EFEKTYWNA KOMUNIKACJA I WSPÓŁPRACA W ZESPOLE

CZAS TRWANIA SZKOLENIA – 2 dni (16 godzin szkoleniowych, 1 godzina szkoleniowa = 45 minut)

ADRESACI

Szkolenie jest skierowane do wszystkich osób pragnących zwiększyć swoją skuteczność działania poprzez poprawę efektywności własnej komunikacji interpersonalnej. Warsztat jest szczególnie polecany osobom odpowiadającym za komunikację wewnętrzną w instytucjach i poszczególnych działach jednostek administracji publicznej i samorządowej.

Cele szkolenia:
  • Poznanie technik i zasad skutecznej komunikacji w zespole
  • Nabycie umiejętności sprawnego identyfikowania sytuacji konfliktowych oraz efektywnego zarządzania konfliktem
  • Wskazanie narzędzi i zasad budowania skutecznie działającego, współpracującego zespołu

Po zakończeniu warsztatów uczestnicy poprawią oraz nabędą umiejętności:
  • jasnego i asertywnego komunikowania się w zespole
  • rozwiązywania konfliktów metodą win-win
  • skutecznej obrony przed manipulacją
  • radzenia sobie ze stresem i emocjami
  • skutecznego identyfikowania powstających konfliktów wraz z ich przyczynami
  • praktycznego wykorzystania elementów negocjacji i mediacji nastawionych na współpracę
  • wprowadzania wspólnie wypracowanych rozwiązań

PROGRAM  SZKOLENIA

DZIEŃ I – ZESPÓŁ I KOMUNIKOWANIE SIĘ

IA)  Co to jest zespół?
  • Cechy efektywnego zespołu
  • Wspólna diagnoza słabych i mocnych stron zespołu; co możemy ulepszyć?
  • Warunki istnienia zespołu
IB)  Dynamika zespołu
  • Fazy rozwoju zespołu
  • Jak wspomagać rozwój zespołu?
  • Role w zespole: analiza predyspozycji indywidualnych
  • Jakie role ułatwiają a jakie utrudniają współpracę?
IC)  Efektywność zespołu
  • Warunki efektywności w działaniu grupowym
  • Synergia pracy zespołu
  • Wspólna wizja i cele
  • Metody stymulowania efektywności pracy zespołowej
  • Zwiększanie twórczego potencjału zespołu
ID)  Komunikacja zespołowa
  • Komunikacja interpersonalna jako podstawa działania zespołu
  • Bariery w komunikacji zespołu i ich eliminowanie
  • Jak unikać napięć i nieporozumień
  • Warunki skutecznego porozumiewania się w grupie
  • Techniki aktywnego słuchania i skutecznego zadawania pytań
IE)   Język ciała, czyli komunikacja niewerbalna
  • Znaczenie zachowań niewerbalnych w pracy zespołowej
  • Przestrzeń osobista i rodzaje dystansu
  • Oddziaływanie wyglądu zewnętrznego
  • Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań niewerbalnych
  • Ćwiczenie zachowań pozasłownych
IF)   Normy i zasady współpracy
  • Czym są normy zespołowe?
  • Jak ustalać wspólne zasady?
  • Jak wprowadzać nowe zasady i sposoby wspólnej pracy?
IG)  Relacje w zespole
  • Percepcja interpersonalna: wpływ wzajemnego postrzegania się jednostek na zachowanie w zespole
  • Konformizm i typy wpływu społecznego
  • Współdziałanie
IH)  Zespołowe rozwiązywanie problemów
  • Wybrane techniki pomocne w grupowym rozwiązywaniu problemów
IJ)  Rola komunikacji wewnętrznej w wybranych, nietypowych sytuacjach
  • Komunikacja kryzysowa
  • Komunikacja podczas przemian w firmie

DZIEŃ II – TRUDNE ROZMOWY MANAGERA I  ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW

IIA) Trudne rozmowy managera
  • Przekazywanie informacji zwrotnej
  • Rozmowa okresowa
  • Rozmowa motywująca
IIB)  Konflikt
  • Rodzaje konfliktów
  • Rozpoznawanie przyczyny konfliktów
  • Konsekwencje pozytywne i negatywne konfliktów
  • Komunikowanie się w konflikcie:
  • Dynamika
  • Metody doprowadzania do zmiany
  • Zniekształcenia komunikacji
  • Rozwiązywanie sporu
  • Rozróżnienie pomiędzy zachowaniem a wartościami stron
IIC)  Metody zarządzania konfliktem
  • Stymulowanie
  • Ograniczenie
  • Rozwiązywanie
  • Negocjacje
  • Mediacja
IID)  Identyfikacja i przełamywanie barier w komunikacji w zespole
  • Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania
  • Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu
  • Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów
  • Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm)
  • Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania
  • Formułowanie nowych strategii komunikowania się
IIE)   Komunikacja asertywna w zespole
  • Prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość)
  • Prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość)
IIF)  Podsumowanie szkolenia
  • Podsumowanie przedstawionych metod, technik i narzędzi komunikacyjnych
  • Przygotowanie do sporządzenia indywidualnych planów rozwoju Uczestników

ZGŁOSZENIE UDZIAŁU

Formularz zgłoszeniowy na szkolenie: formularz-zgloszeniowy

TERMINY

Termin i miejsce szkolenia ustalane są z Klientem.

KOSZTORYS SZKOLENIA



Szkolenie realizowane w formie zamkniętej wyceniane indywidualnie dla każdego Klienta

Zamknij
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce dotyczącej cookies. [OK, akceptuję cookies]