Szkolenie Zarządzanie długiem w samorządzie
szkolenie zamknięte
Szkolenie ma na celu uświadomienie pracownikom zagrożeń, które pojawiają się w zarządzaniu długiem oraz problemów związanych z utrzymaniem równowagi finansowej w administracji publicznej.
CELE SZKOLENIA:
- Zapoznanie pracowników administracji publicznej z zagadnieniem oraz przebiegiem procesów, które dokonują się w
administracji publicznej, - Ukazanie pułapek i zagrożeń, które pojawiają się w zarządzaniu długiem w administracji publicznej,
- Wyjaśnienie podstawowych problemów związanych z utrzymaniem równowagi finansowej w administracji publicznej.
PROGRAM SZKOLENIA:Zarządzanie długiem w samorządzie
1. Planowanie finansowe:
- założenia planowania wieloletniego,
- planowanie a prognozowanie wieloletnie,
- zdolność finansowa a zdolność kredytowa.
2. Równowaga finansowa, równowaga fiskalna, płynność finansowa.
3. Kierunki finansowania dłużnego:
- Kryteria oceny zdolności kredytowej JST,
- Uwarunkowania wyboru instrumentów dłużnych,
- Mechanizm pozyskiwania kredytów,
- Kryteria wyboru banków lub instytucji,
- Rodzaje kredytów oferowanych przez banki komercyjne,
- Pozyskiwanie kredytów w instytucjach międzynarodowych.
4. Zarządzanie długiem:
- Polityka zarządzania długiem,
- Budowa scenariuszy finansowania i prognozowania długu,
- Zasady zarządzania długiem,
- Rodzaje ryzyka, miary i elementy zarządzania,
- Zarządzanie długiem potencjalnym.