Szkolenie Etyka i uczciwość w administracji i służbie cywilnej

szkolenie zamknięte

Zapoznanie z zasadami służby cywilnej oraz etyki korpusu służby cywilnej. Uregulowania prawne z zakresu etyki służby publicznej w Polsce. Dylematy etyczne i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką.

Program zgodny z zaleceniem w zakresie promowania kultury uczciwości podpisanym przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017


PROGRAM SZKOLENIA: Etyka i uczciwość w administracji i służbie cywilnej

Wprowadzenie

  • Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
  • Etyka urzędnicza i moralność urzędnika
  • Wartości, normy i oceny etyczne
  • Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.


Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
Uregulowania prawne z zakresu etyki służby publicznej w Polsce:

  • zasady etyki korpusu służby cywilnej Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2011 r. W sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
  • Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości podpisane przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017 
  • podział zasad funkcjonowania administracji publicznej (podział na zasady tradycyjne i wynikające z nowoczesnego modelu administracji publicznej)
  • Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
  • Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
  • Zasada godnego zachowania.

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • wykonywać pracę z szacunkiem dla reguł współżycia społecznego i kultury osobistej,
  • szanować godność innych osób, w tym podwładnych, kolegów i przełożonych,
  • być życzliwym wobec ludzi oraz zapobiegać powstawaniu konfliktów w pracy i w relacjach z obywatelami,
  • właściwie zachowywać się poza pracą,
  • unikać zachowań, które mają mieć negatywny wpływ na wizerunek państwa, służby cywilnej i urzędu, w którym pracuje.
  • Zasada służby publicznej.

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • pamiętać o służebnym (wobec obywateli) charakterze swojej pracy,
  • służyć państwu, chroniąc jego interesy i rozwój,
  • współtworzyć pozytywny wizerunek służby cywilnej oraz wpływać na właściwe postrzeganie państwa w kraju i na świecie,
  • przedkładać dobro wspólne obywateli nad interes osobisty, jednostkowy i grupowy,
  • podejmować działania w sposób rozważny, ale skuteczny i realizowany w sposób zdecydowany.

Członek korpusu służby cywilnej nie może:

  • uchylać się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie.
  • Zasada lojalności.

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • być lojalnym przede wszystkim wobec Rzeczypospolitej Polskiej,
  • lojalnie i rzetelnie realizować program Rządu RP, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne,
  • być lojalnym wobec urzędu, przełożonych, kolegów oraz podwładnych,
  • wykonywać polecenia służbowe, dbając, aby nie złamać prawa, lub nie popełnić pomyłki,
  • udzielać przełożonym obiektywnych (zgodnych z najlepszą wolą i wiedzą) porad i opinii.

Członek korpusu służby cywilnej nie może:

  • publicznie wypowiadać poglądów na temat pracy swojego, oraz innych urzędów, zwłaszcza jeżeli podważałoby to zaufanie obywateli do tych instytucji.
  • Zasada neutralności politycznej.

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • dystansować się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które prowadzą do stronniczych działań,
  • dbać o jasność i przejrzystość relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne.

Członek korpusu służby cywilnej nie może:

  • manifestować publicznie poglądów i sympatii politycznych,
  • prowadzić jakiejkolwiek agitacji o charakterze politycznym w służbie oraz poza nią,
  • podejmować publiczne działań bezpośrednio wspierających działania o charakterze politycznym,
  • stwarzać podejrzeń o sprzyjanie partiom politycznym.
  • Zasada bezstronności.

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • jednakowo traktować wszystkich uczestników prowadzonych spraw administracyjnych.

Członek korpusu służby cywilnej nie może:

  • dopuszczać do podejrzeń o powstaniu konfliktu między interesem publicznym i prywatnym,
  • podejmować pracę i zajęcia, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
  • ulegać jakimkolwiek naciskom,
  • demonstrować zażyłość z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej,
  • promować jakiekolwiek grupy interesu.
  • Zasada rzetelności.

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • sumiennie i rozważnie wykonywać powierzone zadania,
  • zgodnie z przepisami prawa dotrzymywać zobowiązań,
  • twórczo podejmować zadania i aktywnie realizować obowiązki (robić to z najlepszą wolą, interesem społecznym i nie ograniczać się przy tym jedynie do przestrzegania przepisów).
  • Zasada bezinteresowności (dodatkowe zatrudnienie, zajęcia zarobkowe, zajęcia niezarobkowe).

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • zrezygnować z dodatkowego zatrudnienia (lub zajęcia zarobkowego), jeśli może ono mieć negatywny wpływ na sprawy prowadzone w ramach obowiązków służbowych.

Członek korpusu służby cywilnej nie może:

  • przyjmować korzyści od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy,
  • przyjmować zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem,
  • prowadzić szkolenia, jeżeli mogłoby to negatywnie wpłynąć na bezstronność prowadzonych spraw.
  • Zasada profesjonalizmu.

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • realizować zadania państwa,
  • posiadać niezbędną wiedzę dotyczącą funkcjonowania państwa,
  • podnosić kwalifikacje oraz rozwijać wiedzę zawodową,
  • znać akty prawne dotyczące funkcjonowania urzędu, w którym jest zatrudniony,
  • zapoznawać się z wszystkimi istotnymi faktami prowadzonych przez siebie spraw,
  • znać i sumiennie przestrzegać zasady etyki korpusu służby cywilnej,
  • znać i sumiennie przestrzegać zasady służby cywilnej,
  • poddawać się weryfikacji znajomości zasad służby cywilnej,
  • stosować wysokie standardy zarządzania publicznego,
  • wykorzystywać wiedzę przełożonych, kolegów i podwładnych oraz dzielić się z nimi własnym doświadczeniem,
  • w uzasadnionych przypadkach korzystać z pomocy ekspertów,
  • zarządzać posiadanymi zasobami kadrowymi w sposób efektywny i racjonalny,
  • w wykonywaniu zadań dążyć do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,
  • być gotowym do przyjęcia krytyki, uznawać swoje błędy oraz być gotowym do naprawy ich konsekwencji,
  • przez swoją postawę dbać o wizerunek służby cywilnej,
  • korzystać z zagwarantowanych praw pracowniczych,
  • korzystać ze szczególnej ochrony stosunku pracy urzędnika służby cywilnej.

Konflikt interesów, w tym: w zamówieniach publicznych, przy wydawaniu decyzji w sprawach indywidualnych (np. w trybie KPA).

  • Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
  • Nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
  • Aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
  • Informacja publiczna i prawnie chroniona.
  • Dylematy etyczne – studia przypadków.

­ Wybrane zasady Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji z dnia 6 września 2001 r.

  • praworządność
  • niedyskryminowanie
  • niezależność
  • obiektywizm
  • zakaz nadużywania uprawnień
  • uczciwość
  • uprzejmość
  • ochrona danych osobowych
  • jawność działania administracji publicznej,
  • ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
  • zakaz zatrudniania krewnych,
  • obowiązek składania oświadczenia majątkowego,
  • antykorupcyjne ograniczenia.

Dylematy etyczne i właściwie zachowania pracowników w tym konflikt interesu;

  • dylematy lojalności,
  • lobbing

Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką pracy urzędnika

  • Prawo, tradycja, religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
  • Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
  • Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką

Nieetyczne zachowania w służbie publicznej a odpowiedzialność prawna pracowników administracji publicznej:

  • nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
  • korupcja,
  • naruszenia prawa
  • nepotyzm, kumoterstwo,
  • patologiczna partyjność.
  • Schemat postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem korupcji.
  • Konsekwencje postępowania nieetycznego dla instytucji oraz dla urzędnika
  • Informacja publiczna i prawnie chroniona.

Diagnoza i sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych etycznie

  • sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty sygnalizowania (jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i wątpliwych)

Techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej,

  • jakość pracy, a etyka,
  • prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
  • aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
  • etyczna postawa urzędników wobec klientów i współpracowników,
  • podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników -  jak ich unikać;
  • rola kontroli i metod systemowych w zapobieganiu i zwalczaniu korupcji – mocne strony i ograniczenia;
  • złota zasada.


CZAS TRWANIA SZKOLENIA – 2 dni (16 godzin szkoleniowych, 1 godzina szkoleniowa = 45 minut)



Szukasz tego szkolenia
w formie zamkniętej?