• Facebook
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Szkolenie Zarządzanie zespołem

szkolenie zamknięte

Szkolenie skierowane do osób zaczynających pracę na stanowisku kierowniczym.

PROGRAM SZKOLENIA: Zarządzanie zespołem

1. LIDER, PRZYWÓDCA, MENEDŻER:

  • ­Realizm i odwaga,
  • Wolność a odpowiedzialność, czyli nie zakuwaj się sam w kajdany,
  • Siła zaangażowania,
  • Strategia czy działanie,
  • Siła lenistwa,
  • Identyfikacja zadań lidera w organizacji,
  • Zasady skutecznego komunikowania się przywódcy,
  • Style kierowania (autodiagnoza, dopasowanie do typów pracowników),
  • Jak skutecznie budować autorytet w zespole.

2. PLANOWANIE JAK WYKORZYSTAĆ WŁADZĘ DLA WZROSTU EFEKTYWNOŚCI?

  • Planowanie w zarządzaniu,
  • Paradygmaty sukcesu współczesnego menedżera,
  • Role i modele przywódcze a planowanie i delegowanie zadań,
  • Zasady planowania zadań własnych,
  • Zasady planowania zadań podwładnych,
  • Kamienie milowe w planowaniu.

3. UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE:

  • Delegowanie zadań pracownikom,
  • Jak i kiedy delegować zadania?
  • Przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych,
  • Ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu,
  • Elementy blokujące delegowanie zadań,
  • Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań,
  • Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników.

4. MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW – METODY FINANSOWE I POZAFINANSOWE:

  • Jakie czynniki i wartości motywują zespół produkcyjny do lepszej pracy?
  • Zasady wynagrodzenia,
  • Jak ustalać system premii i nagród?
  • Skuteczne metody okazywania uznania i aprobaty,
  • Umiejętność udzielania motywujących informacji zwrotnych,
  • Zasady konstruktywnej krytyki i pochwały,
  • Opracowanie indywidualnych planów motywowania pracowników,
  • Jak zapobiegać spadkowi motywacji w zespole produkcyjnym?
  • Najczęściej popełniane błędy w motywacji pracowników.

5. BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM:

  • Rola i zadania lidera,
  • Predyspozycje osobiste – samoświadomość – jak ją zdobyć?
  • Etapy tworzenia zespołu,
  • Typy zachowań w zespole,
  • Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu,
  • Zespołowe podejmowanie decyzji,
  • Formalne i nieformalne źródła autorytetu,
  • Koncepcja stylów zarządzania a zarządzanie konfliktem.

6. PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – JAK OSŁABIĆ LUB UNIKNĄĆ KONFLIKTU ZWIĄZANEGO Z PANDEMIĄ LUB INNYMI SYTUACJAMI KRYZYSOWYMI:

  • Proces efektywnej komunikacji,
  • Komunikacja w czasach kryzysu,
  • Zasady i uwarunkowania procesu komunikacji,
  • Własne style wpływu werbalnego i pozawerbalnego na efektywną pracę zespołu,
  • Najczęstsze błędy w procesie komunikacji kryzysowej,
  • Bariery w procesie komunikacji,
  • Zagrożenia i konsekwencje barier komunikacyjnych oraz metody ich niwelowania,
  • Skuteczne sposoby reakcji na powstające w zespole bariery komunikacyjne,
  • Skuteczna komunikacja hierarchiczna.

7. SKUTECZNE REAGOWANIE, ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU ORAZ ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH:

  • Przyczyny powstawania konfliktów w zespołach – koło i etapy problemów,
  • Konflikty w czasie pandemii i innych kryzysów,
  • Przewidywanie i wczesne diagnozowanie potencjalnego konfliktu w zespole,
  • Przewartościowanie sytuacji konfliktowych/kryzysowych,
  • Postawy wobec sytuacji konfliktowych,
  • Efektywne zachowania lidera w konfliktach,
  • Postawa asertywna w sytuacji konfliktu,
  • Zachowania asertywne jako techniki wywierania wpływu i obrony przed presją,
  • Rodzaje asertywności (miękka, twarda, negocjacyjna),
  • Kontrolowanie uczuć i emocji.

8. TYPOWE REAKCJE NA STRES:

  • Emocjonalne vs zadaniowe nastawienie do stresu,
  • Strategia poznawcza,
  • Strategia emocjonalna,
  • Fantazje, myślenie życzeniowe
  • Współdziałanie z innymi.

9. KREOWANIE WIZERUNKU PRZEŁOŻONEGO:

  • Lider a menadżer,
  • Sztuka argumentacji,
  • Charyzma lidera,
  • Postawy i gestykulacja jako emocjonalne sposoby przekazywania treści,
  • Postawy akceptujące, postawy negujące,
  • Świadome tworzenie wizerunku lidera.

10. ŚWIADOMA KOMUNIKACJA SPOSOBEM NA ZDROWE RELACJE:

  • Czym jest świadoma komunikacja,
  • Moje emocje a emocje innych ludzi,
  • Relacje z samym sobą a relacje z innymi,
  • Oczekiwania a emocje,
  • Świadomość siebie i świadomość rozmówcy – ćwiczenia,
  • Ograniczenia emocjonalne w komunikacji.

11. ISTOTA ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH W ZARZĄDZANIU:

  • Co oznacza w praktyce bycie asertywnym liderem?
  • Sprowadzanie rozmowy z pracownikiem z poziomu emocjonalnego do poziomu społecznego czyli partnerskiego,
  • Feedback pozytywny i negatywny,
  • Konstruktywne wyrażanie opinii.

12. JAK ZACHOWAĆ POSTAWĘ ASERTYWNĄ W KONTAKCIE Z ROZMÓWCĄ?

  • Asertywne odmawianie i proszenie,
  • Asertywność w czasach pandemii,
  • Kiedy można, a kiedy nawet trzeba powiedzieć „Nie” proponując jednocześnie alternatywne rozwiązania,
  • Kulturalne upominanie rozmówcy,
  • Przekazywanie rozmówcy złych wiadomości,
  • Jak rozmawiać o obniżkach pensji, zwiększeniu obowiązków, zmianach w charakterystyce pracy,
  • Jak uzyskać wsparcie zamiast oporu lub biernego oporu,
  • Korzyści i ryzyko związane z przyjęciem postawy asertywnej, agresywnej lub uległej,
  • Zestawy technik postępowania w trudnych, konfliktowych sytuacjach,
  • Asertywne reagowanie na krytykę ze strony rozmówców – zasady,
  • Jak reagować na nieprawdziwe zarzuty,
  • Jak reagować na aluzje i utrudnianie działań,
  • Korzystanie z doświadczeń płynących z przeżytych sytuacji trudnych,
  • Proponowanie rozwiązań w przekonujący sposób; uświadamianie pracownikowi zaangażowania i profesjonalizmu własnej organizacji,
  • Skuteczne radzenie sobie z trudnymi zachowaniami, np. jak dojść do porozumienia z antagonistą?
  • Rozmówca zdenerwowany – przydatne zwroty i schemat reagowania.

13. ASERTYWNOŚĆ W PRAKTYCE:

  • Jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących:
  •   obszary trudności w odmawianiu,
  •   jak mówić „nie” by brzmiało przyjaźnie.
  • Asertywne wyrażanie próśb:
  •   dlaczego prośby bywają nieskuteczne?
  •   jak formułować asertywną prośbę?
  • Oceny – czyli krytyka i jej wpływ na poziom naszego stresu
  •   kiedy warto wypowiadać krytykę,
  •   problemy z przyjmowaniem krytyki,
  •   co robić z nie konstruktywną krytyką,
  •   oddzielenie opinii od faktów.
  • Wyrażanie własnych opinii, gdy są one sprzeczne z poglądami innych
  •   jak dyskutować, gdy inni mają odmienne poglądy?
  •   typowe błędy w wyrażaniu opinii,
  •   jak asertywnie wyrażać własne opinie?
  • Jak zmieniać relacje, które są dla nas krzywdzące?
  •   komunikaty JA i komunikaty TY,
  •   metody ustanawiania konstruktywnych relacji,
  •   hamowanie agresji a problemy z wyrażaniem emocji,
  •   asertywna obrona przed gniewem i agresją.
  • Asertywna informacja zwrotna:
  •   NIE KOP czyli: nie KRYTYKUJ, nie OCENIAJ, nie PROWOKUJ (PONIŻAJ),
  •   UFO - ustosunkowanie + fakty + oczekiwanie,
  •   FUKO - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania,
  •   FUO + 2K - zależy mi + fakty + ustosunkowanie + oczekiwanie + konkret + kontrakt,
  •   FUKOZ - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania + zaplecze.

14. KOMUNIKACJA W ZESPOLE A OSOBOWOŚĆ

  • Rola osobowości w zarządzaniu zespołem,
  • Typ osobowości a skłonność do konfliktu,
  • Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole,
  • Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości,
  • Zarządzanie ludźmi o różnych stylach osobowości.

Możliwość przeprowadzenia analizy osobowości uczestników w oparciu o test osobowości TTI Ltd. INSIGHTS Analysen by SCHEELEN Instutut fur Managementberatug und Bildungsmarketing

CZAS TRWANIA SZKOLENIA: 2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)



Szukasz tego szkolenia
w formie zamkniętej?