Szkolenie Zarządzanie konfliktem- sztuka gaszenia pożarów
szkolenie zamknięteZarządzanie konfliktem to wszelkie działania które mają za zadanie eliminacje, redukcję i wyciszenie konfliktu lub ukierunkowanie jego skutków by maksymalnie wykorzystać jego pozytywne skutki.
ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM – SZTUKA GASZENIA POŻARÓW
Konflikt w relacjach międzyludzkich powstaje z wielu przyczyn, w tym: struktury organizacyjnej, nieuniknionych różnic celów, różnic w wartościach i postrzeganiu przez personel specjalistyczny itp.
Konflikt w różnym stopniu przyczynia się do efektywności organizacji lub jej szkodzi.
Zadaniem każdego pracownika jest rozwiązanie konfliktu w sposób sprzyjający optymalnej efektywności organizacji oraz jakości relacji.
Optymalna efektywność organizacji wymaga konfliktu na umiarkowanym poziomie.
Zarządzanie konfliktem to wszelkie działania które mają za zadanie eliminacje, redukcję i wyciszenie konfliktu lub ukierunkowanie jego skutków by maksymalnie wykorzystać jego pozytywne skutki i twórcze efekty. Konflikt z natury zbiorowości ludzkich jest stanem naturalnym. Kompletna jego eliminacja jest niemożliwa a co więcej niepożądana.
KORZYŚCI
DOWIESZ SIĘ
- czym jest konflikt, jakie są powody jego pojawiania się.
- jak skutecznie sobie z nim radzić i sprawnie nim zarządzać
- jakie są najlepsze techniki zarządzania konfliktem
- jak radzić sobie z trudnym pracownikiem, przełożonym, klientem
- jakie są twoje dotychczasowe style radzenia sobie z konfliktami i co możesz z tym zrobić
- jak rozpoznawać dynamikę konfliktu wewnątrz zespołu i organizacji
- jak budować otwarte komunikację w kontekście potencjalnych konfliktów
- weryfikując dotychczasowe przekonania i poznając świadome rozumienie skutecznego zarządzania konfliktem
- doświadczając efektywnych praktyk relaksacji i neutralizacji stresu.
- nabywając zdolności skutecznego zarządzania gospodarką energetyczną organizmu w swojej codzienności dowiadując się jak go stosować w praktyce.
- osobą świadomie zarządzającą konfliktem i wpływającą na jakość relacji z klientami i współpracownikami.
- osobą żyjącą w zgodzie z własnym potencjałem, w poczuciu satysfakcji ze swojego życia w poszczególnych jego aspektach.
- osobą budzącą poczucie zaufania, bezpieczeństwa, szacunku.
- osobą świadomie zarządzającą swoją energią życiową.
MODUŁ I
LABORATORIUM KONFLIKTU – gra symulacyjna
MODUŁ II
KONFLIKTY I PRZYCZYNY ICH POWSTAWANIA
Przyczyny powstawania konfliktów
- Konflikt między jednostkami a grupami
- Ocena ryzyka wstąpienia konfliktów; współzależność działań, niezgodność celów, wspólnota zasobów
- Bariery komunikacyjne; Komunikat Ty, Ocena, założenie, stereotyp, generalizacja, słuchanie, atak psychologiczny - w jaki sposób radzić sobie z tymi wyzwaniami
- Rodzaje konfliktów wg. Ch. W. Moore’ a
- Trójkąt satysfakcji
- Rola sposobu ujawniania emocji w konflikcie
- Podmiotowe, a przedmiotowe traktowanie drugiej osoby
- Nawyki i pętle w komunikacji
MODUŁ III
ANATOMIA KONFLIKTU
- Deficyt zasobów
- Postawa podejrzliwości
- Niezgodność wartości
- Niestabilny stan stron
- Odrzucana hierarchia prestiżu
- Negatywne postrzeganie i wyolbrzymianie różnic
- Błędne postrzeganie drugiej strony
- Błędne postrzeganie własnej grupy
MODUŁ IV
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTU RELACJI
- Nieoceniający styl komunikowania się
- Hierarchizowanie relacji a partnerski styl porozumiewania się
- Style komunikacyjne C.G. Junga
- Twój styl komunikacyjny i twój "antagonista komunikacyjny"
- Jak rozpoznawać poszczególne typy komunikacyjne
- Jakich używać argumentów dla różnych typów komunikacyjnych
- Jak budować pozytywną komunikację na różnicach w sposobie porozumiewania się
- Ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
- Różnice na poziomie przekonań - budowanie na różnicach
MODUŁ V
TECHNIKI ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW I SPORÓW
- Minimalizowanie barier - oddzielaj ludzi od problemów, koncentruj się na motywach i interesach nie na stanowiskach, zwiększaj ilość opcji, stosuj obiektywne kryteria, udrażniaj komunikację i in.,
- Identyfikacja kwestii spornych
- Precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia,
- Rozważanie rozwiązań i zawieranie porozumienia
- Postawy pokonywania konfliktów wg. T. Kilmanna
- Różnice między kompromisem a integracją
- Konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni
MODUŁ VI
STRATEGIE KIEROWANIA KONFLIKTEM
- Dominacja jednostki - mocne i słabe strony
- Dominacja koalicji - mocne i słabe strony
- Dominacja większości - mocne i słabe strony
- Nowy przemawiający cel dla większości
- Systemy hierarchiczne i ich rola w rozwiązywaniu konfliktów
PODSUMOWANIE"