LIDER W OBLICZU ZMIAN – ZARZĄDZANIE SOBĄ I PRACOWNIKAMI
KLUCZOWE KOMPETENCJE, UMIEJĘTNOŚCI I NARZĘDZIA MENEDŻERA
(KOMPENDIUM WIEDZY n/t. ZARZĄDZANIA ZMIANĄ)
Faktem jest, że jedyną rzeczą, która jest pewna i stała to ciągłe zmiany, przez które przechodzimy w organizacjach, które reprezentujemy. Dlatego, nasze umiejętności i kompetencje, które odpowiedzialne są za skuteczne zmotywowanie współpracowników do aktywnego zaangażowania się w przebieg takiego procesu, będą jednymi z kluczowych w codziennym funkcjonowaniu w miejscu pracy…. I o tym właśnie są te warsztaty…
CELE WARSZTATÓW/ KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW
CELE:
- Zapoznanie Uczestników z pojęciem zmiany i procesem skutecznego wprowadzania zmian
- Zwrócić uwagę na znaczenie prawidłowej komunikacji w procesie wprowadzania zmian
- Wyposażyć Uczestników w skuteczne narzędzia prezentacyjne zwiększające możliwość pozytywnego oddziaływania na Współpracowników
- Zwiększyć umiejętności Uczestników w zakresie motywowania innych do podjęcia adekwatnych, korzystnych dla Organizacji działań
- Wskazać na ważność procesowego podejścia do kwestii zmian wewnątrz Organizacji
- Przekazać Uczestnikom skuteczne techniki radzenia sobie z oporem Współpracowników, Ich zastrzeżeniami oraz obawami, jak również innymi trudnościami które mogą pojawić się w procesie wprowadzania zmian
KORZYŚCI:
- Umiejętność skutecznego motywowania innych do podjęcia działań związanych z implementacją zmian wewnątrz organizacji
- Zwiększenie kompetencji własnych w obszarze sztuki efektywnej komunikacji w procesie zmian, w tym również w obszarze sztuki prezentacji (z adekwatnym wykorzystaniem języka ciała i głosu) – zdolność do wygłoszenia skutecznego Expose w sytuacji zmiany
- Umiejętność radzenia sobie z oporem odbiorców – ich obawami i zastrzeżeniami – najskuteczniejsze narzędzia i techniki komunikacyjne, perswazyjne oraz wywierania pozytywnego wpływu
- Wykształcenie umiejętności procesowego podejścia do implementacji zmian wewnątrz organizacji ze wskazaniem na krytyczne dla jej efektywności elementy
- Zwiększenie poziomu utożsamiania się Pracowników z ich przedsiębiorstwem.
- Wiedza i umiejętność dot. sposobów na przekształcanie przedsiębiorstwa w organizację uczącą się
- Zwiększenie efektywności działania całej organizacji poprzez szybką i sprawną implementację zmian, co w efekcie sprzyjać będzie dalszemu polepszaniu wizerunku Przedsiębiorstwa i postrzegania Go przez Beneficjentów
METODY SZKOLENIOWE/ NARZĘDZIA PRACY:
- Prezentacja modelu, umiejętności/ kompetencji i narzędzi pracy menedżera oraz ich praktycznego zastosowania w procesie zmiany wewnątrz organizacji
- Ćwiczenia praktyczne/ odgrywanie ról/ expose dot. omawianych umiejętności/ kompetencji i narzędzi pracy menedżera –lidera i ambasadora zmiany wewnątrz jednostki budżetowej
- Dyskusja moderowana/ wzajemna wymiana doświadczeń
- „Rozciągacze umysłu” jako ćwiczenia rozwijające kreatywność i uwagę; ułatwiające koncentrację i przyswajanie treści warsztatów
- Opcjonalnie – konsultacje indywidualne dla Uczestników (po uzgodnieniu z Klientem)
- Autorski WORKBOOK (zeszyt ćwiczeniowy) dla każdego Uczestnika umożliwiający odniesienie się do Jego indywidualnych obszarów rozwoju i opracowanie własnych pomysłów na zastosowanie prezentowanych metod i narzędzi
PROGRAM WARSZTATÓW:
DZIEŃ I:
ANATOMIA ZMIANY I CHARAKTERYSTYKA PROCESU ZMIAN W ORGANIZACJI
- Czym jest zmiana
- Zrozumienie procesu zmian/ fazy procesu
- Typologia zmian/ źródła zmian organizacyjnych
- Sposoby wprowadzania zmian
- Prawdziwe źródła oporu wobec zmian
- Rola Menedżera w procesach zmiany
LIDER W PROCESIE ZMIAN JAKO KLUCZOWY CZYNNIK SUKCESU
- Zarządzanie zmianami jako kluczowa umiejętność Menedżera - zespół kluczowych cech, umiejętności i kompetencji
- Przemiana w Lidera i Ambasadora Zmian/
- Świadomość i zrozumienie swojej roli
- Zarządzanie a przywództwo/ wyzwania emocjonalne/ poziom percepcji i zrozumienia otaczającej rzeczywistości
ZACHOWANIA PRACOWNIKÓW W PROCESIE ZMIAN
- Typowe zachowania pracowników – z czego każde z nich wynika? (motywy)
- Diagnoza – jak rozpoznać poziom zaangażowania Pracownika
EFEKTYWNA KOMUNIKACJA W PROCESIE ZMIAN
- Komunikacja jako narzędzie podnoszące skuteczność wprowadzania zmiany (komunikacja werbalna i niewerbalna/ różnorodność stylów komunikacyjnych/ zwięzłość i wyrazistość komunikacyjna/ struktura wypowiedzi
- Piramida Zaangażowania i jej zastosowanie w procesie komunikowania zmiany (Jak przechodzić kolejno jej poziomy dochodząc do tego optymalnego tj. uwewnętrznienia przekazywanych treści)
- Sztuka Prezentacji (Wyrazistość komunikacyjna/ Język ciała/ Głos/ Struktura wypowiedzi – Content)/ Aktywizowanie audytorium/ Umiejętność radzenia sobie z zastrzeżeniami/ Odpowiadanie na trudne pytania/ Dynamika prezentacji/ PP – czy i jak wykorzystywać w prezentacji/ Ćwiczenia praktyczne/ Expose Ambasadora
SZTUKA MOTYWOWANIA I DYSCYPLINOWANIA PRACOWNIKÓW
- Ogólne prawidłowości i uwarunkowania – najważniejsze prawa dot. motywowania
- Ranking potencjalnych motywatorów/ Dlaczego sentencja „Różni ludzie w różnych sytuacjach różnie się zachowują” jest kluczowa w tym obszarze/ Odniesienie do korzyści i zagrożeń
- Jak osiągać u innych optymalny poziom motywacji)
DZIEŃ II:
ZARZĄDZANIE ZMIANĄ.
- Jak stworzyć GOTOWOŚĆ – uwrażliwić organizację na konieczność zmiany
- zbudowanie "wewnętrznego rynku" - badanie postaw, opinii, potencjalnych źródeł oporu wśród wewnętrznych klientów organizacji - tak, by im móc "sprzedać" zmianę,
- edukacja - szkolenie (dla wszystkich - nie tylko dla managementu); powoduje rozumienie - podniecenie zmianą,
- spowodowanie, że ludzie rozumieją konieczność - jedynie kryzys może zmusić ludzi do zmiany - muszą móc poczuć ten kryzys - wszyscy powinni być w bliskim kontakcie
- z zewnętrzem, gdzie powstają sygnały konieczności wprowadzenia zmiany,
- wizja podzielana przez wszystkich - będąca własnością wszystkich,
- wspólna diagnoza źródeł niewydolności organizacji - ludziom trzeba umożliwić zrozumienie powodów problemów (nawet jeśli będą ponownie wymyślali to, co management już wie),
- budowanie atmosfery, w której ludzie będą gotowi ryzykować i eksperymentować - wysoka samo-ocena, pozytywny stosunek do siebie i do organizacji, poczucie bezpieczeństwa.
- Modele wprowadzania zmian (model L. Floppa/ teoria K. Lewina)
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU DO ZMIAN (emocjonalne reakcje ludzi w sytuacji zmiany/ zagrożenia/ planowanie procesu zmian/ kryteria selekcji obiektu zmian/ Ambasadorowie zmian wewnątrz organizacji)
JAK ORGANIZOWAĆ SWOJE OTOCZENIE BIZNESOWE ABY ZNACZĄCO ZWIĘKSZYĆ SWÓJ WPŁYW (określenie GOK – Grupy Osób Kluczowych/ Przygotowanie planu pracy/ Wskazanie na elementy procesu które będą krytyczne dla osiągnięcia sukcesu)
PRACA Z KOMPASEM ZMIAN (Sens – Wizja – Działania – Zaangażowanie)
ZMIANA JAKO SYTUACJA TRUDNA – STRESOWA
- Właściwa, odpowiednio rozplanowana komunikacja jako narzędzie prewencyjne w ograniczeniu stresu
- Odwołanie się do wątpliwości i przewidywanych przez Pracowników zagrożeń
- Inne skuteczne metody radzenia sobie ze stresem związanym ze zmianą
JA W ZMIANIE – POZIOM OSOBISTY
- Postrzeganie swojego miejsca wewnątrz organizacji
- Moje indywidualne wzorce reakcji na sytuację trudną – zmianę (profil)
- Charakterystyka mnie jako menedżera a skuteczność radzenia sobie z implementacją zmiany
OPÓR W ZMIANIE I JEGO PRZEZWYCIĘŻENIE
- Źródła i powody oporu w sytuacji zmiany/ Co może zrobić Menedżer
- Utrata poczucia kontroli
- Utrata poczucia rozumienia sensu, kierunku
- Niepewność i niejasność.
- "Mamy dla Was niespodziankę!"
- Obwinianie się za przeszłość
- "Czy podołam?"
- „Jeszcze więcej pracy”
- Sposoby przezwyciężania oporu w kontekście i odniesieniu do źródeł i powodów
MONITOROWANIE EFEKTÓW PROCESU IMPLEMENTACJI ZMIAN
- Wyznaczenie wskaźników które będą punktami odniesienia wraz z określeniem poziomu ich optymalnego nasilenia
- Sprecyzowanie KK (Kanałów Komunikacyjnych) wraz z harmonogramem spotkań zespołowych
- Ocena efektów implementacji zmiany
- Określenie działań niezbędnych do podjęcia w ramach koniecznych poprawek
TERMINY
Termin i miejsce szkolenia ustalane są z Klientem.
KOSZTORYS SZKOLENIA
Szkolenie realizowane w formie zamkniętej wyceniane indywidualnie dla każdego Klienta