Szkolenie Efektywna komunikacja i współpraca w zespole
szkolenie zamknięteSzkolenie ma na celu poprawę efektywności własnej komunikacji interpersonalnej. Szczególnie polecane osobom odpowiadającym za komunikację wewnętrzną w instytucjach.
CZAS TRWANIA SZKOLENIA – 2 dni (16 godzin szkoleniowych, 1 godzina szkoleniowa = 45 minut)
ADRESACI
Szkolenie jest skierowane do wszystkich osób pragnących zwiększyć swoją skuteczność działania poprzez poprawę efektywności własnej komunikacji interpersonalnej. Warsztat jest szczególnie polecany osobom odpowiadającym za komunikację wewnętrzną w instytucjach i poszczególnych działach jednostek administracji publicznej i samorządowej.
Cele szkolenia:
Po zakończeniu warsztatów uczestnicy poprawią oraz nabędą umiejętności:
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ I – ZESPÓŁ I KOMUNIKOWANIE SIĘ
IA) Co to jest zespół?
DZIEŃ II – TRUDNE ROZMOWY MANAGERA I ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
IIA) Trudne rozmowy managera
ADRESACI
Szkolenie jest skierowane do wszystkich osób pragnących zwiększyć swoją skuteczność działania poprzez poprawę efektywności własnej komunikacji interpersonalnej. Warsztat jest szczególnie polecany osobom odpowiadającym za komunikację wewnętrzną w instytucjach i poszczególnych działach jednostek administracji publicznej i samorządowej.
Cele szkolenia:
- Poznanie technik i zasad skutecznej komunikacji w zespole
- Nabycie umiejętności sprawnego identyfikowania sytuacji konfliktowych oraz efektywnego zarządzania konfliktem
- Wskazanie narzędzi i zasad budowania skutecznie działającego, współpracującego zespołu
Po zakończeniu warsztatów uczestnicy poprawią oraz nabędą umiejętności:
- jasnego i asertywnego komunikowania się w zespole
- rozwiązywania konfliktów metodą win-win
- skutecznej obrony przed manipulacją
- radzenia sobie ze stresem i emocjami
- skutecznego identyfikowania powstających konfliktów wraz z ich przyczynami
- praktycznego wykorzystania elementów negocjacji i mediacji nastawionych na współpracę
- wprowadzania wspólnie wypracowanych rozwiązań
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ I – ZESPÓŁ I KOMUNIKOWANIE SIĘ
IA) Co to jest zespół?
- Cechy efektywnego zespołu
- Wspólna diagnoza słabych i mocnych stron zespołu; co możemy ulepszyć?
- Warunki istnienia zespołu
- Fazy rozwoju zespołu
- Jak wspomagać rozwój zespołu?
- Role w zespole: analiza predyspozycji indywidualnych
- Jakie role ułatwiają a jakie utrudniają współpracę?
- Warunki efektywności w działaniu grupowym
- Synergia pracy zespołu
- Wspólna wizja i cele
- Metody stymulowania efektywności pracy zespołowej
- Zwiększanie twórczego potencjału zespołu
- Komunikacja interpersonalna jako podstawa działania zespołu
- Bariery w komunikacji zespołu i ich eliminowanie
- Jak unikać napięć i nieporozumień
- Warunki skutecznego porozumiewania się w grupie
- Techniki aktywnego słuchania i skutecznego zadawania pytań
- Znaczenie zachowań niewerbalnych w pracy zespołowej
- Przestrzeń osobista i rodzaje dystansu
- Oddziaływanie wyglądu zewnętrznego
- Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań niewerbalnych
- Ćwiczenie zachowań pozasłownych
- Czym są normy zespołowe?
- Jak ustalać wspólne zasady?
- Jak wprowadzać nowe zasady i sposoby wspólnej pracy?
- Percepcja interpersonalna: wpływ wzajemnego postrzegania się jednostek na zachowanie w zespole
- Konformizm i typy wpływu społecznego
- Współdziałanie
- Wybrane techniki pomocne w grupowym rozwiązywaniu problemów
- Komunikacja kryzysowa
- Komunikacja podczas przemian w firmie
DZIEŃ II – TRUDNE ROZMOWY MANAGERA I ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
IIA) Trudne rozmowy managera
- Przekazywanie informacji zwrotnej
- Rozmowa okresowa
- Rozmowa motywująca
- Rodzaje konfliktów
- Rozpoznawanie przyczyny konfliktów
- Konsekwencje pozytywne i negatywne konfliktów
- Komunikowanie się w konflikcie:
- Dynamika
- Metody doprowadzania do zmiany
- Zniekształcenia komunikacji
- Rozwiązywanie sporu
- Rozróżnienie pomiędzy zachowaniem a wartościami stron
- Stymulowanie
- Ograniczenie
- Rozwiązywanie
- Negocjacje
- Mediacja
- Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania
- Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu
- Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów
- Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm)
- Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się
- Prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość)
- Prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość)
- Podsumowanie przedstawionych metod, technik i narzędzi komunikacyjnych
- Przygotowanie do sporządzenia indywidualnych planów rozwoju Uczestników