Opis szkolenia Mapowanie i modelowanie procesów
„Mapowanie i modelowanie procesów”
Opis szkolenia:
Szkolenie w sposób warsztatowy wdroży uczestników do stosowania metod mapowania, modelowania i doskonalenia procesów we własnej organizacji.
Cele szkolenia:
• Zdobycie umiejętności identyfikacji i mapowania procesów we własnej organizacji, dokumentowania ich funkcjonowania i standaryzacji
• Poznanie przykładowych narzędzi informatycznych do mapowania i modelowania procesów – Bizagi Process Modeller
• Zdobycie umiejętności zbierania danych dla celów mapowania i modelowania procesów
• Zdobycie umiejętności identyfikowania obszarów problemowych i potencjału doskonalenia w istniejących w organizacji procesach
• Zdobycie wiedzy o sposobach doskonalenia procesów i poprawie ich sprawności
Program szkolenia
Dzień pierwszy:
1. Procesowy model zarządzania organizacją:
• Procesowy model zarządzania, pojęcie strumienia wartości – czynności VA i NVA,
• Mapowanie procesów z wykorzystaniem metody BPM – analiza przykładowych map,
• Cykl życia w mapowaniu i modelowaniu procesu: identyfikacja i odkrywanie procesu „as-is”, ocena, modelowanie procesu „to-be”, implementacja, monitorowanie i kontrola,
• Analiza map inwentaryzujących procesy („as-is”) i map doskonalących procesy („to-be”) dla przykładowych procesów biznesowych,
• Narzędzia oceny procesów „as-is” i modelowania procesów „to-be”:
- Sześć czynników („enablers”) decydujących o skuteczności procesu (workflow design, systemy informacyjne, motywacja i pomiar efektywności, zasoby ludzkie, polityki i instrukcje, zasoby techniczne),
- Eliminowanie zmienności i poprawa sprawności (capability) procesów (wykorzystywanie narzędzi statystycznej kontroli procesu SPC),
- Podstawy zarządzania operacyjnego – optymalizacja systemów, zasady priorytetyzacji i kolejkowania zadań, identyfikowanie tzw. „bottlenecks” w procesach.
• Poziomy mapowania procesów: “workflow level”, “service level”, “task level”:
- Tworzenie map „workflow level”,
- Tworzenie map „service level”,
- Tworzenie dokumentów opisujących „task level” (listy zadań, instrukcje operacyjne, listy kontrolne, opisy wyjątków)
• Wyjaśnienie głównych składników map procesów:
- Przepływy działań („workflow”),
- Przepływy informacji,
- Punkty decyzyjne (bramki),
- Punkty pomiaru efektywności.
2. Mapowanie procesów w notacji BPMN:
• Symboli wykorzystywane do tworzenia map procesów w notacji BPMN (podstawowe obiekty: zdarzenia, działania, bramki, przepływy),
Dzień drugi:
1. Tworzenie map inwentaryzujących dla przykładowych procesów z organizacji uczestników - warsztaty:
• Wybór procesów do ćwiczeń,
• Identyfikacja głównych elementów struktury procesów:
- Przepływów działań („workflow”)
- Obszarów i Zasobów („pools” i „swimlanes”)
- Przepływów informacji
- Punktów decyzyjnych (bramki)
- Punktów pomiaru efektywności
• Identyfikowanie procesów i podprocesów:
• Rysowanie map wybranych procesów.
2. Doskonalenie przykładowego procesu:
• Wybór sposobów i punktów pomiaru efektywności i ustanowienie celów dla wybranych mierników – tworzenie mapy procesu „to-be”,
• Wdrażanie procesu „to-be”, podtrzymanie zmian,
• Monitorowanie i kontrola wdrożonego procesu „to-be” - ustanowienie sposobów zbierania informacji o realizowanych wskaźnikach efektywności i ich dokumentowanie
• Stosowanie technik rozwiązywania problemów i Continous Improvement – diagramy Pareto-Lorenza, Ishikawy, metody ABC, Root Cause Analysis, 5Why, technika A3.
Zastosowane metody: wykład, dyskusja, case studies, ćwiczenia – warsztaty, symulacje.
CZAS TRWANIA SZKOLENIA - 2 dni (16 h szkoleniowych, 1h szkoleniowa = 45 minut)