Szkolenie Integracja zespołów- proces grupowy z elementami treningu interpersonalnego
szkolenie zamknięteDobra integracja zapewnia firmie określoną wizję, cele, wartości, solidną pracę zespołową, atmosferę i niezależność pozytywne relacje między pracownikami oraz skuteczne rozwiązywanie problemów.
METODOLOGIA SZKOLENIA
PROGRAM SZKOLENIA
BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM
RADZENIE SOBIE Z SYTUACJAMI TRUDNYMI W ZESPOLE, ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM
UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE
COACHING – DLACZEGO I PO CO?
KLUCZOWE KOMPETENCJE SKUTECZNEGO TEAM COACHA
SESJA COACHINGOWA – JEJ SPECYFIKA, CELE, ZAŁOŻENIA I NARZĘDZIA
EFEKTYWNE PRZYWÓDZTWO OPARTE NA RELACJI COACHINGOWEJ
ROLA I PRESTIŻ LIDERA JAKO PROFESJONALNEGO I SKUTECZNEGO TEAM COACHA
BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM
STYLE ZARZĄDZANIA Hay i McBer
COACHING JAKO STYL ZARZĄDZANIA
ETAPY ZAPEWNIAJĄCE EFEKTYWNY PRZEBIEG PROCESU COACHINGU W ZARZĄDZANIU
W KIERUNKU DOSKONAŁOŚCI – ZARZĄDZANIE WYNIKAMI (EFEKTAMI) PRACY ZESPOŁU
PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – CO JESZCZE MOŻESZ ZROBIĆ W TYM ZAKRESIE?
COACHING A MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
COACHING W ZARZĄDZANIU – SZACUNEK I ASERTYWNOŚĆ
COACHING JAKO KOMUNIKACJA ZARZĄDCZA A OSOBOWOŚĆ
CZAS TRWANIA SZKOLENIA
2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)
- Warsztat interaktywny
- Praca indywidualna
- Dyskusja moderowana
- Case study
- Testy autodiagnostyczne
- Testy osobowości
- Symulacje działania w grupie
PROGRAM SZKOLENIA
BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM
- Grupa czy zespół
- Etapy tworzenia zespołu
- Kierownik stanowczy, świadomy i konsekwentny
- Analiza transakcyjna Erica Berna’a
- Kierownictwo facylitacyjne
- Cechy dobrego zespołu
- Różnica między zespołem a grupą - jak zmienić grupę w zespół
- Tworzenie zespołu, fazy budowania zespołu i narzędzia pracy z zespołem w poszczególnych fazach
- Orientacja – po co ja tu jestem? Gdzie dążymy?
- Budowanie zaufania - kim Ty jesteś?
- Objaśnienie ról i celu - co my robimy
- Cechy efektywnego zespołu
- Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu
- Zespołowe podejmowanie decyzji
- Cykle pracy zespołowej (inicjatywa, tworzenie alternatywnych rozwiązań, koordynacja, realizacja)
- Formalne i nieformalne źródła autorytetu
- Koncepcja stylów zarządzania
- Zarządzanie przez cele
- Zarządzanie wynikami pracy zespołu
- Delegowanie i rozliczanie zadań
- Organizacja pracy zespołowej: Jak zarządzać priorytetami? Jak umiejętnie i efektywnie rozdzielać zadania w zespole?
- Zadania zespołowe – cykl życia ról zespołowych czyli jak zarządzać gwiazdami
- Rozwój zespołu
- Cechy charakterystyczne dla efektywnych i dysfunkcyjnych zespołów.
- Znaczenie wspólnoty celów, przepływu informacji, elastyczności, jasnych oczekiwań, umiejętności rozwiązywania konfliktów dla efektywności zespołu
- Diagnoza potrzeb zespołu w kontekście realizacji zakładanych działań
- Wsparcie zespołu na każdym etapie procesu, techniki wsparcia
- Narzędzia pobudzające aktywność zespołową
RADZENIE SOBIE Z SYTUACJAMI TRUDNYMI W ZESPOLE, ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM
- Wybrane zachowania utrudniające dobre funkcjonowanie zespołu
- Zarządzanie konfliktem w zespole
- Rola burzy mózgów i otwartości w przezwyciężaniu problemów, metody kreatywnego rozwiązywania problemów
- Zaangażowanie - jak my to robimy?
- Wdrażanie - kto robi co, kiedy i gdzie?
- Pierwsze konflikty
UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE
- Delegowanie zadań pracownikom
- jak i kiedy delegować zadania?
- przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych
- ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu
- elementy blokujące delegowanie zadań
- Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań
- Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników
- Zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności za zadanie lidera oraz podwładnych
- Aktywne zaangażowanie zespołu w procesy
- Tworzenie się norm i zasad współpracy
- Normy w zespole,
- Wspólna wizja i cel,
- Wysoka skuteczność
- Zwiększanie efektywności zespołu,
- Grupowe rozwiązywanie problemów - siedem etapów procesu poszukiwania rozwiązań
- Komunikacja wewnętrzna w zespole
- Rytuały zespołowe – tworzenie
- Zarządzanie budowaniem relacji zespołowych
- Kultura zespołowa a efektywne działanie zespołu
- Kodeks pracy zespołu - Jak wspólnie ustalić, co jest dla nas naprawdę ważne?
- Znaczenie komunikacji w procesie rozwoju zespołu i udzielanie informacji zwrotnych
COACHING – DLACZEGO I PO CO?
- Na czym polega coaching - definicja i geneza fenomenu metody
- Podejście caochingowe w pracy zespołowej, zastosowanie
- Co wyróżnia coaching od innych form zarządzania, motywowania i wspomagania rozwoju pacowników
- Coaching w efektywnym zarządzaniu zmianą – strategia sukcesu
- Coaching a konsulting - praktyczna różnica
KLUCZOWE KOMPETENCJE SKUTECZNEGO TEAM COACHA
- Zespołowe procesy coachingowe – kompetencje kiedy z niego korzystać i jak to działa
- Doskonalenie kompetencji interpersonalnych
- Doskonalenie kompetencji intrapersonalnych
SESJA COACHINGOWA – JEJ SPECYFIKA, CELE, ZAŁOŻENIA I NARZĘDZIA
- Struktura sesji coachingowej
- RAPORT i KONTRAKT
- Przykłady modeli coachingowych
- Narzędzia w praktyce coacha
- Przebieg sesji, etapy i dyscyplina czasowa
- Domykanie sesji i ACTION PLAN
EFEKTYWNE PRZYWÓDZTWO OPARTE NA RELACJI COACHINGOWEJ
- Zarządzanie i administrowanie, a skuteczne wpływanie i oddziaływanie
- Coachingowy styl zarządzania i jego atuty
ROLA I PRESTIŻ LIDERA JAKO PROFESJONALNEGO I SKUTECZNEGO TEAM COACHA
- Planowanie ścieżki dalszego doskonalenia umiejętności coachingowych
- Podejmowanie zobowiązań wobec siebie, organizacji i podległego zespołu pracowników
BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM
- Rola i zadania lidera
- Predyspozycje osobiste – samoświadomość – jak ją zdobyć?
- Etapy tworzenia zespołu
- Typy zachowań w zespole
- Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu
- Zespołowe podejmowanie decyzji
- Formalne i nieformalne źródła autorytetu
- Koncepcja stylów zarządzania
STYLE ZARZĄDZANIA Hay i McBer
- Nakazowy – kierownik wymaga pełnego podporządkowania się: „Rób, co ci każę”
- Autorytarny – kierownik motywuje pracowników, przedstawiając im pewną wizję I nakłaniając, aby dążyli do niej: „Chodź ze mną”
- Afiliacyjny – kierownik dąży do osiągnięcia harmonii: „Ludzie są ważni”
- Demokratyczny – kierownik poszukuje konsensusu: „Co wy sądzicie?”
- Procesowy (narzucający tempo) – kierownik popycha w kierunku osiągania wysokiej efektywności: „Róbcie tak, jak ja robię teraz”
- Coaching – dla kierownika ważny jest rozwój pracowników: „A co z tym?”
COACHING JAKO STYL ZARZĄDZANIA
- Dopasowanie stylu pracy do potrzeb zespołu
- Podejście coachingowe w pracy zespołowej
- Rozumienie istoty coachingu: czym jest i czym nie jest coaching
- Korzyści płynące z coachingu
- Zagrożenia coachingu w pracy
- Kompetencje wymagane w procesie coachingu
- Style i modele coachingu
- Budowanie w organizacji wsparcia dla coachingu
- Struktura całości procesu coachingu zespołowego
ETAPY ZAPEWNIAJĄCE EFEKTYWNY PRZEBIEG PROCESU COACHINGU W ZARZĄDZANIU
- Kontrakt, współtworzenie relacji
- Określenie potrzeb i celów coachingu
- Uzgodnienie konkretnych potrzeb rozwojowych
- Coaching w działaniu
- Przegląd procesu coachingu i wzmocnienie uczenia się
- Zakończenie coachingu
- Ocena własnej skuteczności coachingowej
- Narzędzia coachingowe w praktyce
W KIERUNKU DOSKONAŁOŚCI – ZARZĄDZANIE WYNIKAMI (EFEKTAMI) PRACY ZESPOŁU
- Menedżer w roli coacha
- Proces zarządzania przez efekty – standardy efektywności
- Cele, zasady i zakres zarządzania przez efekty
- Poziomy zarządzania wynikami pracy – rola wizji, misji i wartości w firmie
- Zarządzanie przez cele
- Zarządzanie wynikami pracy zespołu
- Zespołowa analiza osiąganych efektów – zasady konstruktywnych spotkań
- Metody oceny efektywności pracy zespołu – plusy i minusy
- Kontrola wyników jako element zarządzania pracą zespołu
- Powody braku osiągania zadowalających wyników przez zespół
- Mentoring
PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – CO JESZCZE MOŻESZ ZROBIĆ W TYM ZAKRESIE?
- Proces efektywnej komunikacji
- Zasady i uwarunkowania procesu komunikacji
- Własne style wpływu werbalnego i pozawerbalnego na efektywną pracę zespołu
- Najczęstsze błędy w procesie komunikacji – na podstawie doświadczeń praktyków
- oraz własnych obserwacji
- Bariery w procesie komunikacji
- Zagrożenia i konsekwencje barier komunikacyjnych oraz metody ich niwelowania
- Skuteczne sposoby reakcji na powstające w zespole bariery komunikacyjne
- Skuteczna komunikacja hierarchiczna
- Komunikacja interpersonalna jako narzędzie w budowaniu relacji
COACHING A MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
- Motywacja a wywieranie wpływu – korzyści i niebezpieczeństwa
- Diagnozowanie poziomu motywacji swoich pracowników
- Jak prawidłowo dobierać narzędzia motywacyjne? – dostosowanie technik do potrzeb pracownika
- Motywowanie osoby a motywowanie zespołu
- Motywacyjne porozumiewanie się
- Motywująca krytyka
- Jak adekwatnie reagować na spadek zaangażowania i energii w zespole?
- Materialne i pozamaterialne sposoby motywowania pracowników
- Najczęściej popełniane błędy w motywacji pracowników
COACHING W ZARZĄDZANIU – SZACUNEK I ASERTYWNOŚĆ
- Co oznacza w praktyce bycie asertywnym liderem?
- Sprowadzanie rozmowy z pracownikiem z poziomu emocjonalnego do poziomu społecznego czyli partnerskiego
- Feedback pozytywny i negatywny
- Konstruktywne wyrażanie opinii
COACHING JAKO KOMUNIKACJA ZARZĄDCZA A OSOBOWOŚĆ
- Rola osobowości w zarządzaniu zespołem
- Zwiększenie psychologicznych umiejętności menedżera
- Narzędzia psychometryczne w służbie zarządzania
- Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole
- Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
- Zarządzanie ludźmi o różnych stylach osobowości
CZAS TRWANIA SZKOLENIA
2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)