Szkolenie Rozmowy oceniające i oceny pracownicze - skuteczne sposoby motywowania pracownika i budowanie autorytetu szefa
szkolenie zamknięte
Celem szkolenia jest przygotowanie menedżerów do efektywnego i samodzielnego prowadzenia ocen pracowniczych, wyjaśnienie zasad skutecznej oceny pracownika, wskazanie metod i technik oceny, pokazanie jak przy pomocy właściwego oceniania można zmotywować, docenić pracowników, rozwijać ich talent i potencja
OPIS SZKOLENIA
Ocenianie pracowników, podsumowanie wyników pracy, zaangażowania i fachowości to jedno z podstawowych a jednocześnie najtrudniejszych zadań w pracy menedżera wymagające odpowiedzialności i doskonałego przygotowania.
Umiejętne ocenianie i prowadzenie rozmów oceniających, zarówno bieżąca informacja zwrotna jak i okresowe oceny miesięczne, kwartalne, półroczne czy roczne, wymagają od menedżerów nabycia wysokich kompetencji, poznania praktycznych narzędzi oceny i wytyczenia transparentnych zasad dostosowanych nie tylko do specyfiki instytucji, ale również wydziału czy nawet zadań wykonywanych przez pracowników.
W efekcie rzetelnie przeprowadzonych ocen pracowniczych instytucja zyskuje wiedzę o każdym pracowniku indywidualnie: o jego efektywności, o posiadanych kompetencjach, o mocnych stronach i obszarach wiedzy i umiejętności, które powinny być rozwijane. Wyłania się grono pracowników, które jest najbardziej zaangażowane i pracuje w największym stopniu na realizację celów instytucji ale również ujawnia się grupa pracowników, która opóźnia realizację celów, jest dla reszty kosztowną inwestycją i obciążeniem.
Bywa, że najsłabszym elementem całego procesu oceniania jest sposób przeprowadzenia rozmowy oceniającej. Źle przeprowadzona rozmowa może
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA
- Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy dowiedzą się:
- Jak wykorzystywać system ocen do budowania motywacji i zaangażowania pracowników?
- Jakich narzędzi używać podczas oceniania?
- Jak efektywnie prowadzić trudne rozmowy oceniające?
- Jak udzielać motywującej informacji zwrotnej, zarówno pozytywnej, jak i negatywnej?
- Jakie błędy popełniane są przez menedżerów w trakcie dokonywania oceny pracowników i prowadzenia rozmów oceniających i jak je wyeliminować?
- Pogłębienie wiedzy w zakresie tworzenia Systemów Okresowych Ocen Pracowniczych
- Zwiększenie praktycznej wiedzy dotyczącej wprowadzania SOOP
- Praktyczne umiejętności dotyczące tworzenia arkuszy oceniających
- Poprawa techniki przeprowadzania prawidłowych rozmów oceniających
- Poznanie technik przeprowadzania rozmów okresowych osób o różnych typach osobowości
PROGRAM SZKOLENIA : Rozmowy oceniające i oceny pracownicze - skuteczne sposoby motywowania pracownika i budowanie autorytetu szefa
I. ROZMOWY OCENIAJĄCE I OCENY PRACOWNICZE – ZŁO KONIECZNE CZY SKUTECZNE NARZĘDZIE MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW I BUDOWANIA AUTORYTETU SZEFA?
- Dlaczego warto wprowadzić SOOP – system okresowej oceny pracowników i prowadzić rozmowy oceniające?
- Czemu służą oceny pracownicze i rozmowy oceniające?
- Komu i do czego potrzebne są wyniki ocen pracowniczych?
- Jak wykorzystać efekty rozmowy oceniającej?
- Jak prawidłowo dokonać oceny pracy i osiągnięć pracowników?
II. METODY, NARZĘDZIA, TECHNIKI OCENY PRACY
- Wywiady oceniające
- Porównanie parami
- Ranking
- Rejestracja wydarzeń krytycznych, notatki
- Ocena 360 stopni
III. SYSTEM OCEN PRACOWNICZYCH W PROCESIE ZARZĄDZANIA PERSONELEM
- Czym jest system ocen pracowniczych?
- System ocen pracowniczych jako narzędzie polityki personalnej
- Cechy dobrego systemu ocen pracowniczych
- Rola ocen miesięcznych i okresowych
- Planowanie karier oraz podnoszenie kompetencji pracowników
- Korzyści i zagrożenia związane ze stosowaniem systemu ocen pracowniczych
- Czynniki kształtujące system ocen pracowniczych
IV. SPECYFIKA ROZMOWY OCENIAJĄCO-MOTYWUJĄCEJ
- Własne przygotowanie przez kierownika do rozmowy z pracownikiem
- Cele i funkcje rozmowy oceniającej
- Funkcja informacyjna i rozwojowa rozmowy oceniającej
- Struktura i scenariusze rozmowy oceniającej
- Narzędzia perswazji przydatne podczas rozmowy oceniającej
- Konstruktywne chwalenie i krytykowanie pracownika
- Jak radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi podczas rozmowy?
- Ustalenie i przekazanie celu oceny pracownika
V. ARKUSZ OCENY OKRESOWEJ
- Dokumentacja związana z procesem oceny
- Omówienie zasad wypełniania arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika
- Nauka samodzielnego wypełniania arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika
- Skutki dokonania negatywnej oceny pracownika
- Procedura odwoławcza
VI. BŁĘDY W OCENIANIU – JAK SIĘ ICH USTRZEC?
- Mechanizm powstawania błędów pojawiających się podczas oceny
- Rola pytań stosowanych w rozmowie
- Najczęstsze błędy w procesie oceniania:
- błąd świeżości
- błąd kontrastu
- efekt halo
- efekt czynników ekstremalnych
- błąd faworyzowania
- błąd zawyżonej oceny
- błąd twardej ręki
- efekt tendencji centralnej
- brak obiektywizmu
- generalizowanie
- koncentracja na negatywach
VII. EFEKTYWNA KOMUNIKACJA W PROCESIE OCENY I MOTYWOWANIA PRACOWNIKA
- Zasady skutecznej komunikacji
- Jak mówić aby inni słuchali, jak słuchać aby inni mówili
- Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie
- Błędy w komunikowaniu się
- Piramida komunikacji
- Model komunikacji
- Słuchanie aktywne
- Bariery skutecznego słuchania
- Rozwijanie umiejętności słuchania
- Feedback pozytywny, negatywny, neutralny i mieszany
- Zasady przekazywania informacji zwrotnej, rola pytań w rozmowie
- Skuteczne chwalenie i konstruktywna krytyka – techniki przekazywania pozytywnych i negatywnych informacji
VIII. UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE
- Delegowanie zadań pracownikom
- Jak i kiedy delegować zadania?
- Przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych
- Ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu
- Elementy blokujące delegowanie zadań
- Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań
- Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników
IX. ISTOTA ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH W ZARZĄDZANIU
- Co oznacza w praktyce bycie asertywnym liderem?
- Sprowadzanie rozmowy z pracownikiem z poziomu emocjonalnego do poziomu społecznego czyli partnerskiego
- Feedback pozytywny i negatywny
- Konstruktywne wyrażanie opinii
X. KOMUNIKACJA ZARZĄDCZA A OSOBOWOŚĆ
- Pracownicy jako jednostki – psychologia osobowości, cechy charakteru i różnice indywidualne
- Matryce potencjału osobowościowego pracowników: jak definiować na nich podwładnego
- Psychologia osobowości: typy charakterologiczne pracowników i wzmocnienia, które na nich działają
- Rola osobowości w motywowaniu
- Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole
- Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
- Motywowanie pracowników o różnych stylach osobowości
CZAS TRWANIA SZKOLENIA
2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)