• Facebook
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Szkolenie Efektywna komunikacja i współpraca w zespole

szkolenie zamknięte

Szkolenie ma na celu poprawę efektywności własnej komunikacji interpersonalnej. Szczególnie polecane osobom odpowiadającym za komunikację wewnętrzną w instytucjach.

CZAS TRWANIA SZKOLENIA – 2 dni (16 godzin szkoleniowych, 1 godzina szkoleniowa = 45 minut)

ADRESACI:

Szkolenie jest skierowane do wszystkich osób pragnących zwiększyć swoją skuteczność działania poprzez poprawę efektywności własnej komunikacji interpersonalnej. Warsztat jest szczególnie polecany osobom odpowiadającym za komunikację wewnętrzną w instytucjach i poszczególnych działach jednostek administracji publicznej i samorządowej.

Cele szkolenia:

  • Poznanie technik i zasad skutecznej komunikacji w zespole,
  • Nabycie umiejętności sprawnego identyfikowania sytuacji konfliktowych oraz efektywnego zarządzania konfliktem,
  • Wskazanie narzędzi i zasad budowania skutecznie działającego, współpracującego zespołu.

Po zakończeniu warsztatów uczestnicy poprawią oraz nabędą umiejętności:

  • jasnego i asertywnego komunikowania się w zespole,
  • rozwiązywania konfliktów metodą win-win,
  • skutecznej obrony przed manipulacją,
  • radzenia sobie ze stresem i emocjami,
  • skutecznego identyfikowania powstających konfliktów wraz z ich przyczynami,
  • praktycznego wykorzystania elementów negocjacji i mediacji nastawionych na współpracę,
  • wprowadzania wspólnie wypracowanych rozwiązań.


PROGRAM  SZKOLENIA: Efektywna komunikacja i współpraca w zespole

DZIEŃ I – ZESPÓŁ I KOMUNIKOWANIE SIĘ

IA)  Co to jest zespół?

  • Cechy efektywnego zespołu,
  • Wspólna diagnoza słabych i mocnych stron zespołu; co możemy ulepszyć?
  • Warunki istnienia zespołu.

IB)  Dynamika zespołu:

  • Fazy rozwoju zespołu,
  • Jak wspomagać rozwój zespołu?
  • Role w zespole: analiza predyspozycji indywidualnych,
  • Jakie role ułatwiają a jakie utrudniają współpracę?

IC)  Efektywność zespołu:

  • Warunki efektywności w działaniu grupowym,
  • Synergia pracy zespołu,
  • Wspólna wizja i cele,
  • Metody stymulowania efektywności pracy zespołowej,
  • Zwiększanie twórczego potencjału zespołu.

ID)  Komunikacja zespołowa:

  • Komunikacja interpersonalna jako podstawa działania zespołu,
  • Bariery w komunikacji zespołu i ich eliminowanie,
  • Jak unikać napięć i nieporozumień,
  • Warunki skutecznego porozumiewania się w grupie,
  • Techniki aktywnego słuchania i skutecznego zadawania pytań.

IE)   Język ciała, czyli komunikacja niewerbalna:

  • Znaczenie zachowań niewerbalnych w pracy zespołowej,
  • Przestrzeń osobista i rodzaje dystansu,
  • Oddziaływanie wyglądu zewnętrznego,
  • Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań niewerbalnych,
  • Ćwiczenie zachowań pozasłownych.

IF)   Normy i zasady współpracy:

  • Czym są normy zespołowe?
  • Jak ustalać wspólne zasady?
  • Jak wprowadzać nowe zasady i sposoby wspólnej pracy?

IG)  Relacje w zespole:

  • Percepcja interpersonalna: wpływ wzajemnego postrzegania się jednostek na zachowanie w zespole,
  • Konformizm i typy wpływu społecznego,
  • Współdziałanie.

IH)  Zespołowe rozwiązywanie problemów:

  • Wybrane techniki pomocne w grupowym rozwiązywaniu problemów.

IJ)  Rola komunikacji wewnętrznej w wybranych, nietypowych sytuacjach:

  • Komunikacja kryzysowa,
  • Komunikacja podczas przemian w firmie.


DZIEŃ II – TRUDNE ROZMOWY MANAGERA I  ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW

IIA) Trudne rozmowy managera:

  • Przekazywanie informacji zwrotnej,
  • Rozmowa okresowa,
  • Rozmowa motywująca.

IIB)  Konflikt:

  • Rodzaje konfliktów,
  • Rozpoznawanie przyczyny konfliktów,
  • Konsekwencje pozytywne i negatywne konfliktów,
  • Komunikowanie się w konflikcie:
  • Dynamika,
  • Metody doprowadzania do zmiany,
  • Zniekształcenia komunikacji,
  • Rozwiązywanie sporu,
  • Rozróżnienie pomiędzy zachowaniem a wartościami stron.

IIC)  Metody zarządzania konfliktem:

  • Stymulowanie,
  • Ograniczenie,
  • Rozwiązywanie,
  • Negocjacje,
  • Mediacja.

IID)  Identyfikacja i przełamywanie barier w komunikacji w zespole:

  • Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania,
  • Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu,
  • Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów,
  • Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm),
  • Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania,
  • Formułowanie nowych strategii komunikowania się.

IIE)   Komunikacja asertywna w zespole:

  • Prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość),
  • Prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość).

IIF)  Podsumowanie szkolenia:

  • Podsumowanie przedstawionych metod, technik i narzędzi komunikacyjnych,
  • Przygotowanie do sporządzenia indywidualnych planów rozwoju Uczestników.


Szukasz tego szkolenia
w formie zamkniętej?