Szkolenie Zarządzanie zespołem w pracy stacjonarnej, zdalne i hybrydowej- szkolenie on-line
szkolenie zamknięte
Warsztat ma dać narzędzia przełożonym do skutecznego zarządzania, delegowania, motywowania i oceniania pracy swoich podwładnych.
ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM W PRACY STACJONARNEJ, ZDALNEJ I HYBRYDOWEJ:
- Zmiany związane z pandemią, zmienne tempo pracy, praca zdalna i hybrydowa, wzrastająca ilość obowiązków, trudności w zarządzaniu rozproszonymi zespołami, oraz rozprzężenie samych pracowników znacznie wpływają na wzrost napięć i konfliktów między pracownikami a pracodawcą. Warsztat ma dać narzędzia przełożonym do skutecznego zarządzania, delegowania, motywowania i oceniania pracy swoich podwładnych.
- Szkolenie skierowane jest do menedżerów, kadry wszystkich szczebli zarządzania posiadających doświadczenie w kierowaniu zespołami. Zarówno badania, jak i praktyka wskazują, że coraz częściej kompetencje zawodowe nie ograniczają się do wykształcenia i doświadczenia zawodowego, a uzupełnione są o umiejętności psychologiczne. W codziennej pracy menedżera, a zwłaszcza w sytuacjach trudnych, pełnych napięć nabierają one szczególnego znaczenia. W nowoczesnej firmie posiadanie tych właśnie umiejętności zapewnia osiągnięcie sukcesu zawodowego.
PROGRAM SZKOLENIA: Zarządzanie zespołem w pracy stacjonarnej, zdalne i hybrydowej
1. NOWOCZESNE FORMY ZARZĄDZANIA:
- Koncepcja stylów zarządzania.
- Zarządzanie przez cele.
- Zarządzanie wynikami pracy zespołu.
- Delegowanie i rozliczanie zadań.
- Organizacja pracy zespołowej: Jak zarządzać priorytetami? Jak umiejętnie i efektywnie rozdzielać zadania w zespole?
- Zadania zespołowe – cykl życia ról zespołowych czyli jak zarządzać gwiazdami,
- Rozwój zespołu.
- Cechy charakterystyczne dla efektywnych i dysfunkcyjnych zespołów.
- Znaczenie wspólnoty celów, przepływu informacji, elastyczności, jasnych oczekiwań, umiejętności rozwiązywania konfliktów dla efektywności zespołu.
2. UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE:
- Uczenie podwładnych odpowiedzialności.
- Jak pomagać nie wyręczając.
- Delegowanie zadań pracownikom.
- Jak i kiedy delegować zadania?
- Przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych.
- Ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu.
- Elementy blokujące delegowanie zadań.
- Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań
- Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników.
3. PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – JAK OSŁABIĆ LUB UNIKNĄĆ KONFLIKTU ZWIĄZANEGO Z PANDEMIĄ LUB INNYMI SYTUACJAMI KRYZYSOWYMI:
- Proces efektywnej komunikacji.
- Komunikacja w czasach kryzysu.
- Zasady i uwarunkowania procesu komunikacji.
- Własne style wpływu werbalnego i pozawerbalnego na efektywną pracę zespołu.
- Najczęstsze błędy w procesie komunikacji kryzysowej.
- Bariery w procesie komunikacji.
- Zagrożenia i konsekwencje barier komunikacyjnych oraz metody ich niwelowania.
- Skuteczne sposoby reakcji na powstające w zespole bariery komunikacyjne.
- Skuteczna komunikacja hierarchiczna.
4. SKUTECZNE REAGOWANIE, ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU ORAZ ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH:
- Przyczyny powstawania konfliktów w zespołach – koło i etapy problemów.
- Konflikty w czasie pandemii i innych kryzysów.
- Przewidywanie i wczesne diagnozowanie potencjalnego konfliktu w zespole.
- Przewartościowanie sytuacji konfliktowych/kryzysowych.
- Postawy wobec sytuacji konfliktowych.
- Efektywne zachowania lidera w konfliktach.
- Postawa asertywna w sytuacji konfliktu.
- Zachowania asertywne jako techniki wywierania wpływu i obrony przed presją.
- Rodzaje asertywności (miękka, twarda, negocjacyjna).
- Kontrolowanie uczuć i emocji.
5. TRUDNE ROZMOWY Z PRACOWNIKAMI:
- Rozmowy z pracownikami.
- Wczoraj kolega dzisiaj szef – jak zarządzać dawnymi kolegami z zespołu.
- Jak kierować i przekazywać decyzje pracownikom przy dużej różnicy wieku.
- Jak przekazywać uwagi osobom o odmiennej płci.
- Jak rozmawiać z osobami o odmiennych wartościach, kulturze i wykształceniu.
- Jak prowadzić trudne rozmowy zwierzchnik– pracownik.
- Jak komunikować oczekiwania.
- Feedback pozytywny i negatywny.
- Konstruktywne wyrażanie opinii.
6. ZARZĄDZANIE I OCENA PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH W TRYBI ZDALNYM LUB HBRYDOWYM:
- Specyfika pracy zdalnej i hybrydowej.
- Nastawienie własne do pracy zdalnej.
- Konflikty związane z pracą zdalną.
- Zasady pracy zdalnej.
- Home office to nie czas wolny.
- Zasady pracy zdalnej.
- Jak pracować zdalnie i redukować sytuacje konfliktowe.
- Nadzór nad wynikami i czasem pracy pracownika zdalnego.
- Home office.
- Home office to nie czas wolny.
- Komunikacja w home office.
- Czas pracy pracownika zdalnego.
- Nastawienie własne do pracy home office.
- Home office a realizacja zadań.
- Ocenianie pracy w trybie zdalnym i hybrydowym.
7. W KIERUNKU DOSKONAŁOŚCI – ZARZĄDZANIE EFEKTAMI PRACY ZESPOŁU:
- Proces zarządzania przez efekty – standardy efektywności.
- Cele, zasady i zakres zarządzania przez efekty.
- Poziomy zarządzania wynikami pracy – rola wizji, misji i wartości w firmie.
- Zarządzanie wynikami pracy zespołu.
- Zespołowa analiza osiąganych efektów – zasady konstruktywnych spotkań.
- Metody oceny efektywności pracy zespołu – plusy i minusy.
- Powody braku osiągania zadowalających wyników przez zespół.
8. UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE:
- Delegowanie zadań pracownikom.
- Jak i kiedy delegować zadania?
- Przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych.
- Ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu.
- Elementy blokujące delegowanie zadań.
- Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań.
- Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników.
9. SYSTEMY I TECHNIKI MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW:
- Motywacja a manipulacja – korzyści i niebezpieczeństwa.
- Diagnozowanie poziomu motywacji swoich pracowników.
- Jak prawidłowo dobierać narzędzia motywacyjne? – dostosowanie technik do potrzeb pracownika.
- Motywowanie osoby a motywowanie zespołu.
- Motywacyjne porozumiewanie się.
- Motywująca krytyka.
- Jak adekwatnie reagować na spadek zaangażowania i energii w zespole?
- Materialne i pozamaterialne sposoby motywowania pracowników.
- Najczęściej popełniane błędy w motywacji pracowników.
10. JAK ZACHOWAĆ POSTAWĘ ASERTYWNĄ W KONTAKCIE Z PRACOWNIKIEM:
- Asertywne odmawianie, proszenie i wydawanie polecań.
- Kiedy można, a kiedy nawet trzeba powiedzieć „Nie” proponując jednocześnie alternatywne rozwiązania.
- Kulturalne upominanie podwładnego.
- Jak reagować na nieprawdziwe zarzuty.
- Jak reagować na aluzje i utrudnianie działań.
- Przekazywanie klientowi złych wiadomości.
- Korzyści i ryzyko związane z przyjęciem postawy asertywnej, agresywnej lub uległej.
- Zestawy technik postępowania w trudnych, konfliktowych sytuacjach.
- Asertywne reagowanie na krytykę ze strony rozmówców – zasady.
- Korzystanie z doświadczeń płynących z przeżytych sytuacji trudnych z pracownikami.
- Wykorzystanie sytuacji niezadowolenia jako okazji do rozmowy z podwładnym.
- Stanowcze wyrażanie odmowy bez wywoływania konfliktu.
- Wyrażanie swoich opinii w sposób stanowczy i łagodny.
- Konstruktywne wyrażanie gniewu.
- Wyrażanie uczuć negatywnych bez ranienia innych.
- Asertywna reakcja w sytuacjach stresowych.
- Umiejętność przyjmowania ocen negatywnych i pozytywnych.
- Radzenie sobie z zachowaniami agresywnymi innych osób.
11. ISTOTA FEEDBACKU W KONTEKŚCIE REALIZACJI CELÓW:
- Omówienie dotychczasowej praktyki udzielania informacji zwrotnej.
- Omówienie znaczenia feedbacku w procesie rozwojowym pracowników zgodnie z typologią rozwoju wg. typologii Blancharda.
- Przygotowanie do sesji feedbacku – gromadzenie informacji, analiza faktów, określenie celów, struktura rozmowy, scenariusz spotkania, miejsce spotkania.
- Anatomia wypowiedzi - budowanie dobrej relacji i pozytywnych postaw, aktywne słuchanie oraz podświadome procesy kodowania.
- Interakcje w procesie komunikacji – budowanie jasnych reguł komunikacji w firmie.
12. FEEDBACK JAKO KONSTRUKTYWNA INFORMACJA ZWROTNA – skrzynka narzędziowa:
- Feedback motywacyjny – pochwała jako motywator.
- Feedback wzmacniający– jednominutowe interakcje.
- Feedback korygujący – model STAR – rozmowa dyscyplinująca jako przemyślana informacja zwrotna.
- Różnica między konstruktywnym feedbackiem a destruktywną krytyką – model GROW, analiza sił, analiza SWOT.
- Feedback coachingowy – coaching epizodyczny – jak mądrze sterować przekazywaną treści.
- Informacja zwrotna w przypadku osób o powtarzających się absencjach.
- Bank trudnych sytuacji – jak reagować na stres, emocje, opór psychiczny – jak radzić sobie z analogicznymi emocjami ze swojej strony.
- Unikanie błędów oceny – efekt aureoli, efekt kwaśnych winogron, zafiksowanie, projekcja, subiektywizm, prawo autorytetu, zasada wzajemności itp.
13. ZARZĄDZANIE, MOTYWOWANIE, INFORMACJA ZWROTNA I OCENA A OSOBOWOŚĆ:
- Pracownicy jako jednostki – psychologia osobowości, cechy charakteru i różnice indywidualne.
- Matryce potencjału osobowościowego pracowników: jak definiować na nich podwładnego.
- Psychologia osobowości: typy charakterologiczne pracowników i wzmocnienia, które na nich działają.
- Rola osobowości w motywowaniu i feedbacku.
- Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole.
- Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości.
- Motywowanie pracowników o różnych stylach osobowości.
14. PROFIL SKUTECZNEGO MENEDŻERA:
- Analiza własnego stylu komunikacji i pracy na podstawie TESTU OSOBOWOŚCI TTI Ltd. INSIGHTS Analysen by SCHEELEN Instutut fur Managementberatug und Bildungsmarketing.
- Indywidualny feedback na podstawie, którego każdy z uczestników określi swoje mocne i słabe strony, a także cechy i umiejętności niezbędne w efektywnym zarządzaniu zespołem.