• Facebook
  • LinkedIn
  • LinkedIn

Szkolenie Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w pracy- dla kadry kierowniczej

szkolenie zamknięte

Aspekty przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. Sposoby rozpoznawania i klasyfikowania zachowań i postaw, sposoby przeciwdziałania na gruncie prawnym, zarządczym, psychologicznym i społecznym.

PROGRAM SZKOLENIA: Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w pracy- dla kadry kierowniczej

MODUŁ I

I.WPROWADZENIE

  • Prawo, standardy zarządzania i potrzeba dbałości relacje – podstawy walki z mobbingiem
  • Pojęcie mobbingu – właściwe rozumienie
  • Dyskryminacja w zatrudnieniu - przejawy, rozumienie zjawiska

II. MOBBING – CO JEST, A CO NIE JEST MOBBINGIEM

  • Przykłady zachowań mobbingowych, a zachowania niebędące mobbingiem, identyfikacja mobbingu (45 cech mobbingu – lista Leymanna – szczegółowe omówienie 45 punktów – właściwe ich rozumienie). Jak wygląda „cienka czerwona linia” oddzielająca mobbing od działań, zachowań dopuszczalnych i właściwych w miejscu pracy
  • Przełożony w relacjach z podwładnymi – do czego ma prawo kierownik
  • Podsumowanie – czym jest mobbing, czym się różni mobbing od dyskryminacji i molestowania

III. ZMIANY PRZEPISÓW I KONSEKWENCJE MOBBINGU I DYSKRYMINACJI

  • Kluczowe, przygotowane zmiany przepisów dotyczących mobbingu
  • Zmiany przepisów dotyczące dyskryminacji w zatrudnieniu
  • Konsekwencje zmian przepisów dla pracodawców i dla kadry kierowniczej
  • Ciężar dowodu w sprawach o mobbing (dyskryminację)
  • Praktyka sądowa – najważniejsze orzeczenia
  • Skutki mobbingu dla zakładu pracy
  • Konsekwencje dla zarządzania i dla zespołów. Konsekwencje indywidualne - dla pracowników i ich rodzin

IV. PRZYCZYNY I SKALA ZJAWISK

  • Czynniki sprzyjające powstawaniu zjawisk patologicznych
  • Mobber - kto i kiedy nim zostaje
  • Kto może być ofiarą?
  • Rzeczywista skala zagrożenia w polskich realiach

V.PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI I DYSKRYMINACJI – OBOWIĄZEK PRACODAWCY I PRACOWNIKÓW

  • Możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy – zestawienie
  • Działania diagnostyczne (ankiety i inne)
  • Działania informacyjne oraz uświadamiające
  • Obowiązki kadry kierowniczej i pracowników – zestawienie (w kontekście przeciwdziałania mobbingowi)

VI.  ROZLICZANIE PRACOWNIKÓW A KWESTIE MOBBINGU

  • Prawo do oceny i rozliczania pracowników
  • Rozmowa z trudnym pracownikiem - egzekwowanie poleceń, zadań, rozliczanie - prawne i merytoryczne uzasadnienie
  • Krytykowanie pracownika - granice krytyki, zasady jej prowadzenia
  • Nie wszystko jest mobbingiem! Konflikty od strony prawnej i ich związek z mobbingiem
  • Wymagania dotyczące postaw i zachowań pracowników
  • Uprawnienia przełożonych w zakresie egzekwowania postaw i zachowań podwładnych

MODUŁ II

I. NAJLEPSZE PRAKTYKI W PREWENCJI ANTYMOBBINGOWEJ I ANTYDYSKRYMINACYJNEJ

  • Prewencja antymobbingowa i antydyskryminacyjna w zakładach pracy - omówienie najlepszych praktyk
  • Możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy, konsekwencje zmian w przepisach (planowane 2019)
  • Zaliczanie poszczególnych zdarzeń, działań do "katalogu" - mobbing, dyskryminacja, molestowanie - wytyczne  („cienka, czerwona linia”)
  • Zmiany w treściach procedur antymobbingowych, antydyskryminacyjnych w polskich firmach latach 2004 – 2018

II.  STOSOWANIE PROCEDURY, POWOŁYWANIE ZESPOŁÓW (KOMISJI) UDZIAŁ HR W PROCESIE

  • Omówienie przykładu optymalnej procedury antymobbingowej
  • Prawne uwarunkowania dotyczące powoływania zespołów (komisji) ds. przeciwdziałania mobbingowi
  • Powołanie zespołu
  • Podział zadań w zespole antymobbingowym (antydyskryminacyjnym)
  • Wyjaśnianie sytuacji - właściwe kroki - schemat
  • Przestrzeganie zapisów procedury – wytyczne dla komisji (zespołu), dla działu personalnego i menedżerów w zakładzie pracy
  • Stosowanie sankcji wobec sprawców – czy w ogóle oraz w jakim zakresie
  • Podsumowanie pracy komisji - zawartość protokołów

 III. POSTĘPOWANIE KOMISJI - PROPOZYCJE DOKUMENTÓW I ICH OMÓWIENIE

  • Regulamin pracy zespołu (komisji) ds. przeciwdziałania mobbingowi - przykłady, omówienie, właściwe rozwiązania
  • Zasada poufności postępowania - przykłady dokumentów zobowiązujących do poufności (członkowie komisji, osoby zainteresowane, świadkowie)
  • Kwestia dopuszczalności nagrań w trakcie posiedzeń komisji
  • Przykład (formularz) zgłoszenia sytuacji mobbingowej (dyskryminacyjnej)
  • Zakończenie postępowania - przykład (schemat) protokołu końcowego zespołu ds. przeciwdziałania mobbingowi

IV. WYJAŚNIANIE TRUDNYCH SYTUACJI - DZIAŁANIE KOMISJI ANTYMOBBINGOWEJ W PRAKTYCE

  • Kwestia kluczowa - co chcemy osiągnąć
  • Kwestia kolejna - co nam wolno, a czego nie
  • Wyjaśnianie - punkty krytyczne
  • Dopuszczalne formy wysłuchań - osoby zainteresowane, świadkowie
  • Kwestia dopraszania osób na posiedzenia komisji antymobbingowej
  • Zadania uczestników procesu w procesie wyjaśniania trudnych sytuacji

V. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ – SKUTECZNA PREWENCJA ANTYMOBBINGOWA - REKOMENDACJE

CZAS TRWANIA SZKOLENIA
2 dni (16 h szkoleniowych, 1 h szkoleniowa = 45 minut)



Szukasz tego szkolenia
w formie zamkniętej?

Szkolenia powiązane