Szkolenie Zarządzanie zespołem
szkolenie zamknięte
Szkolenie skierowane do osób zaczynających pracę na stanowisku kierowniczym.
PROGRAM SZKOLENIA: Zarządzanie zespołem
1. LIDER, PRZYWÓDCA, MENEDŻER:
- Realizm i odwaga,
- Wolność a odpowiedzialność, czyli nie zakuwaj się sam w kajdany,
- Siła zaangażowania,
- Strategia czy działanie,
- Siła lenistwa,
- Identyfikacja zadań lidera w organizacji,
- Zasady skutecznego komunikowania się przywódcy,
- Style kierowania (autodiagnoza, dopasowanie do typów pracowników),
- Jak skutecznie budować autorytet w zespole.
2. PLANOWANIE JAK WYKORZYSTAĆ WŁADZĘ DLA WZROSTU EFEKTYWNOŚCI?
- Planowanie w zarządzaniu,
- Paradygmaty sukcesu współczesnego menedżera,
- Role i modele przywódcze a planowanie i delegowanie zadań,
- Zasady planowania zadań własnych,
- Zasady planowania zadań podwładnych,
- Kamienie milowe w planowaniu.
3. UMIEJĘTNOŚĆ ODPOWIEDNIEGO DELEGOWANIA OBOWIĄZKÓW W ZESPOLE:
- Delegowanie zadań pracownikom,
- Jak i kiedy delegować zadania?
- Przekazywanie zadań odpowiednio do zakresu kompetencji podwładnych,
- Ustalanie kolejności zadań prowadzących do celu,
- Elementy blokujące delegowanie zadań,
- Techniki egzekwowania wymagań i realizacji zadań,
- Monitoring i ocena wykonania zadania przez pracowników.
4. MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW – METODY FINANSOWE I POZAFINANSOWE:
- Jakie czynniki i wartości motywują zespół produkcyjny do lepszej pracy?
- Zasady wynagrodzenia,
- Jak ustalać system premii i nagród?
- Skuteczne metody okazywania uznania i aprobaty,
- Umiejętność udzielania motywujących informacji zwrotnych,
- Zasady konstruktywnej krytyki i pochwały,
- Opracowanie indywidualnych planów motywowania pracowników,
- Jak zapobiegać spadkowi motywacji w zespole produkcyjnym?
- Najczęściej popełniane błędy w motywacji pracowników.
5. BUDOWANIE I KIEROWANIE ZESPOŁEM:
- Rola i zadania lidera,
- Predyspozycje osobiste – samoświadomość – jak ją zdobyć?
- Etapy tworzenia zespołu,
- Typy zachowań w zespole,
- Identyfikacja i przydzielanie zadań członkom zespołu,
- Zespołowe podejmowanie decyzji,
- Formalne i nieformalne źródła autorytetu,
- Koncepcja stylów zarządzania a zarządzanie konfliktem.
6. PROCES KOMUNIKACJI W ZESPOLE – JAK OSŁABIĆ LUB UNIKNĄĆ KONFLIKTU ZWIĄZANEGO Z PANDEMIĄ LUB INNYMI SYTUACJAMI KRYZYSOWYMI:
- Proces efektywnej komunikacji,
- Komunikacja w czasach kryzysu,
- Zasady i uwarunkowania procesu komunikacji,
- Własne style wpływu werbalnego i pozawerbalnego na efektywną pracę zespołu,
- Najczęstsze błędy w procesie komunikacji kryzysowej,
- Bariery w procesie komunikacji,
- Zagrożenia i konsekwencje barier komunikacyjnych oraz metody ich niwelowania,
- Skuteczne sposoby reakcji na powstające w zespole bariery komunikacyjne,
- Skuteczna komunikacja hierarchiczna.
7. SKUTECZNE REAGOWANIE, ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU ORAZ ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH:
- Przyczyny powstawania konfliktów w zespołach – koło i etapy problemów,
- Konflikty w czasie pandemii i innych kryzysów,
- Przewidywanie i wczesne diagnozowanie potencjalnego konfliktu w zespole,
- Przewartościowanie sytuacji konfliktowych/kryzysowych,
- Postawy wobec sytuacji konfliktowych,
- Efektywne zachowania lidera w konfliktach,
- Postawa asertywna w sytuacji konfliktu,
- Zachowania asertywne jako techniki wywierania wpływu i obrony przed presją,
- Rodzaje asertywności (miękka, twarda, negocjacyjna),
- Kontrolowanie uczuć i emocji.
8. TYPOWE REAKCJE NA STRES:
- Emocjonalne vs zadaniowe nastawienie do stresu,
- Strategia poznawcza,
- Strategia emocjonalna,
- Fantazje, myślenie życzeniowe
- Współdziałanie z innymi.
9. KREOWANIE WIZERUNKU PRZEŁOŻONEGO:
- Lider a menadżer,
- Sztuka argumentacji,
- Charyzma lidera,
- Postawy i gestykulacja jako emocjonalne sposoby przekazywania treści,
- Postawy akceptujące, postawy negujące,
- Świadome tworzenie wizerunku lidera.
10. ŚWIADOMA KOMUNIKACJA SPOSOBEM NA ZDROWE RELACJE:
- Czym jest świadoma komunikacja,
- Moje emocje a emocje innych ludzi,
- Relacje z samym sobą a relacje z innymi,
- Oczekiwania a emocje,
- Świadomość siebie i świadomość rozmówcy – ćwiczenia,
- Ograniczenia emocjonalne w komunikacji.
11. ISTOTA ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH W ZARZĄDZANIU:
- Co oznacza w praktyce bycie asertywnym liderem?
- Sprowadzanie rozmowy z pracownikiem z poziomu emocjonalnego do poziomu społecznego czyli partnerskiego,
- Feedback pozytywny i negatywny,
- Konstruktywne wyrażanie opinii.
12. JAK ZACHOWAĆ POSTAWĘ ASERTYWNĄ W KONTAKCIE Z ROZMÓWCĄ?
- Asertywne odmawianie i proszenie,
- Asertywność w czasach pandemii,
- Kiedy można, a kiedy nawet trzeba powiedzieć „Nie” proponując jednocześnie alternatywne rozwiązania,
- Kulturalne upominanie rozmówcy,
- Przekazywanie rozmówcy złych wiadomości,
- Jak rozmawiać o obniżkach pensji, zwiększeniu obowiązków, zmianach w charakterystyce pracy,
- Jak uzyskać wsparcie zamiast oporu lub biernego oporu,
- Korzyści i ryzyko związane z przyjęciem postawy asertywnej, agresywnej lub uległej,
- Zestawy technik postępowania w trudnych, konfliktowych sytuacjach,
- Asertywne reagowanie na krytykę ze strony rozmówców – zasady,
- Jak reagować na nieprawdziwe zarzuty,
- Jak reagować na aluzje i utrudnianie działań,
- Korzystanie z doświadczeń płynących z przeżytych sytuacji trudnych,
- Proponowanie rozwiązań w przekonujący sposób; uświadamianie pracownikowi zaangażowania i profesjonalizmu własnej organizacji,
- Skuteczne radzenie sobie z trudnymi zachowaniami, np. jak dojść do porozumienia z antagonistą?
- Rozmówca zdenerwowany – przydatne zwroty i schemat reagowania.
13. ASERTYWNOŚĆ W PRAKTYCE:
- Jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących:
- obszary trudności w odmawianiu,
- jak mówić „nie” by brzmiało przyjaźnie.
- Asertywne wyrażanie próśb:
- dlaczego prośby bywają nieskuteczne?
- jak formułować asertywną prośbę?
- Oceny – czyli krytyka i jej wpływ na poziom naszego stresu
- kiedy warto wypowiadać krytykę,
- problemy z przyjmowaniem krytyki,
- co robić z nie konstruktywną krytyką,
- oddzielenie opinii od faktów.
- Wyrażanie własnych opinii, gdy są one sprzeczne z poglądami innych
- jak dyskutować, gdy inni mają odmienne poglądy?
- typowe błędy w wyrażaniu opinii,
- jak asertywnie wyrażać własne opinie?
- Jak zmieniać relacje, które są dla nas krzywdzące?
- komunikaty JA i komunikaty TY,
- metody ustanawiania konstruktywnych relacji,
- hamowanie agresji a problemy z wyrażaniem emocji,
- asertywna obrona przed gniewem i agresją.
- Asertywna informacja zwrotna:
- NIE KOP czyli: nie KRYTYKUJ, nie OCENIAJ, nie PROWOKUJ (PONIŻAJ),
- UFO - ustosunkowanie + fakty + oczekiwanie,
- FUKO - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania,
- FUO + 2K - zależy mi + fakty + ustosunkowanie + oczekiwanie + konkret + kontrakt,
- FUKOZ - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania + zaplecze.
14. KOMUNIKACJA W ZESPOLE A OSOBOWOŚĆ
- Rola osobowości w zarządzaniu zespołem,
- Typ osobowości a skłonność do konfliktu,
- Cechy osobowości a skuteczność działania w określonym miejscu w zespole,
- Samospostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości,
- Zarządzanie ludźmi o różnych stylach osobowości.
Możliwość przeprowadzenia analizy osobowości uczestników w oparciu o test osobowości TTI Ltd. INSIGHTS Analysen by SCHEELEN Instutut fur Managementberatug und Bildungsmarketing
CZAS TRWANIA SZKOLENIA: 2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)