Szkolenie Zarządzanie konfliktem- sztuka gaszenia pożarów
szkolenie zamknięte
Zarządzanie konfliktem to wszelkie działania które mają za zadanie eliminacje, redukcję i wyciszenie konfliktu lub ukierunkowanie jego skutków by maksymalnie wykorzystać jego pozytywne skutki.
- Konflikt w relacjach międzyludzkich powstaje z wielu przyczyn, w tym: struktury organizacyjnej, nieuniknionych różnic celów, różnic w wartościach i postrzeganiu przez personel specjalistyczny itp.
- Konflikt w różnym stopniu przyczynia się do efektywności organizacji lub jej szkodzi.
- Zadaniem każdego pracownika jest rozwiązanie konfliktu w sposób sprzyjający optymalnej efektywności organizacji oraz jakości relacji.
- Optymalna efektywność organizacji wymaga konfliktu na umiarkowanym poziomie.
KORZYŚCI:
DOWIESZ SIĘ:
- czym jest konflikt, jakie są powody jego pojawiania się,
- jak skutecznie sobie z nim radzić i sprawnie nim zarządzać,
- jakie są najlepsze techniki zarządzania konfliktem,
- jak radzić sobie z trudnym pracownikiem, przełożonym, klientem,
- jakie są twoje dotychczasowe style radzenia sobie z konfliktami i co możesz z tym zrobić,
- jak rozpoznawać dynamikę konfliktu wewnątrz zespołu i organizacji,
- jak budować otwarte komunikację w kontekście potencjalnych konfliktów.
PRZEKROCZYSZ SIĘ:
- weryfikując dotychczasowe przekonania i poznając świadome rozumienie skutecznego zarządzania konfliktem,
- doświadczając efektywnych praktyk relaksacji i neutralizacji stresu.
- nabywając zdolności skutecznego zarządzania gospodarką energetyczną organizmu w swojej codzienności dowiadując się jak go stosować w praktyce.
STANIESZ SIĘ:
- osobą świadomie zarządzającą konfliktem i wpływającą na jakość relacji z klientami i współpracownikami,
- osobą żyjącą w zgodzie z własnym potencjałem, w poczuciu satysfakcji ze swojego życia w poszczególnych jego aspektach,
- osobą budzącą poczucie zaufania, bezpieczeństwa, szacunku,
- osobą świadomie zarządzającą swoją energią życiową.
PROGRAM SZKOLENIA: Zarządzanie konfliktem- sztuka gaszenia pożarów
MODUŁ I
LABORATORIUM KONFLIKTU – gra symulacyjna
MODUŁ II
KONFLIKTY I PRZYCZYNY ICH POWSTAWANIA
Przyczyny powstawania konfliktów:
- Konflikt między jednostkami a grupami,
- Ocena ryzyka wstąpienia konfliktów; współzależność działań, niezgodność celów, wspólnota zasobów,
- Bariery komunikacyjne; Komunikat Ty, Ocena, założenie, stereotyp, generalizacja, słuchanie, atak psychologiczny - w jaki sposób radzić sobie z tymi wyzwaniami,
- Rodzaje konfliktów wg. Ch. W. Moore’ a,
- Trójkąt satysfakcji,
- Rola sposobu ujawniania emocji w konflikcie,
- Podmiotowe, a przedmiotowe traktowanie drugiej osoby,
- Nawyki i pętle w komunikacji.
MODUŁ III
ANATOMIA KONFLIKTU:
- Deficyt zasobów,
- Postawa podejrzliwości,
- Niezgodność wartości,
- Niestabilny stan stron,
- Odrzucana hierarchia prestiżu,
- Negatywne postrzeganie i wyolbrzymianie różnic,
- Błędne postrzeganie drugiej strony,
- Błędne postrzeganie własnej grupy,
MODUŁ IV
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTU RELACJI:
- Nieoceniający styl komunikowania się
- Hierarchizowanie relacji a partnerski styl porozumiewania się
- Style komunikacyjne C.G. Junga
- Twój styl komunikacyjny i twój "antagonista komunikacyjny"
- Jak rozpoznawać poszczególne typy komunikacyjne
- Jakich używać argumentów dla różnych typów komunikacyjnych
- Jak budować pozytywną komunikację na różnicach w sposobie porozumiewania się
- Ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
- Różnice na poziomie przekonań - budowanie na różnicach
MODUŁ V
TECHNIKI ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW I SPORÓW:
- Minimalizowanie barier - oddzielaj ludzi od problemów, koncentruj się na motywach i interesach nie na stanowiskach, zwiększaj ilość opcji, stosuj obiektywne kryteria, udrażniaj komunikację i in.,
- Identyfikacja kwestii spornych,
- Precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia,
- Rozważanie rozwiązań i zawieranie porozumienia,
- Postawy pokonywania konfliktów wg. T. Kilmanna,
- Różnice między kompromisem a integracją,
- Konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni.
MODUŁ VI
STRATEGIE KIEROWANIA KONFLIKTEM:
- Dominacja jednostki - mocne i słabe strony,
- Dominacja koalicji - mocne i słabe strony,
- Dominacja większości - mocne i słabe strony,
- Nowy przemawiający cel dla większości,
- Systemy hierarchiczne i ich rola w rozwiązywaniu konfliktów.