Szkolenie Etyka i uczciwość w administracji i służbie cywilnej
szkolenie zamknięte
Zapoznanie z zasadami służby cywilnej oraz etyki korpusu służby cywilnej. Uregulowania prawne z zakresu etyki służby publicznej w Polsce. Dylematy etyczne i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką.
Program zgodny z zaleceniem w zakresie promowania kultury uczciwości podpisanym przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017
PROGRAM SZKOLENIA: Etyka i uczciwość w administracji i służbie cywilnej
Wprowadzenie
- Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
- Etyka urzędnicza i moralność urzędnika
- Wartości, normy i oceny etyczne
- Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
Uregulowania prawne z zakresu etyki służby publicznej w Polsce:
- zasady etyki korpusu służby cywilnej Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2011 r. W sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
- Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości podpisane przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017
- podział zasad funkcjonowania administracji publicznej (podział na zasady tradycyjne i wynikające z nowoczesnego modelu administracji publicznej)
- Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
- Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
- Zasada godnego zachowania.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- wykonywać pracę z szacunkiem dla reguł współżycia społecznego i kultury osobistej,
- szanować godność innych osób, w tym podwładnych, kolegów i przełożonych,
- być życzliwym wobec ludzi oraz zapobiegać powstawaniu konfliktów w pracy i w relacjach z obywatelami,
- właściwie zachowywać się poza pracą,
- unikać zachowań, które mają mieć negatywny wpływ na wizerunek państwa, służby cywilnej i urzędu, w którym pracuje.
- Zasada służby publicznej.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- pamiętać o służebnym (wobec obywateli) charakterze swojej pracy,
- służyć państwu, chroniąc jego interesy i rozwój,
- współtworzyć pozytywny wizerunek służby cywilnej oraz wpływać na właściwe postrzeganie państwa w kraju i na świecie,
- przedkładać dobro wspólne obywateli nad interes osobisty, jednostkowy i grupowy,
- podejmować działania w sposób rozważny, ale skuteczny i realizowany w sposób zdecydowany.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- uchylać się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie.
- Zasada lojalności.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- być lojalnym przede wszystkim wobec Rzeczypospolitej Polskiej,
- lojalnie i rzetelnie realizować program Rządu RP, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne,
- być lojalnym wobec urzędu, przełożonych, kolegów oraz podwładnych,
- wykonywać polecenia służbowe, dbając, aby nie złamać prawa, lub nie popełnić pomyłki,
- udzielać przełożonym obiektywnych (zgodnych z najlepszą wolą i wiedzą) porad i opinii.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- publicznie wypowiadać poglądów na temat pracy swojego, oraz innych urzędów, zwłaszcza jeżeli podważałoby to zaufanie obywateli do tych instytucji.
- Zasada neutralności politycznej.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- dystansować się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które prowadzą do stronniczych działań,
- dbać o jasność i przejrzystość relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- manifestować publicznie poglądów i sympatii politycznych,
- prowadzić jakiejkolwiek agitacji o charakterze politycznym w służbie oraz poza nią,
- podejmować publiczne działań bezpośrednio wspierających działania o charakterze politycznym,
- stwarzać podejrzeń o sprzyjanie partiom politycznym.
- Zasada bezstronności.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- jednakowo traktować wszystkich uczestników prowadzonych spraw administracyjnych.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- dopuszczać do podejrzeń o powstaniu konfliktu między interesem publicznym i prywatnym,
- podejmować pracę i zajęcia, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
- ulegać jakimkolwiek naciskom,
- demonstrować zażyłość z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej,
- promować jakiekolwiek grupy interesu.
- Zasada rzetelności.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- sumiennie i rozważnie wykonywać powierzone zadania,
- zgodnie z przepisami prawa dotrzymywać zobowiązań,
- twórczo podejmować zadania i aktywnie realizować obowiązki (robić to z najlepszą wolą, interesem społecznym i nie ograniczać się przy tym jedynie do przestrzegania przepisów).
- Zasada bezinteresowności (dodatkowe zatrudnienie, zajęcia zarobkowe, zajęcia niezarobkowe).
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- zrezygnować z dodatkowego zatrudnienia (lub zajęcia zarobkowego), jeśli może ono mieć negatywny wpływ na sprawy prowadzone w ramach obowiązków służbowych.
Członek korpusu służby cywilnej nie może:
- przyjmować korzyści od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy,
- przyjmować zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem,
- prowadzić szkolenia, jeżeli mogłoby to negatywnie wpłynąć na bezstronność prowadzonych spraw.
- Zasada profesjonalizmu.
Członek korpusu służby cywilnej powinien:
- realizować zadania państwa,
- posiadać niezbędną wiedzę dotyczącą funkcjonowania państwa,
- podnosić kwalifikacje oraz rozwijać wiedzę zawodową,
- znać akty prawne dotyczące funkcjonowania urzędu, w którym jest zatrudniony,
- zapoznawać się z wszystkimi istotnymi faktami prowadzonych przez siebie spraw,
- znać i sumiennie przestrzegać zasady etyki korpusu służby cywilnej,
- znać i sumiennie przestrzegać zasady służby cywilnej,
- poddawać się weryfikacji znajomości zasad służby cywilnej,
- stosować wysokie standardy zarządzania publicznego,
- wykorzystywać wiedzę przełożonych, kolegów i podwładnych oraz dzielić się z nimi własnym doświadczeniem,
- w uzasadnionych przypadkach korzystać z pomocy ekspertów,
- zarządzać posiadanymi zasobami kadrowymi w sposób efektywny i racjonalny,
- w wykonywaniu zadań dążyć do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,
- być gotowym do przyjęcia krytyki, uznawać swoje błędy oraz być gotowym do naprawy ich konsekwencji,
- przez swoją postawę dbać o wizerunek służby cywilnej,
- korzystać z zagwarantowanych praw pracowniczych,
- korzystać ze szczególnej ochrony stosunku pracy urzędnika służby cywilnej.
Konflikt interesów, w tym: w zamówieniach publicznych, przy wydawaniu decyzji w sprawach indywidualnych (np. w trybie KPA).
- Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
- Nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
- Aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
- Informacja publiczna i prawnie chroniona.
- Dylematy etyczne – studia przypadków.
Wybrane zasady Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji z dnia 6 września 2001 r.
- praworządność
- niedyskryminowanie
- niezależność
- obiektywizm
- zakaz nadużywania uprawnień
- uczciwość
- uprzejmość
- ochrona danych osobowych
- jawność działania administracji publicznej,
- ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
- zakaz zatrudniania krewnych,
- obowiązek składania oświadczenia majątkowego,
- antykorupcyjne ograniczenia.
Dylematy etyczne i właściwie zachowania pracowników w tym konflikt interesu;
- dylematy lojalności,
- lobbing
Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką pracy urzędnika
- Prawo, tradycja, religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
- Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
- Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką
Nieetyczne zachowania w służbie publicznej a odpowiedzialność prawna pracowników administracji publicznej:
- nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
- korupcja,
- naruszenia prawa
- nepotyzm, kumoterstwo,
- patologiczna partyjność.
- Schemat postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem korupcji.
- Konsekwencje postępowania nieetycznego dla instytucji oraz dla urzędnika
- Informacja publiczna i prawnie chroniona.
Diagnoza i sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych etycznie
- sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty sygnalizowania (jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i wątpliwych)
Techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej,
- jakość pracy, a etyka,
- prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
- aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
- etyczna postawa urzędników wobec klientów i współpracowników,
- podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników - jak ich unikać;
- rola kontroli i metod systemowych w zapobieganiu i zwalczaniu korupcji – mocne strony i ograniczenia;
- złota zasada.
CZAS TRWANIA SZKOLENIA – 2 dni (16 godzin szkoleniowych, 1 godzina szkoleniowa = 45 minut)