Szkolenie AC/DC (Assessment & Develompent Center)
szkolenie zamknięte
Struktura szkolenia ma na celu umożliwienie uczestnikom wykorzystywanie zdobywanej wiedzy i umiejętności w każdym kolejnym zadaniu. Dzięki temu możliwe jest stopniowe pogłębianie poziomu analizy problemów i zachowań.
CEL SZKOLENIA:
Celem treningu jest przekazanie praktycznych umiejętności przygotowania narzędzi i przeprowadzenia sesji AC w oparciu o najwyższe standardy międzynarodowej metodologii.
Dzięki szkoleniu uczestnicy będą potrafili:
- Zbudować profil kandydata na stanowisko i dobrać narzędzia diagnozy w trakcie AC/DC.
- Stworzyć narzędzia badające poziom kompetencji niezbędnych na wybranym stanowisku pracy u uczestników AC/DC.
- Sprawnie przeprowadzić AC i DC od strony technicznej i merytorycznej.
- Profesjonalnie ocenić uczestników AC w formie raportu indywidualnego i zbiorowego.
- Udzielić motywującej informacji zwrotnej uczestnikom sesji AC.
- Skonstruować plan rozwoju po sesji DC.
- Uczestnicy będą mieli możliwość poprowadzenia fragmentów rzeczywistej sesji Assessment Centre.
PROGRAM SZKOLENIA: Assessment & Develompent Center
1. MODUŁ: Realizacja wysokiej jakości ośrodka oceny jest uzależniona od prawidłowego stosowania reguł rządzących analizą i oceną zachowań uczestników. Jest to możliwe dzięki zrozumieniu przyjętej przez świat HR metodologii i kierowaniu się prostymi wytycznymi.
- Wprowadzenie do metodologii tworzenia i przeprowadzania AC/DC,
- Porównanie i zastosowania AC, DC oraz ośrodków oceny z elementami rozwojowymi,
- Elementy niezbędne do realizacji projektu AC,
- Dla jakich stanowisk warto realizować projekty AC/DC i czy to się opłaca?
2. MODUŁ: O sukcesie ośrodka oceny i rozwoju, w równym stopniu, co poziom merytoryczny, decydują jego szczegółowe zaplanowanie i organizacja oraz polityka informacyjna.
- Przygotowanie informacyjne otoczenia organizacyjnego i uczestników projektu,
- Wybór kandydatów - jak optymalnie przeprowadzić wstępną selekcję?
- Dobór asesorów do zespołu - najważniejsze wytyczne,
- Jak przygotować dodatkowe osoby zaangażowane w AC/DC (obserwatorzy, przełożeni, aktorzy)?
- Określenie lokalizacji i czasu trwania ośrodka,
- Harmonogram i organizacja techniczna sesji.
3. MODUŁ: Niezbędnym etapem przygotowywania AC i DC jest dokładna diagnoza pracy na badanym stanowisku oraz opisanie językiem zachowań tych kompetencji, które umożliwiają satysfakcjonujące wykonywanie obowiązków. W tym module pokażemy, w jaki sposób stworzyć profil kompetencyjny pod kątem AC/DC oraz przygotować narzędzia umożliwiające ich obserwację oraz ocenę.
- Wykorzystanie opisu stanowiska w budowaniu AC/DC,
- Praktyczne tworzenie profilu kompetencyjnego wraz z opisami zachowań na potrzeby AC i DC,
- Opracowanie arkuszy obserwacyjnych - użyteczne wskazówki dla asesorów,
- Zbieranie i podsumowywanie obserwacji w arkuszach,
- Praktyczne tworzenie skal ocen: obliczanie wyników oraz scalanie danych.
4. MODUŁ: W jaki sposób zaprojektować zadania, które badają określone kompetencje? Skąd czerpać informacje do zadań? W jaki sposób uprościć prace nad projektowaniem zadań? W module drugim odpowiemy na te pytania oraz przygotujemy autorskie zadania gotowe do wykorzystania w ramach AC w organizacji.
- Dobór rodzaju symulacji do badanych kompetencji,
- Tworzenie macierzy zadań i kompetencji,
- Przykłady zadań dla każdego typu kompetencji,
- Metody samodzielnego konstruowania symulacji,
- Trening umiejętności.
5. MODUŁ: Przeprowadzanie AC/DC wymaga od asesorów szczególnych umiejętności obserwacji zachowań i oceny kompetencji. Jak zadbać o to, by ocena była prawidłowa? Co zrobić w trudnych sytuacjach? Jak być asesorem prowadzącym? W jaki sposób wyciągać wnioski o kompetencjach uczestników sesji? Sesja ta poświęcona jest nauce konkretnych zachowań asesora podczas i po sesji oceny oraz rozwoju.
- Rzetelność i obiektywizm badania,
- Wprowadzanie uczestników do ćwiczeń - trening umiejętności,
- Zasady zachowania asesora w trakcie sesji AC/DC,
- Metody psychologicznej obserwacji i analizy zachowań - symulacje sesji AC.
6. MODUŁ: Jak każdy ważny projekt, tak i AC/DC wymaga domknięcia i podsumowania. Ostatni moduł treningu asesora to trening umiejętności przygotowywania szczegółowych raportów zawierających punktację (ocena ilościowa) i analizę psychologiczną (ocena jakościowa) dla każdego z uczestników oraz przekazywania informacji zwrotnej.
- Opracowanie raportów końcowych i rozwojowych dla organizacji i dla uczestników,
- Zasady udzielania feedbacku dla uczestników oraz przeprowadzania rozmów rozwojowych po AC,
- Planowanie rozwoju uczestników po zakończeniu projektu AC.
METODY PRACY:
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej:
- trening umiejętności pracy asesora na każdym etapie AC i DC,
- praca w oparciu o przykłady sprawdzonych rozwiązań z uwzględnieniem wielkości firmy i specyfiki branży,
- symulacje w celu przećwiczenia poznanych narzędzi,
- dyskusje kierowane wykorzystujące interakcje grupy z trenerem,
- analiza konkretnych sytuacji występujących w pracy asesora.
Podsumowanie szkolenia odbywa się poprzez krótkie przypomnienie wszystkich zagadnień omawianych w trakcie szkolenia, zadanie wdrożeniowe do samodzielnej pracy po szkoleniu.
CZAS TRWANIA SZKOLENIA: 3 dni (24 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)