INTEGRACJA ZESPOŁÓW- PROCES GRUPOWY Z ELEMENTAMI TRENINGU INTERPERSONALNEGO

METODOLOGIA SZKOLENIA
  • Warsztat interaktywny
  • Praca indywidualna
  • Dyskusja moderowana
  • Case study
  • Testy autodiagnostyczne
  • Testy osobowości
  • Symulacje działania w grupie


PROGRAM SZKOLENIA


BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM
  • Grupa czy zespół
  • Etapy tworzenia zespołu
  • Kierownik stanowczy, świadomy i konsekwentny
  • Analiza transakcyjna Erica Berna’a
  • Kierownictwo facylitacyjne
  • Cechy dobrego zespołu
  • Różnica między zespołem a grupą - jak zmienić grupę w zespół
  • Tworzenie zespołu, fazy budowania zespołu i narzędzia pracy z zespołem w poszczególnych fazach
  • Orientacja – po co ja tu jestem? Gdzie dążymy?
  • Budowanie zaufania - kim Ty jesteś?
  • Objaśnienie ról i celu - co my robimy
  • Cechy efektywnego zespołu
  • Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu
  • Zespołowe podejmowanie decyzji
  • Cykle pracy zespołowej (inicjatywa, tworzenie alternatywnych rozwiązań, koordynacja, realizacja)
  • Formalne i nieformalne źródła autorytetu
  • Koncepcja stylów zarządzania
  • Zarządzanie przez cele
  • Zarządzanie wynikami pracy zespołu
  • Delegowanie i rozliczanie zadań
  • Organizacja pracy zespołowej: Jak zarządzać priorytetami? Jak umiejętnie i efektywnie rozdzielać zadania w zespole?
  • Zadania zespołowe – cykl życia ról zespołowych czyli jak zarządzać gwiazdami
  • Rozwój zespołu
  • Cechy charakterystyczne dla efektywnych i dysfunkcyjnych zespołów.
  • Znaczenie wspólnoty celów, przepływu informacji, elastyczności, jasnych oczekiwań, umiejętności rozwiązywania konfliktów dla efektywności zespołu
  • Diagnoza potrzeb zespołu w kontekście realizacji zakładanych działań
  • Wsparcie zespołu na każdym etapie procesu, techniki wsparcia
  • Narzędzia pobudzające aktywność zespołową

RADZENIE SOBIE Z SYTUACJAMI TRUDNYMI W ZESPOLE, ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM
  • Wybrane zachowania utrudniające dobre funkcjonowanie zespołu
  • Zarządzanie konfliktem w zespole
  • Rola burzy mózgów i otwartości w przezwyciężaniu problemów, metody kreatywnego rozwiązywania problemów
  • Zaangażowanie - jak my to robimy?
  • Wdrażanie - kto robi co, kiedy i gdzie?
  • Pierwsze konflikty

UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE
  • Delegowanie zadań pracownikom
  • jak i kiedy delegować zadania?
  • przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych
  • ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu
  • elementy blokujące delegowanie zadań
  • Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań
  • Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników
  • Zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności za zadanie lidera oraz podwładnych
KULTURA ZESPOŁOWA
  • Aktywne zaangażowanie zespołu w procesy
  • Tworzenie się norm i zasad współpracy
  • Normy w zespole,
  • Wspólna wizja i cel,
  • Wysoka skuteczność
  • Zwiększanie efektywności zespołu,
  • Grupowe rozwiązywanie problemów - siedem etapów procesu poszukiwania rozwiązań
  • Komunikacja wewnętrzna w zespole
  • Rytuały zespołowe – tworzenie
  • Zarządzanie budowaniem relacji zespołowych
  • Kultura zespołowa a efektywne działanie zespołu
  • Kodeks pracy zespołu - Jak wspólnie ustalić, co jest dla nas naprawdę ważne?
  • Znaczenie komunikacji w procesie rozwoju zespołu i udzielanie informacji zwrotnych

COACHING – DLACZEGO I PO CO?
  • Na czym polega coaching - definicja i geneza fenomenu metody
  • Podejście caochingowe w pracy zespołowej, zastosowanie
  • Co wyróżnia coaching od innych form zarządzania, motywowania i wspomagania rozwoju pacowników
  • Coaching w efektywnym zarządzaniu zmianą – strategia sukcesu
  • Coaching a konsulting - praktyczna różnica

KLUCZOWE KOMPETENCJE SKUTECZNEGO TEAM COACHA
  • Zespołowe procesy coachingowe – kompetencje kiedy z niego korzystać i jak to działa
  • Doskonalenie kompetencji interpersonalnych
  • Doskonalenie kompetencji intrapersonalnych

SESJA COACHINGOWA – JEJ SPECYFIKA, CELE, ZAŁOŻENIA I NARZĘDZIA
  • Struktura sesji coachingowej
  • RAPORT i KONTRAKT
  • Przykłady modeli coachingowych
  • Narzędzia w praktyce coacha
  • Przebieg sesji, etapy i dyscyplina czasowa
  • Domykanie sesji i ACTION PLAN

EFEKTYWNE PRZYWÓDZTWO OPARTE NA RELACJI COACHINGOWEJ
  • Zarządzanie i administrowanie, a skuteczne wpływanie i oddziaływanie
  • Coachingowy styl zarządzania i jego atuty

ROLA I PRESTIŻ LIDERA JAKO PROFESJONALNEGO I SKUTECZNEGO TEAM COACHA
  • Planowanie ścieżki dalszego doskonalenia umiejętności coachingowych
  • Podejmowanie zobowiązań wobec siebie, organizacji i podległego zespołu pracowników

BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM
  • Rola i zadania lidera
  • Predyspozycje osobiste – samoświadomość – jak ją zdobyć?
  • Etapy tworzenia zespołu
  • Typy zachowań w zespole
  • Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu
  • Zespołowe podejmowanie decyzji
  • Formalne i nieformalne źródła autorytetu
  • Koncepcja stylów zarządzania

STYLE ZARZĄDZANIA Hay i McBer
  • Nakazowy – kierownik wymaga pełnego podporządkowania się: „Rób, co ci każę”
  • Autorytarny – kierownik motywuje pracowników, przedstawiając im pewną wizję I nakłaniając, aby dążyli do niej: „Chodź ze mną”
  • Afiliacyjny – kierownik dąży do osiągnięcia harmonii: „Ludzie są ważni”
  • Demokratyczny – kierownik poszukuje konsensusu: „Co wy sądzicie?”
  • Procesowy (narzucający tempo) – kierownik popycha w kierunku osiągania wysokiej efektywności: „Róbcie tak, jak ja robię teraz”
  • Coaching – dla kierownika ważny jest rozwój pracowników: „A co z tym?”

COACHING JAKO STYL ZARZĄDZANIA
  • Dopasowanie stylu pracy do potrzeb zespołu
  • Podejście coachingowe w pracy zespołowej
  • Rozumienie istoty coachingu: czym jest i czym nie jest coaching
  • Korzyści płynące z coachingu
  • Zagrożenia coachingu w pracy
  • Kompetencje wymagane w procesie coachingu
  • Style i modele coachingu
  • Budowanie w organizacji wsparcia dla coachingu
  • Struktura całości procesu coachingu zespołowego

ETAPY ZAPEWNIAJĄCE EFEKTYWNY PRZEBIEG PROCESU COACHINGU W ZARZĄDZANIU
  • Kontrakt, współtworzenie relacji
  • Określenie potrzeb i celów coachingu
  • Uzgodnienie konkretnych potrzeb rozwojowych
  • Coaching w działaniu
  • Przegląd procesu coachingu i wzmocnienie uczenia się
  • Zakończenie coachingu
  • Ocena własnej skuteczności coachingowej
  • Narzędzia coachingowe w praktyce

W KIERUNKU DOSKONAŁOŚCI – ZARZĄDZANIE WYNIKAMI (EFEKTAMI) PRACY ZESPOŁU
  • Menedżer w roli coacha
  • Proces zarządzania przez efekty – standardy efektywności
  • Cele, zasady i zakres zarządzania przez efekty
  • Poziomy zarządzania wynikami pracy – rola wizji, misji i wartości w firmie
  • Zarządzanie przez cele
  • Zarządzanie wynikami pracy zespołu
  • Zespołowa analiza osiąganych efektów – zasady konstruktywnych spotkań
  • Metody oceny efektywności pracy zespołu – plusy i minusy
  • Kontrola wyników jako element zarządzania pracą zespołu
  • Powody braku osiągania zadowalających wyników przez zespół
  • Mentoring

PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – CO JESZCZE MOŻESZ ZROBIĆ W TYM ZAKRESIE?
  • Proces efektywnej komunikacji
  • Zasady i uwarunkowania procesu komunikacji
  • Własne style wpływu werbalnego i pozawerbalnego na efektywną pracę zespołu
  • Najczęstsze błędy w procesie komunikacji – na podstawie doświadczeń praktyków
  • oraz własnych obserwacji
  • Bariery w procesie komunikacji
  • Zagrożenia i konsekwencje barier komunikacyjnych oraz metody ich niwelowania
  • Skuteczne sposoby reakcji na powstające w zespole bariery komunikacyjne
  • Skuteczna komunikacja hierarchiczna
  • Komunikacja interpersonalna jako narzędzie w budowaniu relacji

COACHING A MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
  • Motywacja a wywieranie wpływu – korzyści i niebezpieczeństwa
  • Diagnozowanie poziomu motywacji swoich pracowników
  • Jak prawidłowo dobierać narzędzia motywacyjne? – dostosowanie technik do potrzeb pracownika
  • Motywowanie osoby a motywowanie zespołu
  • Motywacyjne porozumiewanie się
  • Motywująca krytyka
  • Jak adekwatnie reagować na spadek zaangażowania i energii w zespole?
  • Materialne i pozamaterialne sposoby motywowania pracowników
  • Najczęściej popełniane błędy w motywacji pracowników

COACHING W ZARZĄDZANIU – SZACUNEK I ASERTYWNOŚĆ
  • Co oznacza w praktyce bycie asertywnym liderem?
  • Sprowadzanie rozmowy z pracownikiem z poziomu emocjonalnego do poziomu społecznego czyli partnerskiego
  • Feedback pozytywny i negatywny
  • Konstruktywne wyrażanie opinii

COACHING JAKO KOMUNIKACJA ZARZĄDCZA A OSOBOWOŚĆ
  • Rola osobowości w zarządzaniu zespołem
  • Zwiększenie psychologicznych umiejętności menedżera
  • Narzędzia psychometryczne w służbie zarządzania
  • Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole
  • Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
  • Zarządzanie ludźmi o różnych stylach osobowości

CZAS TRWANIA SZKOLENIA

2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)

ZGŁOSZENIE UDZIAŁU

Formularz zgłoszeniowy na szkolenie: formularz-zgloszeniowy

TERMINY

Termin i miejsce szkolenia ustalane są z Klientem.

KOSZTORYS SZKOLENIA



Szkolenie realizowane w formie zamkniętej wyceniane indywidualnie dla każdego Klienta

Zamknij
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce dotyczącej cookies. [OK, akceptuję cookies]