PROGRAM SZKOLENIA:
LIDER, PRZYWÓDCA, MENEDŻER
- Realizm i odwaga
- Wolność a odpowiedzialność, czyli nie zakuwaj się sam w kajdany
- Siła zaangażowania
- Strategia czy działanie
- Siła lenistwa
- Identyfikacja zadań lidera w organizacji
- Zasady skutecznego komunikowania się przywódcy
- Style kierowania (autodiagnoza, dopasowanie do typów pracowników)
- Jak skutecznie budować autorytet w zespole
PLANOWANIE JAK WYKORZYSTAĆ WŁADZĘ DLA WZROSTU EFEKTYWNOŚCI?
- Planowanie w zarządzaniu
- Paradygmaty sukcesu współczesnego menedżera
- Role i modele przywódcze a planowanie i delegowanie zadań
- Zasady planowania zadań własnych
- Zasady planowania zadań podwładnych
- Kamienie milowe w planowaniu
UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE
- Delegowanie zadań pracownikom
- Jak i kiedy delegować zadania?
- Przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych
- Ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu
- Elementy blokujące delegowanie zadań
- Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań
- Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników
MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW – METODY FINANSOWE I POZAFINANSOWE
- Jakie czynniki i wartości motywują zespół produkcyjny do lepszej pracy?
- Zasady wynagrodzenia
- Jak ustalać system premii i nagród?
- Skuteczne metody okazywania uznania i aprobaty
- Umiejętność udzielania motywujących informacji zwrotnych
- Zasady konstruktywnej krytyki i pochwały
- Opracowanie indywidualnych planów motywowania pracowników
- Jak zapobiegać spadkowi motywacji w zespole produkcyjnym?
- Najczęściej popełniane błędy w motywacji pracowników
BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM
- Rola i zadania lidera
- Predyspozycje osobiste – samoświadomość – jak ją zdobyć?
- Etapy tworzenia zespołu
- Typy zachowań w zespole
- Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu
- Zespołowe podejmowanie decyzji
- Formalne i nieformalne źródła autorytetu
- Koncepcja stylów zarządzania a zarządzanie konfliktem
PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – JAK OSŁABIĆ LUB UNIKNĄĆ KONFLIKTU ZWIĄZANEGO Z PANDEMIĄ LUB INNYMI SYTUACJAMI KRYZYSOWYMI
- Proces efektywnej komunikacji
- Komunikacja w czasach kryzysu
- Zasady i uwarunkowania procesu komunikacji
- Własne style wpływu werbalnego i pozawerbalnego na efektywną pracę zespołu
- Najczęstsze błędy w procesie komunikacji kryzysowej
- Bariery w procesie komunikacji
- Zagrożenia i konsekwencje barier komunikacyjnych oraz metody ich niwelowania
- Skuteczne sposoby reakcji na powstające w zespole bariery komunikacyjne
- Skuteczna komunikacja hierarchiczna
SKUTECZNE REAGOWANIE, ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU ORAZ ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH
- Przyczyny powstawania konfliktów w zespołach – koło i etapy problemów
- Konflikty w czasie pandemii i innych kryzysów
- Przewidywanie i wczesne diagnozowanie potencjalnego konfliktu w zespole
- Przewartościowanie sytuacji konfliktowych/kryzysowych
- Postawy wobec sytuacji konfliktowych
- Efektywne zachowania lidera w konfliktach
- Postawa asertywna w sytuacji konfliktu
- Zachowania asertywne jako techniki wywierania wpływu i obrony przed presją
- Rodzaje asertywności (miękka, twarda, negocjacyjna)
- Kontrolowanie uczuć i emocji
TYPOWE REAKCJE NA STRES
- Emocjonalne vs zadaniowe nastawienie do stresu
- Strategia poznawcza
- Strategia emocjonalna
- Fantazje, myślenie życzeniowe
- Współdziałanie z innymi
KREOWANIE WIZERUNKU PRZEŁOŻONEGO
- Lider a menadżer
- Sztuka argumentacji
- Charyzma lidera
- Postawy i gestykulacja jako emocjonalne sposoby przekazywania treści
- Postawy akceptujące, postawy negujące
- Świadome tworzenie wizerunku lidera
ŚWIADOMA KOMUNIKACJA SPOSOBEM NA ZDROWE RELACJE
- Czym jest świadoma komunikacja
- Moje emocje a emocje innych ludzi
- Relacje z samym sobą a relacje z innymi
- Oczekiwania a emocje
- Świadomość siebie i świadomość rozmówcy – ćwiczenia
- Ograniczenia emocjonalne w komunikacji
ISTOTA ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH W ZARZĄDZANIU
- Co oznacza w praktyce bycie asertywnym liderem?
- Sprowadzanie rozmowy z pracownikiem z poziomu emocjonalnego do poziomu społecznego czyli partnerskiego
- Feedback pozytywny i negatywny
- Konstruktywne wyrażanie opinii
JAK ZACHOWAĆ POSTAWĘ ASERTYWNĄ W KONTAKCIE Z ROZMÓWCĄ?
- Asertywne odmawianie i proszenie
- Asertywność w czasach pandemii
- Kiedy można, a kiedy nawet trzeba powiedzieć „Nie” proponując jednocześnie alternatywne rozwiązania
- Kulturalne upominanie rozmówcy
- Przekazywanie rozmówcy złych wiadomości
- Jak rozmawiać o obniżkach pensji, zwiększeniu obowiązków, zmianach w charakterystyce pracy
- Jak uzyskać wsparcie zamiast oporu lub biernego oporu
- Korzyści i ryzyko związane z przyjęciem postawy asertywnej, agresywnej lub uległej
- Zestawy technik postępowania w trudnych, konfliktowych sytuacjach
- Asertywne reagowanie na krytykę ze strony rozmówców – zasady
- Jak reagować na nieprawdziwe zarzuty
- Jak reagować na aluzje i utrudnianie działań
- Korzystanie z doświadczeń płynących z przeżytych sytuacji trudnych z
- Proponowanie rozwiązań w przekonujący sposób; uświadamianie pracownikowi zaangażowania i profesjonalizmu własnej organizacji
- Skuteczne radzenie sobie z trudnymi zachowaniami, np. jak dojść do porozumienia z antagonistą?
- Rozmówca zdenerwowany – przydatne zwroty i schemat reagowania.
ASERTYWNOŚĆ W PRAKTYCE
- Jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących
- obszary trudności w odmawianiu
- jak mówić „nie” by brzmiało przyjaźnie
- Asertywne wyrażanie próśb
- dlaczego prośby bywają nieskuteczne?
- jak formułować asertywną prośbę?
- Oceny – czyli krytyka i jej wpływ na poziom naszego stresu
- kiedy warto wypowiadać krytykę
- problemy z przyjmowaniem krytyki
- co robić z nie konstruktywną krytyką
- oddzielenie opinii od faktów
- Wyrażanie własnych opinii, gdy są one sprzeczne z poglądami innych
- jak dyskutować, gdy inni mają odmienne poglądy?
- typowe błędy w wyrażaniu opinii
- jak asertywnie wyrażać własne opinie?
- Jak zmieniać relacje, które są dla nas krzywdzące?
- komunikaty JA i komunikaty TY
- metody ustanawiania konstruktywnych relacji
- hamowanie agresji a problemy z wyrażaniem emocji
- asertywna obrona przed gniewem i agresją
- Asertywna informacja zwrotna
- NIE KOP czyli: nie KRYTYKUJ, nie OCENIAJ, nie PROWOKUJ (PONIŻAJ)
- UFO - ustosunkowanie + fakty + oczekiwanie
- FUKO - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania
- FUO + 2K - zależy mi + fakty + ustosunkowanie + oczekiwanie + konkret + kontrakt
- FUKOZ - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania + zaplecze
KOMUNIKACJA W ZESPOLE A OSOBOWOŚĆ
- Rola osobowości w zarządzaniu zespołem
- Typ osobowości a skłonność do konfliktu
- Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole
- Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
- Zarządzanie ludźmi o różnych stylach osobowości
Możliwość przeprowadzenia analizy osobowości uczestników w oparciu o test osobowości TTI Ltd. INSIGHTS Analysen by SCHEELEN Instutut fur Managementberatug und Bildungsmarketing
CZAS TRWANIA SZKOLENIA
2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)