ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM W URZĘDZIE

ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM W URZĘDZIE:
MENADŻER W OBLICZU KONFLIKTÓW  I TRUDNYCH SYTUACJI

Dobra atmosfera w miejscu pracy to jeden z najczęściej wymienianych, obok wysokości wynagrodzenia, czynników motywujących przez pracowników. Nie jest jednak łatwo utrzymać zespół z dala od nieporozumień i konfliktów. Wystarczy z pozoru niewinny gest, czy słowo, nierozwiązany w porę drobny problem, nieprawidłowy podział obowiązków czy zasobów lub nieefektywny przepływ informacji w firmie. A każde nieporozumienie w zespole obniżają efektywność pracowników, a co za tym idzie i zespołu. Zespół, zamiast skupiać się na pracy, poświęca czas i energię na wewnętrznych rozgrywkach personalnych przez co traci cała firma.
Jest wiele różnych negatywnych skutków sytuacji konfliktowych  pośrednio lub bezpośrednio wpływających na funkcjonowanie organizacji. Do najbardziej dotkliwych należą m.in.: straty finansowe spowodowane zwolnieniami chorobowymi zatrudnionych, fluktuacją pracowników czy niepowodzeniem realizowanych zadań i projektów.
Menedżerowie często nie radzą sobie z konfliktami wśród pracowników. Głównym tego powodem jest zwykle brak świadomości u menedżerów, jak i pracowników tego, jakie skutki niesie za sobą długotrwały konflikt. Również brak wiedzy na temat tego, co jest przyczyną konfliktu i w jaki sposób radzić sobie z konfliktami utrudnia rozwiązanie sytuacji.

CEL SZKOLENIA
  • Zwiększenie kompetencji w zakresie zarządzania konfliktem i trudnymi sytuacjami oraz wypracowanie strategicznych rozwiązań menedżerskich.
  • Przedstawienie najczęstszych zachowań i reakcji w trudnych sytuacjach w zespole oraz sposobów i metod zarządzania sytuacjami konfliktowymi.
  • Znaczące zwiększenie kompetencji Uczestników w zakresie przeciwdziałania i rozwiązywania konfliktów w zespole i pomiędzy pracownikami Urzędu wraz ze wzmocnieniem umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach w pracy

UMIEJĘTNOŚCI NABYTE PODCZAS SZKOLENIA
Po szkoleniu menedżer będzie potrafił:
  • Sprawnie kierować konfliktem.
  • Wykorzystywać konflikt do zwiększenia efektywności działań.
  • Budować bezkonfliktową komunikację w zespole.
  • Rozwiązywać konflikty w relacji z drugą osobą.
  • Rozwiązywania konflikty w zespołach i między nimi.
  • Bronić się przed manipulacją.
  • Zwiększy kompetencje w zakresie asertywności.
Uczestnicy nabędą wiedzę o:
  • konflikcie
  • znaczeniu różnorodności
  • sposobach postrzegania konfliktu
Uczestnicy nabędą umiejętności:
  • rozwijania inteligencji emocjonalnej i zwiększania zaufania
  • obniżania poziomu napięcia w zespole poprzez usuwanie jego źródeł
  • poprawiania zdolności komunikacyjnych
  • dostrzegania konfliktu w jego wczesnej fazie
  • zwiększania efektywności zespołowej poprzez skuteczne rozwiązywanie konfliktów
  • identyfikacji rzeczywistych przyczyn konfliktu
Uczestnicy pogłębią kompetencje związane z:
  • rozpoznawaniem dynamiki konfliktu wewnątrz organizacji
  • budowaniem otwartej komunikacji w zespole
  • dostrzeganiem pozytywnych aspektów konfliktu

METODY DYDAKTYCZNE
Zajęcia przeprowadzone będą przy pomocy aktywizujących metod, oparte na doświadczeniach uczestników oraz bieżącej analizie możliwości wdrożenia nabytych umiejętności.
80% szkolenia będzie wypełniał warsztat, czyli ćwiczenia praktyczne, a pozostałe 20% - mini wykład, wprowadzający Uczestników w tematykę, potrzebną w dalszej części szkolenia.
Aktywizacja grupy i uwzględnienie specyfiki pracy organizacji.

STOSOWANE METODY PRACY WARSZTATOWEJ
  • Burza mózgów
  • Dyskusja
  • Gra symulacyjna
  • Studium przypadku
  • Odgrywanie ról
  • Interaktywna prezentacja
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe

PROGRAM  SZKOLENIA:


DZIEŃ PIERWSZY


KONFLIKT W ORGANIZACJI I PRZYCZYNY POWSTAWANIA KONFLIKTÓW
  • Organizacyjne przyczyny powstawania konfliktów: dominacja jednostki, dominacja koalicji, dominacja większości, koalicje i klany
  • Konflikt między jednostkami a grupami w firmie
  • Ocena ryzyka wstąpienia konfliktów; współzależność działań, niezgodność celów, wspólnota zasobów
  • Bariery komunikacyjne; Komunikat Ty, Ocena, założenie, stereotyp, generalizacja, nieaktywne słuchanie, atak psychologiczny - w jaki sposób radzić sobie z tymi wyzwaniami
  • Rodzaje konfliktów wg. Ch. W. Moore’ a
  • Trójkąt satysfakcji
  • Rola sposobu ujawniania emocji w konflikcie
  • Podmiotowe, a przedmiotowe traktowanie drugiej osoby
  • Nawyki i pętle w komunikacji
ANATOMIA KONFLIKTU
  • Deficyt zasobów
  • Postawa podejrzliwości
  • Niezgodność wartości
  • Niestabilny stan stron
  • Odrzucana hierarchia prestiżu
  • Negatywne postrzeganie i wyolbrzymianie różnic
  • Błędne postrzeganie drugiej strony
  • Błędne postrzeganie własnej grupy
BURZA MÓZGÓW (Przyczyny konfliktów)
DYSKUSJA GRUPOWA (Przyczyny, bariery. ograniczenia)
ĆWICZENIA W PODGRUPACH (Przyczyny, bariery)
STUDIUM PRZYPADKU (Sytuacje konfliktowe w realiach Urzędu)
„ROZCIĄGACZE UMYSŁU” (Zagadki lateralne)

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTU RELACJI
  • Nieoceniający styl komunikowania się
  • Hierarchizowanie relacji a partnerski styl porozumiewania się
  • Style komunikacyjne C.G. Junga
  • Twój styl komunikacyjny i twój "antagonista komunikacyjny"
  • Jak rozpoznawać poszczególne typy komunikacyjne
  • Jakich używać argumentów dla różnych typów komunikacyjnych
  • Jak budować pozytywną komunikację na różnicach w sposobie porozumiewania się
  • Ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
  • Różnice na poziomie przekonań - budowanie na różnicach
ĆWICZENIA W PODGRUPACH/ PARACH (Style komunikacyjne)
DYSKUSJA GRUPOWA (Wymiana aktualnych doświadczeń)
ZADANIA INDYWIDUALNE (Twój Styl Komunikacyjny)
BURZA MÓZGÓW

TECHNIKI ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW I SPORÓW
  • Różnice między arbitrażem, mediacją a facylitacją
  • Rola mediatora i cel mediacji
  • Minimalizowanie barier - oddzielaj ludzi od problemów, koncentruj się na motywach i interesach nie na stanowiskach, zwiększaj ilość opcji, stosuj obiektywne kryteria, udrażniaj komunikację i in.,
  • Identyfikacja kwestii spornych
  • Precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia,
  • Rozważanie rozwiązań i zawieranie porozumienia
  • Postawy pokonywania konfliktów wg. T. Kilmanna
  • Różnice między kompromisem a integracją
  • Konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni
STUDIUM PRZYPADKU (Spór w zespole)
DYSKUSJA GRUPOWA
ĆWICZENIA W PODGRUPACH (Rozwiązywanie sporów – plan pracy)

KONFLIKT W  ZESPOLE - WYKORZYSTANIE KONFLIKTU DLA SUKCESU
  • Nieformalne role grupowe
  • Potrzeby zespołu i dynamika zmiany potrzeb
  • Fazy rozwoju zespołu i menedżera, pojawianie się oporu zespołu
  • Kiedy zespół zaczyna konstruktywnie działać i co może zrobić menedżer aby go w tym wspierać?

OPÓR I BUNT ZESPOŁU - UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERSKIE W PRACY Z ZESPOŁEM - ROZWIĄZANIE TRUDNYCH SYTUACJI
  • Radzenie sobie z oporem i konfliktem zespołowym
  • Radzenie sobie z buntem
  • Pozytywna funkcja konfliktów w zespole
  • Manipulacja i wywieranie wpływu przez grupę i jednostki oraz radzenie sobie z manipulacją
  • Co można zrobić w trudnych sytuacjach o różnym obliczu?
  • Słowa, które przydają się w trudnych sytuacjach
  • Dostrzeganie, akceptowanie i wykorzystywanie różnic przez menedżera
STUDIUM PRZYPADKU (Sytuacja konfliktowa/ trudna w Urzędzie)
DYSKUSJA GRUPOWA
„ROZCIĄGACZE UMYSŁU” (Zagadki lateralne)
BURZA MÓZGÓW (Wykorzystanie konfliktu dla sukcesu)

DZIEŃ DRUGI

STRATEGIE KIEROWANIA KONFLIKTEM
  • Dominacja jednostki - mocne i słabe strony
  • Dominacja koalicji - mocne i słabe strony
  • Dominacja większości - mocne i słabe strony
  • Nowy przemawiający cel dla większości
  • Systemy hierarchiczne i ich rola w rozwiązywaniu konfliktów
  • Rekonstrukcja systemu; rotacja personelu, przedzielenie buforem, pośrednik, rozdzielenie zadań, scalanie zadań
  • Struktura organizacji macierzowej - nowe spojrzenie na konfrontację
  • Przetargi rozdzielające i integrujące
  • Mediacje
ĆWICZENIA W PODGRUPACH (Strategie kierowania/ radzenia sobie z konfliktem)
DYSKUSJA GRUPOWA
BURZA MÓZGÓW

SYTUACJE TRUDNE W PRACY MANAGERA – SPOSOBY REAGOWANIA/ DZIAŁANIA ZARADCZE
  • demotywacja siebie i grupy,
  • brak współpracy,
  • SOJUSZE przeciwko grupie lub pojedynczej osobie,
  • pomówienia, OSKARŻENIA, nastawienia,
  • opór i jak radzić sobie z oporem w grupie,
  • dyskryminacja,
  • typologia trudnych pracowników i sposoby postępowania.
MODEROWANA DYSKUSJA GRUPOWA (Sytuacje trudne w rzeczywistości Urzędu)
ZADANIA W PODGRUPACH (Techniki radzenia sobie z trudnymi sytuacjami – plan działania)
„ROZCIĄGACZE UMYSŁU” (zagadki)

UMIEJĘTNOŚCI OSOBISTE MENEDŻERA A ROZWIĄZANIE TRUDNYCH SYTUACJI
  • Asertywna obrona przed atakiem i krytyką
  • Asertywne radzenie sobie w sytuacjach niejasnych
  • Klaryfikacja aluzyjnej i uwikłanej krytyki
  • Postawy życiowe
ZADANIA INDYWIDUALNE (Autodiagnoza)
ĆWICZENIA W PARACH / ODGRYWANIE RÓL(Asertywna obrona przed krytyką i atakiem)
MODEROWANA DYSKUSJA GRUPOWA

ZARZĄDZANIE STRESEM W SYTUACJACH KONFLIKTOWYCH
  • Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z emocjami i stresem
  • Identyfikowanie własnego wzorca
  • Praktyka świadomego oddechu – techniki oddechowe
  • Szybkie sposoby pozbywania się negatywnych emocji
  • Techniki mentalne radzenia sobie ze stresem
  • Metoda napięć mięśniowych
  • Techniki relaksacyjne
  • Asertywność własna a stres
PODSUMOWANIE CAŁOŚCI SZKOLENIA
  • Technika „most w przyszłość" - jak mogę wykorzystać nowe umiejętności w swojej codziennej pracy? - sesja informacji zwrotnych;
  • Przekazanie zadań wdrożeniowych: indywidualne zadanie wdrożeniowe sformułowane przez każdego z uczestników.
INDYWIDUALNE ZADANIA
DYSKUSJA GRUPOWA

ZGŁOSZENIE UDZIAŁU

Formularz zgłoszeniowy na szkolenie: formularz-zgloszeniowy

TERMINY

Proponowane terminy i miejsca realizacji szkolenia:

20 - 21 październik Katowice

KOSZTORYS SZKOLENIA

Koszt szkolenia dla jednej osoby wynosi: 1290.00 PLN netto.
Przy zgłoszeniu powyżej 2 osób koszt szkolenia za osobę wynosi: 1190.00 PLN netto

W cenę szkolenia wliczone są:
  • proces szkolenia,
  • sala szkoleniowa,
  • materiały szkoleniowe w formie książkowej wraz z długopisem,
  • wszelkie koszty związane z trenerem,
  • imienny certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
  • przerwy kawowe, obiad,
  • poszkoleniowe konsultacje z trenerem.


Szkolenie zamknięte wyceniane jest indywidualnie dla każdego klienta

Zamknij
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce dotyczącej cookies. [OK, akceptuję cookies]