ROZMOWY OCENIAJĄCE I OCENY PRACOWNICZE - SKUTECZNE SPOSOBY MOTYWOWANIA PRACOWNIKA I BUDOWANIE AUTORYTETU SZEFA

OPIS SZKOLENIA
Ocenianie pracowników, podsumowanie wyników pracy, zaangażowania i fachowości to jedno z podstawowych a jednocześnie najtrudniejszych zadań w pracy menedżera wymagające odpowiedzialności i doskonałego przygotowania.
Umiejętne ocenianie i prowadzenie rozmów oceniających, zarówno bieżąca informacja zwrotna jak i okresowe oceny miesięczne, kwartalne, półroczne czy roczne, wymagają od menedżerów nabycia wysokich kompetencji, poznania praktycznych narzędzi oceny i wytyczenia transparentnych zasad dostosowanych nie tylko do specyfiki instytucji, ale również wydziału czy nawet zadań wykonywanych przez pracowników.
W efekcie rzetelnie przeprowadzonych ocen pracowniczych instytucja zyskuje wiedzę o każdym pracowniku indywidualnie: o jego efektywności, o posiadanych kompetencjach, o mocnych stronach i obszarach wiedzy i umiejętności, które powinny być rozwijane. Wyłania się grono pracowników, które jest najbardziej zaangażowane i pracuje w największym stopniu na realizację celów instytucji ale również ujawnia się grupa pracowników, która opóźnia realizację celów, jest dla reszty kosztowną inwestycją i obciążeniem.
Bywa, że najsłabszym elementem całego procesu oceniania jest sposób przeprowadzenia rozmowy oceniającej. Źle przeprowadzona rozmowa może demotywować pracownika, obniżyć wiarygodność szefa a nawet doprowadzić do konfliktu w zespole.
 
CEL SZKOLENIA

Celem szkolenia jest przygotowanie menedżerów do efektywnego i samodzielnego prowadzenia ocen pracowniczych, wyjaśnienie zasad skutecznej oceny pracownika, wskazanie metod i technik oceny, pokazanie jak przy pomocy właściwego oceniania można zmotywować, docenić pracowników, rozwijać ich talent i potencjał.
 
KORZYŚCIE ZE SZKOLENIA
  • Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy dowiedzą się:
  • Jak wykorzystywać system ocen do budowania motywacji i zaangażowania pracowników?
  • Jakich narzędzi używać podczas oceniania?
  • Jak efektywnie prowadzić trudne rozmowy oceniające?
  • Jak udzielać motywującej informacji zwrotnej, zarówno pozytywnej, jak i negatywnej?
  • Jakie błędy popełniane są przez menedżerów w trakcie dokonywania oceny pracowników i prowadzenia rozmów oceniających i jak je wyeliminować?
  • Pogłębienie wiedzy w zakresie tworzenia Systemów Okresowych Ocen Pracowniczych
  • Zwiększenie praktycznej wiedzy dotyczącej wprowadzania SOOP
  • Praktyczne umiejętności dotyczące tworzenia arkuszy oceniających
  • Poprawa techniki przeprowadzania prawidłowych rozmów oceniających
  • Poznanie technik przeprowadzania rozmów okresowych osób o różnych typach osobowości



PROGRAM:


I. ROZMOWY OCENIAJĄCE I OCENY PRACOWNICZE – ZŁO KONIECZNE CZY SKUTECZNE NARZĘDZIE MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW I BUDOWANIA AUTORYTETU SZEFA?
  • Dlaczego warto wprowadzić SOOP – system okresowej oceny pracowników i prowadzić rozmowy oceniające?
  • Czemu służą oceny pracownicze i rozmowy oceniające?
  • Komu i do czego potrzebne są wyniki ocen pracowniczych?
  • Jak wykorzystać efekty rozmowy oceniającej?
  • Jak prawidłowo dokonać oceny pracy i osiągnięć pracowników?
 
II. METODY, NARZĘDZIA, TECHNIKI OCENY PRACY
  • Wywiady oceniające
  • Porównanie parami
  • Ranking
  • Rejestracja wydarzeń krytycznych, notatki
  • Ocena 360 stopni

III. SYSTEM OCEN PRACOWNICZYCH W PROCESIE ZARZĄDZANIA PERSONELEM
  • Czym jest system ocen pracowniczych?
  • System ocen pracowniczych jako narzędzie polityki personalnej
  • Cechy dobrego systemu ocen pracowniczych
  • Rola ocen miesięcznych i okresowych
  • Planowanie karier oraz podnoszenie kompetencji pracowników
  • Korzyści i zagrożenia związane ze stosowaniem systemu ocen pracowniczych
  • Czynniki kształtujące system ocen pracowniczych

IV. SPECYFIKA ROZMOWY OCENIAJĄCO-MOTYWUJĄCEJ
  • Własne przygotowanie przez kierownika do rozmowy z pracownikiem
  • Cele i funkcje rozmowy oceniającej
  • Funkcja informacyjna i rozwojowa rozmowy oceniającej
  • Struktura i scenariusze rozmowy oceniającej
  • Narzędzia perswazji przydatne podczas rozmowy oceniającej
  • Konstruktywne chwalenie i krytykowanie pracownika
  • Jak radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi podczas rozmowy?
  • Ustalenie i przekazanie celu oceny pracownika

V. ARKUSZ OCENY OKRESOWEJ
  • Dokumentacja związana z procesem oceny
  • Omówienie  zasad wypełniania arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika
  • Nauka samodzielnego  wypełniania arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika
  • Skutki  dokonania negatywnej oceny pracownika
  • Procedura odwoławcza

VI. BŁĘDY W OCENIANIU – JAK SIĘ ICH USTRZEC?
  • Mechanizm powstawania błędów pojawiających się podczas oceny
  • Rola pytań stosowanych w rozmowie
  • Najczęstsze błędy w procesie oceniania:
  •  błąd świeżości
  •  błąd kontrastu
  •  efekt halo
  •  efekt czynników ekstremalnych
  •  błąd faworyzowania
  •  błąd zawyżonej oceny
  •  błąd twardej ręki
  •  efekt tendencji centralnej
  •  brak obiektywizmu
  •  generalizowanie
  •  koncentracja na negatywach

VII. EFEKTYWNA KOMUNIKACJA W PROCESIE OCENY I MOTYWOWANIA PRACOWNIKA
  • Zasady skutecznej komunikacji
  • Jak mówić aby inni słuchali, jak słuchać aby inni mówili
  • Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie
  • Błędy w komunikowaniu się
  • Piramida komunikacji
  • Model komunikacji
  • Słuchanie aktywne
  • Bariery skutecznego słuchania
  • Rozwijanie umiejętności słuchania
  • Feedback pozytywny, negatywny, neutralny i mieszany
  • Zasady przekazywania informacji zwrotnej, rola pytań w rozmowie
  • Skuteczne chwalenie i konstruktywna krytyka – techniki przekazywania pozytywnych i negatywnych informacji

VIII. UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE
  • Delegowanie zadań pracownikom
  • Jak i kiedy delegować zadania?
  • Przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych
  • Ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu
  • Elementy blokujące delegowanie zadań
  • Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań
  • Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników

IX. ISTOTA ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH W ZARZĄDZANIU
  • Co oznacza w praktyce bycie asertywnym liderem?
  • Sprowadzanie rozmowy z pracownikiem z poziomu emocjonalnego do poziomu społecznego czyli partnerskiego
  • Feedback pozytywny i negatywny
  • Konstruktywne wyrażanie opinii

X. KOMUNIKACJA ZARZĄDCZA A OSOBOWOŚĆ
  • Pracownicy jako jednostki – psychologia osobowości, cechy charakteru i różnice indywidualne
  • Matryce potencjału osobowościowego pracowników: jak definiować na nich podwładnego
  • Psychologia osobowości: typy charakterologiczne pracowników i wzmocnienia, które na nich działają
  • Rola osobowości w motywowaniu
  • Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole
  • Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
  • Motywowanie pracowników o różnych stylach osobowości


CZAS TRWANIA SZKOLENIA
2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)

ZGŁOSZENIE UDZIAŁU

Formularz zgłoszeniowy na szkolenie: formularz-zgloszeniowy

TERMINY

Termin i miejsce szkolenia ustalane są z Klientem.

KOSZTORYS SZKOLENIA



Szkolenie realizowane w formie zamkniętej wyceniane indywidualnie dla każdego Klienta

Zamknij
Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce dotyczącej cookies. [OK, akceptuję cookies]