAMI I STRESEM
- Sposoby wypierania emocji (racjonalizacja, projekcja, stłumienie, przemieszczenie itp.)
- Tłumienie a transformowanie emocji
- Identyfikowanie własnego wzorca
- Sytuacja wewnętrzna a sytuacja zewnętrzna
- Zarządzanie emocjami w sytuacjach trudnych, czyli jak radzić sobie ze złością i innymi silnymi emocjami?
- rola wyrażania emocji i odreagowywania napięcia
- szybkie sposoby pozbywania się negatywnych emocji
- wyrażanie emocji pozytywnych
- psychosomatyczne konsekwencje obciążenia stresem
- autodiagnoza indywidualnych obszarów zagrożeń
- rodzaje oddechu
- Praktyka świadomego oddechu
- „Zmniejszamy stres” – ustalanie celu, który pomaga zmniejszyć stres oraz przeanalizować sposoby jego osiągnięcia
- Techniki relaksacyjne - „Relaksacja przez oddychanie” / „Trening autogenny” (oddychanie połączone z wizualizacją, rozluźnianie mięśni) / Relaksacja Progresywna / „Techniki wizualizacyjne, pomagające kreatywnie znajdować rozwiązania problemów” i inne
- Wpływ kondycji psychofizycznej, czyli jak zadbać o siebie?
- Wiara w siebie i jej wpływ na poziom stresu
ŚWIADOMA KOMUNIKACJA SPOSOBEM NA ZDROWE RELACJE
- Czym jest świadoma komunikacja
- Moje emocje a emocje innych ludzi
- Relacje z samym sobą a relacje z innymi
- Oczekiwania a emocje
- Świadomość siebie i świadomość rozmówcy – ćwiczenia
- Ograniczenia emocjonalne w komunikacji
ASERTYWNOŚĆ A STRES
- Jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących
- obszary trudności w odmawianiu
- jak mówić „nie” by brzmiało przyjaźnie
- Asertywne wyrażanie próśb
- dlaczego prośby bywają nieskuteczne?
- jak formułować asertywną prośbę?
- Oceny – czyli krytyka i jej wpływ na poziom naszego stresu
- kiedy warto wypowiadać krytykę
- problemy z przyjmowaniem krytyki
- co robić z nie konstruktywną krytyką
- oddzielenie opinii od faktów
- Wyrażanie własnych opinii, gdy są one sprzeczne z poglądami innych
- jak dyskutować, gdy inni mają odmienne poglądy?
- typowe błędy w wyrażaniu opinii
- jak asertywnie wyrażać własne opinie?
- Jak zmieniać relacje, które są dla nas krzywdzące?
- komunikaty JA i komunikaty TY
- metody ustanawiania konstruktywnych relacji
- hamowanie agresji a problemy z wyrażaniem emocji
- asertywna obrona przed gniewem i agresją
SKUTECZNE ZARZĄDZANIE STRESEM PRZEZ OSOBY O RÓŻNYCH TYPACH OSOBOWOŚCI
- Osobowość a stres
- Typy osobowości
- Zarządzanie stresem przez każdy z typów osobowości
- Techniki redukcji stresu a czterostrefowy model zachowań
- Samopostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
Analiza własnego stylu komunikacji i pracy na podstawie TESTU OSOBOWOŚCI TTI Ltd. INSIGHTS Analysen by SCHEELEN Instutut fur Managementberatug und Bildungsmarketing.
Możliwy jest indywidualny feedback na podstawie, którego każdy z uczestników określi swoje mocne i słabe strony, a także cechy i umiejętności niezbędne w efektywnym zarządzaniu czasem